Jag har sett de tyska uppgifterna också. De var felaktiga, även om det verkade logiskt, men det berodde på ett missförstånd.
Det går visst att ta emot #44, även med de senaste utgåvorna av firmware. Problemet bestod istället i att den Egnos almanac, som sändes ut av #37 och #39 (#33 har varit tyst länge nu), inkluderade bara #33, #37 och #39. Detta gjorde då att mottagaren bara lyssnade efter dessa tre, där #33 dessutom inte sände något. Den enda satelliten som någorlunda regelbundet sände ut differentiella data (sådana de nu är), var #44, men då mottagaren fått information om att den inte existerade, skedde ingen mottagning från #44.
Man kunde komma runt detta genom att radera almanac info i mottagaren (görs på olika sätt med olika modeller), samt sedan se till så att ingen mottagning av satelliter upp till och med #39 kunde ske. Exempelvis genom att hålla handen över antennen. Först när mottagaren scannade för satelliter från #40 och uppåt höll man upp mottagaren, så att den kunde få in #44. Om man då fick in #44 först, före de andra tre, fick man in en almanac som innehöll #44 (naturligt nog, det var ju den man tog emot) och sedan fungerade det, så länge det alls fanns mottagning.
Häromdagen försökte min Vista ta in #33, #39 och #44, så nu verkard det som om almanac data är mer kompletta.
Satellit #33 är Inmarsat 3 f2. Om man tittar här
http://www.lyngsat.com/tracker/inmar3f2.html
är det bara till att peka ut var man bor, så får man höjd och riktning till satelliten.
Observera dock att #33 (AOR-E) inte har sänt något vettigt på länge.
För övrigt tror jag inte heller på att EPE alltid är att lita på. Det ingår ju rent av i specifikationen, att det är en sannolikhetskalkyl.
Specifikationen för WAAS säger 3-5 meter 95% av tiden, men då vill det ju klart till att det fungerar fullt ut till att börja med.
Anders
[Ändrat av apersson850 2004-07-28 kl 22:54]