Dunparka

Jag skickade ett mail till Woods för prisförfrågan och uppdaterad kalatalog. De hade flera intressanta jackor.

Här kommer det svar jag fick när jag gjorde en förfrågan om dunet i Wolff-jackan:
Fyllning: 70% Gås & Ankdun 30% fjäder
Fillpower: ca 600
Vikt:
XXS XS S M L XL XXL
670 700 730 770 800 830 860 grms/p

Det måste vara väldigt bra dun om jackan ska ha en fillpower på 600 när 30% av innehållet är fjädrar. Möjligen räknar de bara vilken fillpower själva dunet har. Förmodligen. Någon som har en aning om hur mycket detta kan påverkas av fjädrarna?

Jag skickade ett mail till Woods för prisförfrågan och uppdaterad kalatalog. De hade flera intressanta jackor.

Här kommer det svar jag fick när jag gjorde en förfrågan om dunet i Wolff-jackan:
Vikt:
XXS XS S M L XL XXL

Det måste vara väldigt bra dun om jackan ska ha en fillpower på 600 när 30% av innehållet är fjädrar. Möjligen räknar de bara vilken fillpower själva dunet har. Förmodligen. Någon som har en aning om hur mycket detta kan påverkas av fjädrarna?

Vad hade jackan för pris?

Ska du hålla värmen stillasittande är varma byxor viktigt också, även för att hålla fötterna varma efterssom blodet som går ner i fötterna (där det inte finns så mycket muskler) blir varmare. :)

Kan tyckas självklart men det är jättemånga som skippar varma byxor på vintertur..

Vikt:
XXS XS S M L XL XXL

770 gram dunfyllning i storlek i stl M alltså? Det är mycket dun!
Som jämförelse har Fjällräven 500 gram gåsdun, 500 cuin, 80/20 i sina Eskimo och Arktisk parka stl M.

Även om Wolff-jackan med sina 70/30 har sämre fillpower så borde mängden dun göra jackan väldigt varm.

Fjällräv

hålls i burar som minkar. Polarräv är den engelska beteckningen.

Ofta är såna här pälsbräm från hund, varg och prärievarg. Men fjällrävspäls är förnämlig. Om det är PK kan förstås diskuteras.

Thure

90/10 goose down 700+ fill power (EU) för 80 pund (~875 kronor)

pi_16341.jpeg

ALPKIT.com är som alltid starkt konkurrenskraftiga!

Hur går det ihop? Jag är inte den som förfäktar världsbilden att vi har har det bra--relativt bra--för att resten av världen är våra slavar...men för fan! Alpkit kidnappar gravida kvinnor, för de till Alpkits compound i djungeln, väntar på nedkomst, mal ner mödrarna till växtnäring, drillar de nyfödda mentalt i Alpkits apokalyptiska världsåkådning och fysiskt i Alpkits hantverk. Redan vid tre års ålder har de högeffektiva, lojala, alpkitisterna en produktion som fyra normalarbetare i vuxen ålder, till en kostnad av några skålar majsmjöl per dag. Det måste hemligheten bakom deras prisbild. Ingen idé att löjla sig med att påstå något annat.

Hur går det ihop? Jag är inte den som förfäktar världsbilden att vi har har det bra--relativt bra--för att resten av världen är våra slavar...men för fan! Alpkit kidnappar gravida kvinnor, för de till Alpkits compound i djungeln, väntar på nedkomst, mal ner mödrarna till växtnäring, drillar de nyfödda mentalt i Alpkits apokalyptiska världsåkådning och fysiskt i Alpkits hantverk. Redan vid tre års ålder har de högeffektiva, lojala, alpkitisterna en produktion som fyra normalarbetare i vuxen ålder, till en kostnad av några skålar majsmjöl per dag. Det måste hemligheten bakom deras prisbild. Ingen idé att löjla sig med att påstå något annat.

Jo, du kanske ligger nära sanningen :) Nästa frâga, var kommer dunet ifrân?

90/10 goose down 700+ fill power (EU) för 80 pund (~875 kronor)

ALPKIT.com är som alltid starkt konkurrenskraftiga!

Dock är det inte denna typ av jackor som efterfrågas i detta fall...

hålls i burar som minkar. Polarräv är den engelska beteckningen.

Ofta är såna här pälsbräm från hund, varg och prärievarg. Men fjällrävspäls är förnämlig. Om det är PK kan förstås diskuteras.

Thure

Fjällräv är den i särklass bästa pälsen för detta ändamål. Jag kände dock bara till jakt på fritt levande fjällräv från Svalbard och liknande platser, den jakten torde vara för liten för någon större pälsindustri, därför jag var fundersam.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg