Dunjacka

Re: Re: Rab

Vandrare; sa:
haskell; sa:
Rab gör mycket fina saker i dun. En Rab Andes räcker garanterat ganska långt.

Jag valde bort den till förmån för en Anapurna just pga dunvandring i ärmarna. Andes är inget alternativ om det är det man vill undvika. Dessutom är den väldigt kort, ser ballt ut men blir kallt åt rumpan.

PHD har fina jackor.

Bergans gör fina dunjackor som har något så ovanligt som bra längd, vilket kan jämföras med att ha mössa på två sätt:

1. Varm rumpa ger varm kropp dvs en skitfet midjekort jacka är kallare än en halvfet lång.
2. Det är helt fel i Stockholm. ;)
Från ämnet lite, vaför tror ni att det finns så många Fjällräven dunjackor på blocket i o8 området, har hippfaktorn dalat!!!!!!!!! ha ha

det slår mig ganska snabbt att nästan alla jackor är i small eller xs. Det kan nog vara så att dom inte tänkt på att man ska kunna stänga jackan när man har på sig den :=) (observerat på stan att ingen verkar stänga sin fjällrävenjacka)

Jag köpte en TNF Himalayan Parka i början av vintern, har dock itne riktigt hunnit testa den som jag vill än. Hoppas på mer strapatser framöver. Den är fantastiskt välgjord men ruskigt dyr, 5000kr ordinarie och då ingår inte kompressionssäck vilket är lite trist. Jag köpte en Compressionbag Large från Haglöfs som dock funkar toppen. Jag kan rekomendera jackan, själv valde jag den oranga framför den svarta pga jag vill synas i fjällen. Lycka till iaf.

Re: Re: Rab

Vandrare; sa:
haskell; sa:
Rab gör mycket fina saker i dun. En Rab Andes räcker garanterat ganska långt.

Jag valde bort den till förmån för en Anapurna just pga dunvandring i ärmarna. Andes är inget alternativ om det är det man vill undvika. Dessutom är den väldigt kort, ser ballt ut men blir kallt åt rumpan.
Någon dunvandring har jag aldrig råkat ut för. Om den är väldigt kort så måste de ha ändrat modellen eller också har du köpt en för liten storlek för min är definitivt inte kortare än en Annapurna! :)

/Nöjd Rabägare

Fjällrävens Expedition är en konstruktion från 60-talet som sannolikt toppar försäljningsligan utan konkurrens eftersom den är högsta mode i köerna på Stureplan.
Affärerna i Sthlm är således ganska utplockade på just denna jacka och som alltid när allt går åt är priskonkurrensen utslagen: alla vill ha 4 300 kr.

Det är egentligen två jackor som sytts ihop till en. Dunet är på utsatta ställen ersatt med syntetfill, eftersom kollapsat dun öppnar för köldpunkter.

Alltnog: över 30 år på en tuff marknad är också ett betyg.

Min har fungerat bra och åtminstone räddat en tältnatt i -25 C.

Marmot?

Tips även om Marmots 8000m Parka - ligger ungefär i samma prisläge som TNF Himalayan Parka... Mkt varm och härlig - jag plockar dock sällan fram min eftersom temperaturerna här i Stockholm inte brukar krypa ner så lågt. Dock väldigt skön när man är uppe i fjällen i jan/feb/mar...

Mer info på http://www.marmot.com

Mvh / Calle

Lissas; sa:
Fjällrävens Expedition är en konstruktion från 60-talet som sannolikt toppar försäljningsligan utan konkurrens eftersom den är högsta mode i köerna på Stureplan.
Affärerna i Sthlm är således ganska utplockade på just denna jacka och som alltid när allt går åt är priskonkurrensen utslagen: alla vill ha 4 300 kr.

Det är egentligen två jackor som sytts ihop till en. Dunet är på utsatta ställen ersatt med syntetfill, eftersom kollapsat dun öppnar för köldpunkter.

Två ihopsydda dunlager är en idiotsäker konstruktion när det gäller att hålla värmen och används bla i RAB Expedition jacket.

Det man kan ha synpunkter på är Fjällrävens hårdnackade motstånd mot att göra förbättringar på sin 30 år gamla konstruktion... ersätta tryckknappar med kardborre, sätta en regäl dunslå bakom dragkedjan, åtslutande dunkrage osv

plus är att att dunkvaliten förbättrats genom åren...alltid något :)

Re: Re: Re: Rab

haskell; sa:
Någon dunvandring har jag aldrig råkat ut för. Om den är väldigt kort så måste de ha ändrat modellen eller också har du köpt en för liten storlek för min är definitivt inte kortare än en Annapurna! :)

/Nöjd Rabägare

Både Rab och Anapurna är för korta i XL för mig som är 180. Anapurnan är dock lite längre. Synd att dom ändrat modellen, den var lång och bra får 10 år sedan. Min Anapurna är några år och har bra ärmar. Tjejens Anapurna är splitterny och där finns en del dunvandring. Andesjackan som jag provade förra året var dock det näst värsta jag sett, totalt tom på undersidan av ärmarna. Värst var min första dunjacka, en Haglöfs Broad peak som var helt tom i axlarna. Men den var lång och bra, något jag saknar på Anapurnan.

Såhär ser en lång jacka ut (Bergans):

5300_large.jpg

Edit: Ful, eller hur! Men skönt för rumpan.

Kardborre....?

Var på jackan menar Du att det borde ersätta tryckknappar...?

Är inte motståndet mot karborre en livslängdsfråga, tro...? Tryckknapp, rätt isytt och av god kvalitet, är ju närmast outslitlig.

Jag kan inte säga att jag omedelbart efterfrågar några förbättringar i detaljer. Känns rätt helgjuten som den är. Men jag har inte haft min så länge....

I ärmsluten, det skulle ge mycket bättre anpassningsmöjliheter och är framför allt smidigare när man har handskar på sig.

Liv?

Jag har inte testat den själv men jag tycker konstruktionen verkar intressant.
Den är lätt, dock inte lika tjock som de "vanliga" dunjackorna. Men iden som tilltalar mig med klättermusens Liv är att den inte är så stor och därför är man mer benägen att ta med den eller använda den under sin skaljacka.

Någon som har testat den?
Några åsikter??

http://www.klattermusen.se/km_produkter/liv.asp
emet
[Ändrat av emet 2006-01-19 kl 15:15]

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Axelssn Arc'teryx Alpha Parka vs Klättermusen Bore 3.0 Kläder 0
Brune Wolff-Wear dunjacka Kläder 1
arvidsson.anna Någon som har erfarenhet av Klättermusen Atle 2.0? Kläder 4
andnel Dunjacka 700 fill vs 800 fill. Hur stor skillnad? Köpråd. Kläder 3
jfc.bromma Dunjacka som lager 2? Kläder 16
Mrlacke Dunjacka för 6000m+ Kläder 3
traser Dunjacka,ihopklumpad fyllning Kläder 4
erik_odal Erfarenhet av Engellsons dunjacka Stavanger? Kläder 4
loljonas Hur varm dunjacka fjäll 3-säsong Kläder 0
Viktorious Kompressionspåse och dunjacka? Kläder 1
nicko_ (Quark) Dunjacka från Roberts.pl Kläder 3
statemachine Hjälp med dunjacka. Kläder 7
majjen Dunjacka Kläder 12
pythagoras Tips på vinterjacka önskas Kläder 10
Bölet Ny prisvärd dunjacka, tips sökes Kläder 30
vandrafjäll Istället fär komprimerbar dunjacka ? Kläder 5
tlundberg Lätt dunjacka med ca 100g fyllning Kläder 30
fuchs Kallt med dunjacka + rygga Kläder 25
waltruz Hjälp mig välja dunjacka Kläder 8
Tordnado Finns det en längre lätt dunjacka för män??? Kläder 12
Rapps Dunjacka i Fjällen Kläder 9
Lasse Åbom Val av tunn dunjacka? Kläder 12
avslutad150402 Norröna Trollveggen vs. Lyngen dunjacka Kläder 3
bredviken Tunn dunjacka!? råd önskas Kläder 38
Still Alive Dunjacka som står emot gnistor? Kläder 4
Mr. Red Det här med dunjacka Kläder 7
Pobbe Köpa dunjacka från England Kläder 8
vonlarsson Dunjacka 2010 Kläder 21
skyspy Dunjacka Kläder 2
pelka Förvaring av dunjacka! Kläder 3
Henrik.A Dunjacka Kläder 4
mindful Ihopvikbar dunjacka Kläder 7
Charli28 Klättermusen Loke dunjacka - synpunkter? Kläder 10
mBengtson letar efter ny vinterjacka / dunjacka Kläder 11
ödemark Dunjacka-lista Kläder 30
jasainc Tunn dunjacka under skaljackan? Kläder 3
ekis Tvätta dunjacka men har ingen torktumlare, går det? Kläder 3
snowhound Vilken dunjacka? (Nej, inte en till...) Kläder 1
snowhound Dunjacka - fjällräven Kläder 5
Mathias PHS Rökluktande dunjacka? Vad göra?? Kläder 14
shalin dunjacka för vintertur Kläder 7
Mathias PHS Hjälp! Val av dunjacka! Kläder 25
dave1 Yttermaterial i Feathered Friends-dunjacka Kläder 2
StefanP- Dunjacka nedpackad i extreme värme Kläder 5
avslutat080903 Finns M/90 dunjacka Kläder 16
sandwichman Bra dunjacka? Kläder 14
afro haglöfs dunjacka Kläder 0
henkealf Rea på dunjacka/parkas i storlek Large? Kläder 3
pirx backpacka med dunjacka? Kläder 43
Martin Gidlund Vilken dunjacka? Kläder 8

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg