Edelrid Mega Jul

Attans att man redan har två repbromsar, annars hade jag gärna köpt och provat.... Det ser ju minst sagt lovande ut.

Någon som testat???

Är det någon som har köpt den? eller testat den överhuvudtaget.... man är ju nyfiken på recensioner =) är den så bra som den verkar eller är den bara tjorvig å svår att mata ut rep med??

Är det någon som har köpt den? eller testat den överhuvudtaget.... man är ju nyfiken på recensioner =) är den så bra som den verkar eller är den bara tjorvig å svår att mata ut rep med??

Jag har den:) Körde med den i Tunaberg nu i helgen. Är nöjd med den. Hur den beter sig beror nog mycket på vilket rep man har och hur slitet det är. Det jag kände va att den va lite trögjobbad i "guide"-läge och att det tog lite övning innan man kunde fira i jämn och fin hastighet.
Jag körde med Black Diamond atc guide innan. Om man jämför Julen med Guiden så har båda för och nackdelar. Svårt att kora en vinnare.
I helgen hade vi ett rätt slitet gammalt rep. Återkommer med recension när jag fått mitt nybeställda rep levererat och testat Julen på det.

Mina erfarenheter av mega-julen är att den över lag funkar riktigt bra och "låser" riktigt fint på de flesta standardrep. Den funkade bra att säkra mina 8mm dubbel/twin-rep med också även om den inte låser helt 100 så man får vara med lite på passiva ändarna där.
Det enda jag märkt som inte är så bra är att den inte funkar nått vidare att fira med på tjocka styva rep. Testade på ett välanvänt styvt 10.5 och där var det tvärstopp...

jag har lekt med denna senaste dagarna nu och är överlag jättenöjd med den. Enbart kört inomhus på 10.4mm rep och har inte stött på några direkta problem.. Funkar bra att mata ut rep med vanlig teknik, ett löst tumgrepp för att mata ut rep snabbt. Om klättraren rycker lite för hårt i repet tenderar den att låsa, vilket är ganska obvious, men genererar inga större problem. Jag gillar inte att ha en aktiv kontakt med bromsen, men Edelrids instruktioner för ledsäkring känns säkert. Att hålla kvar tummen och mata ut rep sätter inte låsfunktionen ur spel. Inte med dom provdragningarna och låga fallen vi testat med i alla fall.

Att fira ner klättraren kändes lite ryckigt och bökigt första gångerna men var bara en vanesak och känns nu väldigt bra. Att fira ner sig själv på såpass tjocka rep är, som tidigare nämnt, något svårare. Den låser väldigt hårt och firningen blev väldigt ryckig, skulle väl tro att det också är en vanesak.
Kommer testa med tunnare rep i veckan.

Jag är så pass nöjd med Mega Julen att Gri-Grin och Reverso3 fick ligga kvar hemma sist.

Är det något specifikt någon vill veta så hojta till så skall det försöka testas

Jag körde den här varianten vid firning och fick tillslut till en rätt jämn och fin takt.
DMM phantom passar perfekt. Men man bör ta de karbiner som man klipper i bult,kil, kam då den ger lite märken/skav på karbinen. Onödigt att slita på fina rep med repade karbiner.
Tyckte det va gött att föränga ut bromsen lite så man får lite utrymme att jobba på.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    85.3 KB · Visningar: 944
Någon som har provat den som har tidigare erfarenhet av någon av de andra hink bromsarna som också har "hjälplåsande funktion", typ Mammut smart eller ClickUp? Hur smidiga är de att använda i jämförelse?

Köpte själv en Mammat Smart Alpine för några år sedan men sålde den rätt snabbt för jag tyckte inte att den fungerade något vidare. Bökig och mata ut rep med och ännu värre att fira med.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg