El Camino i Spanien

Hej!
Nästa vår är det dags att ge sig av till Spanien för en längre tur på Caminon till Santiago de Compostela. Jag vet inte om jag kan och hinner gå hela sträckan i ett svep eller om det blir en del.
Jag undrar om det finns nån "därute" som har goda råd om var jag bör börja och sluta om jag går leden uppdelat i några omgångar. Och gärna andra tips om packning etc.

Tackar på förhand/Chris

Antar att det är den vanligaste Caminon den franska du tänker att gå.Jag har gått den ett par gånger senast i maj-juni i år.Från St Jean Pied de Port till Finesterre är det ungefär 900 km långt.
Att dela upp vandringen går alldeles utmärkt , på två eller tre etapper eller vad som passar .Burgos och Leon är två större städer som är bra startpunkter förutom S.J.P.P
I år startade jag 20 maj från S.J P P och hade ganska behagligt vandringsväder hela vandringen, lite kyligt på morgnarna och ofta 20- 25grader på dagarna. Gick i kortbyxor alla dagar. utom en eller två.
År 2010 startade vi 2 maj och då var det betydligt kyligare10-15 grader på dagen de första veckorna ibland frost på morgonen.Under de första veckorna aldrig i kortbyxor men oftast med regnjacka. men vad vi förstod var det en ovanligt kall vår det året.
//Matserik

Tack för den infon.
Funderar också på om det är möjligt/tillrådligt att sova ute på vandringen. Verkar som det ändå kostar en del att övernatta i härbärge varje natt. Och man kanske inte vill gå precis en så kallad normal etapp, mellan två härbärgen. Vad gäller spritkök etc. Är det ens tillåtet med öppen eld där??
Undrar också vad som kan vara en rimlig dagsetapp i kilometer? Nåt slags rimligt snitt. Är i hyfsat bra kondition.
Tacksam för fler svar/Chris

Sova ute nja ,i extremt nödfall .Jag hade aldrig valt tält på denna vandring.Jag är även relativt van fjällvandrare med 100 talet tältnätter i lapplandsfjällen så jag tycker om att tälta.

Har träffat på en person som gick med tält på el Camino.Fler som använts sig av det på väg till Spanien.Bl a en ung tyska som gått från sin hemstad i Trier men hon startade i mars . Tyskan hade inget spritkök och använde nästan aldrig tältet i Spanien.Gick även tillsammans med en annan tysk under en vecka som startat från sin hemby utanför Stuttgart han hade hade skickat hem tältet när han kom ner till Spanien.

Det finns ett antal ställen att sova på så du behöver knappast vara orolig att inte hitta någonstans att bo.
Att kostnaden skulle vara något större hinder förstår jag inte.Allt från donation
oftast 4-8 Euro per natt på ett kommunalt härbärge några Euro mer på de privata .

Dagetapperna varierar mycket men det är nog bra att hälla igen och att inte prestera kilometrer
Många du träffar på har fått mer eller mindre skavanker i fötter eller ben /knä.Jag är en av dem.
//Matserik

När vi gick så använde vi gaskök och lagade all mat själva. Många gånger då vi satte oss ner vid vägkanten och brassade på lite kaffe fick vi många suktande blickar av vandrare som var tvugna att vänta med sitt kaffe till nästa by/café. Det vi sparade in pengamässigt lade vi istället på bättre boende ex. pensionat istället för sovsalar. Vissa hostels har förbud när det gäller gaskök och då var det inte så dumt med ett eget rum där du kan stänga dörren och laga mat hur du vill.

Om man ska köra med gas rekommenderar jag att införskaffa en adapter som fungerar med dom gasflaskor man punkterar. Ibland gick det inte att få tag på flaskor med primusfattning.
Köp en sån här:
http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=1232

Tack för den också!

Några tips om skodon?

Hade tänkt att gå med mina Hanwag Tatra kängor. Bra idé? Sandaler, jympaskor etc???

/Ch

Vanliga vandringskängor och sandaler funkar fint.
Vi körde med Meindl Island Pro och Teva.

Skippa tält och liggunderlag och fyll med färsk mat, grönsaker och bröd som man provianterar nästan varje dag.
Ta det lugnt, se till att ha gott om tid för att se sig omkring, ta nån vilodag när det behövs.
Det finns många som bara tittar ner i backen och går med raska steg till nästa by, men jag föredrar att njuta mer när man ändå är där.
Ta pauser på fina ställen, drick kaffe.
Nalgeneflaska eller liknande med slang är klockrent, fyll med flaskvatten från affären.
Passa på att smaka lokala viner eftersom vägen går igenom många vindistrikt.

Starta tidigt varje dag för att ha större möjlighet till bra boende mot slutet av dagen eftersom det är många som går samtidigt.

Låter som kloka tips!

Vad ska man tro om nån genomsnittlig längd på dagsetapp? Antal mil? Om man vill se nåt av landskapet?

/Ch

Vi gjorde runt 2,5 mil om dagen.
Ibland mer, ibland mindre.
Ofta beror det på hur samhällena ligger där det är bäst att stanna över natten.

Jag skulle nog rekommendera att gå hela sträckan vid samma tillfälle, och inte dela upp den i flera resor. Känslan av att vara i mitten av "äventyret" eller vad vi ska kalla det är för mig en del av det hela, och att veta att man efter många dagar ute på vägen har många dagar kvar är otroligt skön. Att leva i nuet kan man säga.

Ok, ok! Finns mycket att lära här märker jag.

Det innebär att om man går som du/ni gjorde så borde man kunna gå sträckan på en månad ca utan att förta sig!?

Funderar också på vad det ungefär kan kosta totalt. Med mat och övernattningar om man ska köra "komfort" stilen med bara övernattning i härbärgen och proviantering mer eller mindre varje dag. Undantaget resorna till och från leden.

/Chris

Jag gick i år på 26 dagar till Santiago från S.J.P.P och förra året på 27 .Sedan 2 dagar till Fisterre resp 3 och inga vilodagar ,Det är ett relativt många kilometer per dag som jag egentligen inte rekommenderar och inte riktigt vet varför jag/vi gick så.

Mycket information finns också på ett antal pilgrimsforum exempelvis.www.caminosantiago.me.uk .Finns en massa fler
.
Ett billigt och sätt att ta sig till starten är : Flyg från Skavsta till Biarritz/Bayonne.Därifrån flygbuss till Bayonne järnvägstation sedan tåg till S.J.P.P. Betalade 500 kronor ifjor för hela den resplanen.Övernattade på vandrarhem i Nyköping för flyget gick på morgonen.

Jag gjorde av med ungefär 14-15 tusen på 35 nätter. Var turist efter vandringen ett antal dagar. Går att leva betydligt billigare ,bodde 5 nätter i enkelrum på hostales( kostar mindre men lika bra som hotell) övriga på härbergen .Åt all mat på bar/restaurang.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Newlin Camino Portugues Vandringsleder 0
BeatriceK Camino Francés på 23 dagar Vandringsleder 12

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg