Dyka med panikångest
Hej Coraleen,
här kommer ett något sent svar på din fråga. När du säger att din panikångest numera är bra, så antar jag att du genomgått någon form av (KBT-) behandling, och lärt dig hur du kan hantera en panikattack.
Jag skulle föreslå att du (vilket du säkert redan gjort) provar att dyka i bassäng under säkra förhållanden på grunt vatten, för att se hur du reagerar. Förslagsvis först med snorkling på ytan, sedan genom att fridyka ned till botten (3,5-5m) och till sist med apparat ("prova-på-dyk"), om du inte känner dig nöjd med att fridyka.
Fridykning kan antagligen t.o.m. vara lämpligt för en person med (tidigare) inslag av paniksymtom, eftersom fridykning för alla utövare kräver stor sinnesnärvaro ("mindfulness"), som du troligen redan övat mycket på.
Tveksamt är dock om en dykläkare (med bristande kunskaper i psykiatriska sjukdomar) utfärdar friskhetsintyg till en person som uppger sig ha haft paniksyndrom, pga. av osäkerhet kring vad som skulle kunna hända. Här anser jag att man själv får avgöra hur man vill uttrycka sig på ett sådant läkarbesök. Självklart skall man alltid vara hundra procent uppriktig mot sina dykkamrater, men det är ju samtidigt ingen som kräver friskhetsintyg för att åka skidor, surfa, klättra eller utöva andra riskabla aktiviteter (där avgör man ju helt själv vad man tror sig klara av).
Dyk alltid tillsammans med en dykkamrat med uppsikt över varann. Lycka till och ha det så roligt under vattnet!
Petter Leife,
fridykare sedan 1999, samt psykolog till yrket