Vad gör livsmedelsindustrin av gässen? Tvångsmatar dem så att levern ska bli fin, eller...?
Jag har under tiden blivit nyfiken på frågan och försökt kolla lite i Polen, bl a på en lantbrukshögskola i nordöst, där gåsuppfödning är vanligast. Fick reda på att 98% av det polska gåsköttet går på export till Tyskland, där det väljs av "medvetna" konsumenter som söker efter "naturligare" alternativ och därmed ställer krav på hur gässen haft det. Det finns därför märkning/certifikat med tillhörande detaljerade krav på uppfödningen, som branschen tagit fram, delvis med EU-stöd.
Gäss är mindre domesticerade än höns och ankor och djurhållningen fortfarande betydligt mer naturlig, sa mina barndomsminnen av fritt springande gåsflockar vi varit lite rädda för stämmer än. Det går inte, med bibehållen kött- och dunkvalitet, att hålla djuren inomhus, utan de måste ha daglig tillgång till friska vattenmiljöer och grönt bete på stora ytor ute i det fria; deras foder "berikas" inte heller med animaliska avfallsprodukter utan måste vara helt vegetabiliskt - med undantag för nykläckta ungar, vars mat man proteinförstärker med lite ägg eller färskostmassa (som tydligen motsvarar det lilla tillskottet av små vattenlevande djur, maskar etc de skulle matats med av sina mammor annars).
Allt detta, tillsammans med att stämpeln "ekologisk" betingar högre priser på den tyska marknaden, gör att steget till fullt ekologisk uppfödning inte är så stort och andelen ekologiska gårdar ökar. Efterfrågan på kurser och rådgivning var stor på den lantbruksskola jag kontaktat, och jag blev överöst med färgglada och pedagogiska broschyrer
.
Tvångsmatning är inte tillåten, och den jag frågat tror inte heller att någon illegal sådan förekommer i Polen - det saknas både tradition och teknologi att processa överfettad gåslever. Fåglarna göds däremot under en kortare period före slakt genom att man tillför en hög andel havre till deras annars rätt energiglesa föda, samtidigt som de inte får springa ute lika mycket som vanligt, så visst kan man säga att man lurar dem att bli överviktiga på konstgjord väg.
Så långt denna plötsliga djupdykning i en för mig hittills helt okänd värld