Edelrid Mega Jul

Herrej... vilken grym repbroms! Har inte hunnit prova den i alla situationer än, men till enpitch trad lead och topprep överträffar den faktiskt t.o.m. min så kära ATC guide. Om den fortsätter leverera på samma sätt så kommer det bli min nya standardbroms.

Och ja, den låser även om man håller den passiva ändan rakt upp.

Det har börjat komma lite klagomål på internet att dess funktion är väldigt beroende på rep och val av HMS-karbin och att den sliter på HMS-karbinen. Vad har ni för erfarenheter och vad använder ni för rep och karbiner till den?

Det ligger nog något i det. Jag märkte sist jag använde den när klättraren hängde att repet sakta glider igenom, så precis som i alla andra fall med hjälplåsande bromsar hade jag inte litat på att den verkligen låser. Nu va det förvisso ett helt nytt 9.5mm rep, men då den ska ta ner till 7.8 blir man lite fundersam.. Slitage på karbin, jaa, färgen där repet löper försvann efter första helgens användning. kör med lika dan karbin till min ATC och den har inte slitits lika fort.. Övrigt slitage har jag inte märkt av.

har du några länkar till dessa klagomål ?

Jag är annars väldigt, väldigt nöjd med denna broms!

edit:
Hittade något klagomål om att den låser riktigt ordentligt vid långa firningar. Det gör den för mig med med nämnda rep, rätt jobbigt Men om man använder metoden med en extra karbin i det lilla hålet så får man mycket bättre kontroll och en väldigt härlig firning

trad med mega jul

Jag väcker liv i den här gamla tråden med några funderingar.
Nu har den här funnits på marknaden ett tag så fler kanske har
hunnit få erfarenhet av den.

Finns det någon där ute som använder denna till tradturer?

jag köpte mig en i somras och är väldigt nöjd, nu får den
följa med mig på allt från topprep inomhus till sport och trad ute.
Men nu har jag fundrat lite på hur snabbt den låser och
huruvida det skulle vara ett problem i situationer då man
vill säkra med dynamiskt för att få mindre belastning på
säkringspunkten, typ när någon leder på luriga kilar.
Som jag förstått det undviker ju många att köra med
Gri Gri på trad just av den anledningen men jag har aldrig
använt Gri Gri och kan inte svara på om denna låser lika snabbt
eller mer dynamiskt än den. Har försökt hitta någon jämförelse på
nätet men har inte hittat något.

Vad säger ni? är det någon annan som använder denna till att säkra 1:a man på kil?

Jag har gjort det - men det betyder ju inte att det därmed är bevisat att kilarna håller i såna lägen.

Jag tror att det är vanligare felkälla att folk fumlar med bromsen, än att kilar rippar för att inte bromsen glider lagom.

Man ska dock i och för sig inte ställa detta mot varann, om det är bra med dynamisk broms, så måste man förstås hitta ett sätt att få folk att bromsa som de ska, utan att göra avkall på dynamiken.

Min personliga och närmast intuitiva känsla är dock att Megajul inte borde vara ett problem för kilarna. Jag har också ganska liten erfarenhet av att man verkligen märkt att repet glidit i bromsen vid förstemansfall, det krävs viss fallfaktor för detta, samt att få mellansäkringar lagts innan fallet. Annars tror jag att repdraget gör att de flesta bromsar tar ganska hårt.

Frugan säkrar mig i princip alltid med mega jul eller micro jul, beroende på om vi kör med enkel- eller dubbelrep. Den låser snabbt och effektivt med vissa karbiner, men låter repet glida något med andra. Om man verkligen vill skapa ett dynamiskt fall kan man nog vända på den, så att den fungerar som en vanlig hink.

Men hur många är det egentligen som fångar fall på det sättet? Om man inte är väldigt drillad så tillför det ju en inte helt obetydlig risk. Jag har känslan att det är något som många pratar om men som väldigt få tillämpar.

Gott, då fortsätter jag använda den med gott samvete även på kilturerna!

Bra tanke där med att vända den vid behov, det har jag inte tänkt på, skall prova det.

Använder bara Mega Jul numera. Väger ingenting och låser lika bra som en Grigri. Finns många trådar om dynamisk säkring. Jag och många med mig tror mycket på att dynamiken sitter mer i kroppen än i bromsen. Gå fram och följ med = mjukare fall. Det finns också mätningar som visar att Mega Jul låser vid låga belastningar men faktiskt glider mer- och kräver större kraft i bromshanden än andra bromsar vid större belastning (hårdare fall). I dessa diskussioner ses det som en svaghet eftersom det potentiellt kan resultera i långa fall. Mina erfarenheter med bromsen är dock mestadels goda. Jag kan hålla med om att den är lite "hackig" att fira med om det inte är så brant och i början av en firning, men ser man det som ett problem kan man ju vända den i "icke låsläge". Jag är rätt tung och har ibland svårt att bromsa tillräckligt, särskilt med ryggsäck och nya tunna rep. Det problemet har jag inte med Mega Jul. Det är ju också lite kul att säkra sportnissar med en typisk tradbroms som väger en tredjedel och låser lika bra som en Grigri2 (fast kanske inte hårda fall då...).

Sen jag köpte min är det den enda jag använder också, den känns så mångsidig.
Det var lite bökigt i början med firningen i början på långa leder och kan vara lite trögt att
mata i guideläge men ju mer van jag blir med den desto smidigare går det. För mig är
knepet i båda situationerna att hjälpa till hjälpa till med den andra handen (som inte håller
i bromsändan av repet), vid firningen lyfter jag upp repet lätt och matar det fram mot bromsen så att inte hela repets tyngd bromsar in mig (var det någon som fattade det där?). Och i guideläget matar jag in repet i bromsen med ena handen samtidigt som bromshanden drar ut det på andra sidan.
Efter lite övning får man riktigt gott flyt.

Kan dock rekommendera att använda handskar till den, har bränt till några gånger när jag firade ner
kompisar, med handske blir det mycket mer bekvämt.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg