EGNOS-mottagning

apersson850; sa:
Ett "D" i signalstapeln på displayen har Garmin kört med i flera år, när man får in WAAS/Egnos. (Hur visas det på en Magellan?)

På en skärmsida (kallad Position Screen) ser man texten "Averaging" när den positionsbestämmer. Har man WAAS/Egnos står det istället "WAAS Avg."

Jag har inte senaste firmwaren på min Meridian Gold, men något motsvarande "D" har jag inte sett.

Hjälper inte

Brune; sa:
Gissningsvis finns det inga decimaler när du har metriska enheter. Prova med att ställa in på nautiska enheter när du har så bra mottagning, för då blir enheten fot om jag minns rätt.

Idag var min 60C och Egnos på strålande humör och mellan 10 - 11 hade jag mestadels en meters noggrannehet och 8 D-märkta staplar tack vare 44:an. detta i trakten av Koberg några mil SO om Trollhättan.

Ställde raskt om till brittiska enheter och den visade mestadels 5 feet. D v s vad som vid avrundning borde ge 2 meter. Det verkar alltså som den nedre gränsen i meter ligger på värdet 1 och i feet på 5. Ingen idé alltså att ställa om för att få bättre noggrannhet!

Det kan också nämnas att när GPS:en tappade kontakten med 44:an så ökade felet till mellan 2 och 4 meter. Alltså en ganska liten försämring. Kan det bero på att de åtta felkorrigerade satelliterna fortfarande var korrigerade, men att D:et inte visas när 44:an inte tas in?

44:an har jag förresten haft väldigt ofta hela tiden sedan jag köpte min 60C i februari. De andra EGNOS satelliterna har endast visat sig någon enstaka gång och aldrig föranlett några D-märkta satelliter.

Dina iakttagelser angående vad som går bra att ta emot, och vilken som kan ge några "D", stämmer helt överens med teorin.

Min erfarenhet är att en stund efter att alla "D" har försvunnit, ligger EPE kvar på ganska låga värden.
Sedan kan det, åtminstone med vissa mottagare, vara så att onoggrannheten ökar i början, när man får några få "D". Detta beror då på att så snart mottagaren får in tillräckligt med satelliter med "D" för att kunna räkna ut en position (alltså tre, oftast), då struntar den i alla andra satelliter, som saknar "D". Trots att den bättre geometrin med alla satelliter använda ger ett bättre resultat än några få med "D".

Anders

1-2 m

Jag var ute på en cykeltur idag. När jag skulle starta GPSen hittade den bara 2 satelliter och vill starta om. Efter kanske 10 minuter så hittade GPSen tillräckligt många satelliter. Det visade sig att jag hade WAAS-EGNOS aktiverat och GPSen hittade även några av dessa satelliter. På satellitsidan pendlade värdet på noggrannheten mellan 1 och 2 m när jag var ute på landsbygden med fria horisonter. D var markerat under satellitstaplarna. Jag tog några kort men jag litade för mycket på autofokusen, som låste på marken så bildbevisen är dåliga (men jag har 4 vitten). Mina cykelkamrater var mer intresserade av att cykla, än att stanna och titta på för dom en liten fånig ”1” på GPSen. Bytte till nautiska enheter och då var noggrannheten 6-8 fot.

Har en 60C med ”gammal” fw.

Såg för övrigt idag nog fler ormar än jag sett under resten av livet tillsammans.

Per

Även jag har för några veckor sedan varit med om att Egnos varit i farten ordentligt. Ja det var t o m på en helg. Full spruta på de flesta staplar och D i alla och 1-2 meter i exakthet.

Jag har en ny 60CSx numera, och den gamla välvårdade 60CS med bilkit och kartor ska säljas om någon är intresserad.

MVH Tony

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bogart Waas/Egnos ännu mer ? Navigering 2
Homann EGNOS-märkligheter Navigering 3
brolly EGNOS? Navigering 26
Finnwoodman Fungerar WAAS/EGNOS? Navigering 1
Finnwoodman EGNOS vid direktimport? Navigering 4
mathias Vad händer med EGNOS? Navigering 2
Memme EGNOS today Navigering 11
Store Idag funkade EGNOS för första gången på länge Navigering 16
-Patric- WAAS/EGNOS Navigering 35
Tony-Avesta Egnos hur var det med det nu? Navigering 3
irrbloss Är EGNOS i drift? Navigering 2
chuck 60C(S) & EGNOS Navigering 1
troell Egnos diffar på 1 m eller? Navigering 0
MLejhall EGNOS vs. WAAS Navigering 4
jonasolof WAAS/EGNOS i terräng - bra eller ej? Navigering 5
buster23 WAAS/EGNOS Fakta Navigering 0
bwho EGNOS ett skämt? Navigering 27
Luke Snowwalker EGNOS? Navigering 5
PdL GPS V och EGNOS Navigering 10
Jojje2 EGNOS - pressmeddelande från lantmäteriet Navigering 1
magnuss Vista + WAAS/EGNOS Navigering 15
INWE Nyhetsbladet EGNOS NEWS Navigering 0
Jonas.O WAAS=EGNOS? Navigering 11
ÄventyrsUffe Förbättrad gps-höjd med EGNOS? Navigering 7
chuck Info från ESTB om EGNOS Navigering 31
L-G Vad är WAAS och EGNOS? Navigering 4
chuck EGNOS redan i dag! Navigering 1
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
viggoboy Samma mottagning på hela jorden? Navigering 8
iwalkalonelyroad Oregon 400t - dålig mottagning på första försöket. Navigering 5
The Lapp Mottagning mellan Nikka och Keb... Navigering 6
jasy Solstorm slog ut gps-mottagning Navigering 0
bjornm Mottagning i skog? Navigering 9
Haddock Mottagning i bil Navigering 10
kanotisten Garmin 60C eller 76C, någon skillnad i mottagning Navigering 2
Brune Ingen GPS mottagning i nytt tåg Navigering 13
hatzer Ingen mottagning med Magellan 315 Navigering 7
jasy Mottagning patch vs. helix antenner Navigering 5
Tärnan Mottagning Garmin Etrex jämfört med Magellan ? Navigering 3
Sportbil Långsam, dålig mottagning Etrex Legend Navigering 4
Kurvan Mottagning GPS Navigering 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg