Dunparka

Hej,

Jag har fått mycket hjälp på detta forum förut, så nu utnyttjar jag era erfarenheter igen.

Jag letar efter en dunparka till överkomligt pris. Den ska kunna användas stillasittande vid temperaturer i alla fall runt -35 (tänk förra vintern). Önskemålen är riktigt varm och robust. Själv tänker jag mer i stil med Canada Goose expedition parka än NF Himalayan Parka.

Det verkar ont om dunjackor i lägre prisklasser. Jag hittade någon som heter Edmonton http://www.textilklader.se/product.asp?product=175 . Sedan finns en uppsjö olika syntetjackor, ex Didrikson m.fl.

Vilka har ni provat? Hur är kvaliteten och värmen?

Jag tänker mig ett pris under 3000:-. Annars är det lika bra att skaffa en Canada Goose på en gång.

När du säger robust omfattar det även eld och glödsprätt?
Vill du ha en jacka som tål glödsprätt så är det jackor som Canada Goose eller den Edmonton du länkade till som gäller. De har båda yttertyg som innehåller bomull.

Annars finns många jackor med syntetväv som liknar Edmonton:
Wolff-Wear
Stadium
Vad gäller dunkvallite så skiljer sig dessa inte allt för mycket från Canada Goose faktiskt, ankdun är andrasortering jämfört med gåsdun. Det som är mest imponerande är att Canada Goose lyckas sälja dem för 5-6 tusen, det är respekt!

Är du intresserad av en riktigt robust jacka ska du titta på Taigas Igloo, här på utförsäljning för mindre än halva priset. Taiga levererar vinterkläder till både Svenska Polarsekretariatet och Norska Polarinstitutet. Inte lika varm som dun men mycket jacka för pengarna.

Hur lång är Rab Expedition, går den ner en bra bit över rumpa och lår?
Den har kick ass konstruktion med dubbla lager dun och box konstruktion så vad gäller värme är den svårslagen.

Tack för tipsen! Jag har skickat några mail och hört mig för om dunkvaliteten på några jackor. Gås- eller anddun kvittar bara det är bra kvalitet. Det handlar ju också om hur gamla fåglarna är innan de plockas.

Tack för tipset på RAB. Inte den typ av jacka jag söker just nu, men den verkar bra!

Hur lång är Rab Expedition, går den ner en bra bit över rumpa och lår?
Den har kick ass konstruktion med dubbla lager dun och box konstruktion så vad gäller värme är den svårslagen.

Den går ner över baken och en bit ner på låret

Bilagor

• hundspannstur-194.jpg
    hundspannstur-194.jpg
    126.4 KB · Visningar: 1,806
Här kommer ytterligare ett alternativ.

http://www.woods.ca/index.html

Däremot vet jag inte varför de har katalog 09-10 fortfarande? Jag pratade med VD för ca 2 år sedan och då skulle introducera produkterna 10-11 tror jag det var. Men de finns faktiskt redan här genom någon kanal. Jag äger en, model ? (värsting?), köpte för tre år sedan. jag har nöjd, även om det finns förbättringspunkter såsom kardborren över dragkedjan fram. Den släpper i sömmnaden (dåligt syarbete). Den känns mer som ett arbetsverktyg än "gåsen" tycker jag i uppbyggnaden. Skulle vilja ha den lite högre/längre i huvan.

Jag är inte helt säker nu, men jag tror jag gav 2500kr, fast det var ett tillfälle just då. Men inte vad de kostar annars.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg