EGNOS-mottagning

Lite grand ökar konsumtionen på grund av den ökade processoraktiviteten, för att göra beräkningarna för Egnos.
Men den största skillnaden är att strukturen på signalerna från Egnos gör att det inte går att använda batterispar, om man ska ta emot Egnos.
Batterispar gör skillnad.

Anders

Det går att få ut EPE med två decimaler via seriekommunikationen.
Annars avrundas till hela meter, men (som påpekades ovan) om man visar distansen i fot, blir ju upplösningen tre gånger så bra.

iQue visar med två decimaler. Bästa jag har sett där är 1,47 meter.

Anders

Tack igen Per Brune. Hur gör jag för att länka till foto? Jag var just inne och stökade i mitt fotoalbum.
Jag kompletterade med lite info om bilden och laddade upp igen. Det resulterade i att den bilden som du hade länkat till försvann, så går det när man ska vara på styva linan, SUCK

Homann; sa:
När är bilden tagen? Har aldrig fått in EGNOS diff, men min GPS har "sett" 33, 37 och 39.

Homann

Bilden är tagen 8 april kl 16,40 2004 mjukvaran vill jag minnas var 3,20 men jag har även fått samma avvikelse med 3,43 Beta

cpic410693c3dd34c.jpg

Tack för det.

Efter att ha fiskat runt i cyberrymden hittade jag på ett tyskt forum att Garmin i nya releaser av Firmware har gjort så att man inte kan få in ESTB-satelliten (dvs IOR-E, garmin 44), utan man får bara in de riktiga (dvs garmin 33, 37 och 39 där jag bor). Dessa riktiga satelliter sänder tyvär inget använvdbart, så det blir ingen diff korrektion. Det stämmer med min upplevelse av displayen på min GPS 76. Märkligt att du fortfarande får in 44 med ny firmware i så fall.

För övrigt ansågs värden korrigerade från 44 vara opålitliga, och att den noggranheten inte alls var så bra som displayen visar. Du får väl bege dig till någon triangelpunkt och testa? :) Vi andra får väl vänta tålmodigt med vår Garmin i batterisparläge.

Homann

Noggrannhet

apersson850; sa:
Det går att få ut EPE med två decimaler via seriekommunikationen.
Annars avrundas till hela meter, men (som påpekades ovan) om man visar distansen i fot, blir ju upplösningen tre gånger så bra.

iQue visar med två decimaler. Bästa jag har sett där är 1,47 meter.

Anders

Jag tvivlar på att den noggrannheten är att lita på. Jag gjorde flera test med min Trimble 5800 av mer veten skaplig form där mottagaren var monterad på ett stakkäpps stöd. Jag jämförde då bl.a. den faktiska avvikelsen med den av kontrollenheten angivna noggrannheten. Det var generellt mycket låg korrelation (r=0,2) mellan den faktiska avvikelsen och den angivna noggrannheten, både i sidled och i höjdled.

För DGPS i skog så kunde jag bl.a. se att i vissa fall så var den faktiska horisontala avvikelsen ca 30 m när den angivna horisontala noggrannheten var ca 2,0 m. I andra fall var den faktiska avvikelsen ca 0,5 m när den angivna noggrannheten var ca 15 m. Detta i en mätserie på ca 4700 punkter som loggades i en punkt per sekund.

Annars kunde jag konstatera för DGPS så var den faktiska medelavvikelsen ofta en tredjedel av den specificerade medelavvikelsen. Detta gällde både EGNOS som DGPS mot egen basstation (Trimble 5700).

Tyvärr har jag ingen DGPS radio som passar min Silva Multinavigator, så jag kan inte testa den ordentligt. Ett sådant test vore kanske mer relevant för detta forum...

/Niklas

Följdfråga

Jag har satellit 33 på gps-skärmen. Den befinner sig i horizonten, naturligvis, då den är i geostationärt läge på 36000km höjd över ekvatorn. Under vilken vinkel ser man den från mittsverige? Jag undrar om berg på 200-300m höjd på en avståne av 1 km från mig kan skugga, då jag ännu inte har fått en stapel.

Jag har sett de tyska uppgifterna också. De var felaktiga, även om det verkade logiskt, men det berodde på ett missförstånd.
Det går visst att ta emot #44, även med de senaste utgåvorna av firmware. Problemet bestod istället i att den Egnos almanac, som sändes ut av #37 och #39 (#33 har varit tyst länge nu), inkluderade bara #33, #37 och #39. Detta gjorde då att mottagaren bara lyssnade efter dessa tre, där #33 dessutom inte sände något. Den enda satelliten som någorlunda regelbundet sände ut differentiella data (sådana de nu är), var #44, men då mottagaren fått information om att den inte existerade, skedde ingen mottagning från #44.

Man kunde komma runt detta genom att radera almanac info i mottagaren (görs på olika sätt med olika modeller), samt sedan se till så att ingen mottagning av satelliter upp till och med #39 kunde ske. Exempelvis genom att hålla handen över antennen. Först när mottagaren scannade för satelliter från #40 och uppåt höll man upp mottagaren, så att den kunde få in #44. Om man då fick in #44 först, före de andra tre, fick man in en almanac som innehöll #44 (naturligt nog, det var ju den man tog emot) och sedan fungerade det, så länge det alls fanns mottagning.

Häromdagen försökte min Vista ta in #33, #39 och #44, så nu verkard det som om almanac data är mer kompletta.

Satellit #33 är Inmarsat 3 f2. Om man tittar här
http://www.lyngsat.com/tracker/inmar3f2.html
är det bara till att peka ut var man bor, så får man höjd och riktning till satelliten.
Observera dock att #33 (AOR-E) inte har sänt något vettigt på länge.

För övrigt tror jag inte heller på att EPE alltid är att lita på. Det ingår ju rent av i specifikationen, att det är en sannolikhetskalkyl.
Specifikationen för WAAS säger 3-5 meter 95% av tiden, men då vill det ju klart till att det fungerar fullt ut till att börja med.

Anders
[Ändrat av apersson850 2004-07-28 kl 22:54]

Jag har aldrig sett det lilla D-et i staplarna på min 60C. Visserligen har jag bara version 3.30, är det något som lagts till till 3.43? Jag har WAAS/EGNOS aktiverat i setupen. Räcker det med ett D för att se att den använder egnos?

Är det någon som testat xImage från Garmin? Kan man ändra symbolutseende på maskinen? Kan man göra annat också?

apersson850; sa:
Problemet bestod istället i att den Egnos almanac, som sändes ut av #37 och #39 (#33 har varit tyst länge nu), inkluderade bara #33, #37 och #39. Detta gjorde då att mottagaren bara lyssnade efter dessa tre, där #33 dessutom inte sände något. Den enda satelliten som någorlunda regelbundet sände ut differentiella data (sådana de nu är), var #44, men då mottagaren fått information om att den inte existerade, skedde ingen mottagning från #44.

Man kunde komma runt detta genom att radera almanac info i mottagaren (görs på olika sätt med olika modeller), samt sedan se till så att ingen mottagning av satelliter upp till och med #39 kunde ske. Exempelvis genom att hålla handen över antennen. Först när mottagaren scannade för satelliter från #40 och uppåt höll man upp mottagaren, så att den kunde få in #44. Om man då fick in #44 först, före de andra tre, fick man in en almanac som innehöll #44 (naturligt nog, det var ju den man tog emot) och sedan fungerade det, så länge det alls fanns mottagning.

Ja, det var nog en något mer logisk förklaring. Då kan man fråga sig om det är värt besväret att hålla på att lura GPS:en på detta vis. Tappar den #44 om man stänger av GPS:en i så fall?

Jag gjorde en kallstart på min Garmin GPS 76, men ingen sa att man var tvungen att lura den att hitta #44 först. Skall pröva det någon dag.

Homann

Har den väl fått in en almanac, som innehåller #44, så glöms den inte bort bara för att du stänger av din GPS.

Dessutom är jag inte säker på att detta alls behövs längre, för jag har fått min att starta om från början, men ändå hitta #44. Så det kan nog tänkas att den almanac som sänds ut av #37 och/eller #39 numera innehåller uppgifter om #44 också. I så fall fungerar allt som det ska av sig självt.
Observera att jag inte vet hur det är, detta är bara en bedömning, baserad på vad jag har sett hända på min egen GPS.

Ett "D" i signalstapeln på displayen har Garmin kört med i flera år, när man får in WAAS/Egnos. (Hur visas det på en Magellan?) För en detaljerad tecknad serie om hur det ser ut när en Vista får in WAAS första gången, se här:
http://gpsinformation.net/waas/acquire-waas-a.html
Notera att detta gäller WAAS, alltså från #35 och #47, men principen för övrigt är exakt densamma.

Det kan ta flera minuter, med mottagning från #44 (samt att du har tur, så att den sänder något användbart just då), innan tillräckligt med data samlats in, så att det första "D" visar sig.

Anders

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bogart Waas/Egnos ännu mer ? Navigering 2
Homann EGNOS-märkligheter Navigering 3
brolly EGNOS? Navigering 26
Finnwoodman Fungerar WAAS/EGNOS? Navigering 1
Finnwoodman EGNOS vid direktimport? Navigering 4
mathias Vad händer med EGNOS? Navigering 2
Memme EGNOS today Navigering 11
Store Idag funkade EGNOS för första gången på länge Navigering 16
-Patric- WAAS/EGNOS Navigering 35
Tony-Avesta Egnos hur var det med det nu? Navigering 3
irrbloss Är EGNOS i drift? Navigering 2
chuck 60C(S) & EGNOS Navigering 1
troell Egnos diffar på 1 m eller? Navigering 0
MLejhall EGNOS vs. WAAS Navigering 4
jonasolof WAAS/EGNOS i terräng - bra eller ej? Navigering 5
buster23 WAAS/EGNOS Fakta Navigering 0
bwho EGNOS ett skämt? Navigering 27
Luke Snowwalker EGNOS? Navigering 5
PdL GPS V och EGNOS Navigering 10
Jojje2 EGNOS - pressmeddelande från lantmäteriet Navigering 1
magnuss Vista + WAAS/EGNOS Navigering 15
INWE Nyhetsbladet EGNOS NEWS Navigering 0
Jonas.O WAAS=EGNOS? Navigering 11
ÄventyrsUffe Förbättrad gps-höjd med EGNOS? Navigering 7
chuck Info från ESTB om EGNOS Navigering 31
L-G Vad är WAAS och EGNOS? Navigering 4
chuck EGNOS redan i dag! Navigering 1
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
viggoboy Samma mottagning på hela jorden? Navigering 8
iwalkalonelyroad Oregon 400t - dålig mottagning på första försöket. Navigering 5
The Lapp Mottagning mellan Nikka och Keb... Navigering 6
jasy Solstorm slog ut gps-mottagning Navigering 0
bjornm Mottagning i skog? Navigering 9
Haddock Mottagning i bil Navigering 10
kanotisten Garmin 60C eller 76C, någon skillnad i mottagning Navigering 2
Brune Ingen GPS mottagning i nytt tåg Navigering 13
hatzer Ingen mottagning med Magellan 315 Navigering 7
jasy Mottagning patch vs. helix antenner Navigering 5
Tärnan Mottagning Garmin Etrex jämfört med Magellan ? Navigering 3
Sportbil Långsam, dålig mottagning Etrex Legend Navigering 4
Kurvan Mottagning GPS Navigering 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg