Dunparka

Alpkit var väldigt tidiga med att förkasta industriellt framställt dun. Du kan själv mejla dem och fråga, de har en prydlig pdf där de beskriver hur majoriteten av dun i världen framställs, samt var deras kommer ifrån. Angående pris så handlar det om att de har extremt kort kedja, det är i princip producent - butik - konsument. Inga andra butiker än deras egna. Inga distributörer eller general agenter.

Alpkit var väldigt tidiga med att förkasta industriellt framställt dun. Du kan själv mejla dem och fråga, de har en prydlig pdf där de beskriver hur majoriteten av dun i världen framställs, samt var deras kommer ifrån. Angående pris så handlar det om att de har extremt kort kedja, det är i princip producent - butik - konsument. Inga andra butiker än deras egna. Inga distributörer eller general agenter.

Så de har alltså lågbeskattade varor. Fast min teori är trovärdigare.

Jag beställde dunparkan från Wolff-wear. Den var fin och verkade varm. Tyvärr är jag inte helt nöjd med dragkejdan på mitt exemplar så jag kommer returnera den.

Var det ett måndagsexemplar eller tror du det kan vara något typiskt för märket?

Svårt att svara på. Dragkedjan ser inte annorlunda ut än den du hittar på många andra dunparkor, allt från Northbend till Fjällräven. Det som jag störde mig på är att jag var tvungen att vara väldigt noga med att dra ned löparna så mycket som möjligt för att få i kedjan rätt. Tänker man på detta går kedjan bra.

Vad övrigt kan sägas?

Luvan är fast. Den är också relativt djup och jag har svårt att tänka mig att mycket snö kommer in i ansiktet vid måttlig vind. Jag har ganska stort huvud för min lilla storlek (S) och huvan kan kännas lite tight med en mössa av tjockare storlek under, men inte så tight att det trycker ihop mössan eller luvan för mycket. I luvan finns en stålbåge som gör den stabil när man fäller fram den. Förmodligen kan man också lite försiktigt böja till denna för att anpassa huvan som man vill.

Yttertyget är av okänt slag. Det ska vara vindtätt och vattenavvisande. Det är mjukt, likt bomull. Förmodligen ingenting att ha på sig vid skyfall, men det är säkert fullt tillräckligt vid snöfall och lättare regn. Smuts tycks fastna ganska lätt på grund av materialvalet (den har blivit lite dammig bara av att ligga fram ett tag). Den prasslar inte och känns följsam.

Ärmarna har muddar som börjar en bit in, vilket innebär att man kan ha vantar som går över muddarna men under ärmarna.

Justeringar kan göras i midjan och i bakre delen av luvan.

Handvärmarfickor finns bakom både de nedersta fickorna och de översta fickorna.

Har varit och tittat på Wolff Wears Arctic Pro nu i helgen och instämmer med jerklaren. Det verkar vara en mycket varm och rejäl parka men dragkedjan är klurig precis i sitt nedersta läge, trots att den i övrigt ger ett gediget intryck.

Yttertyget är peachad microfiber mjukt och följsamt utan något membran tjafs. Stora fickor och bra huva med ståltråd i framkant. Jämfört med andra jackor i samma prisklass, Stadium, Dirkson, etc, så är det väldigt mycket jacka för pengarna. Även jämfört med betydligt dyrare jackor från ex Fjällräven så är det riktigt bra loft i Arctic Pro.

Just nu har de tydligen rea och Arctic Pro går för 1500kr.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg