Dun- eller syntetsovsäck?

Halkade in på den här tråden då den hänvisades till i nån ny tråd och är lite fundersam på alla som säger att de inte haft några problem med fukt i dun. Min fråga är helt enkelt: Hur vet ni det?

När det gäller tvätt av dunplagg så såg jag t.ex. nyligen en uppgift om att det tar MINST 5 TIMMAR att torktumla en dunväst torr. Och en väst innehåller så avsevärt mindre dun än en sovsäck...

Vi hade ju också en tråd för inte så länge sen med någon som tvättat sin dunsäck och inte fått den torr.

Hur man nu kan veta att ens säck inte har möglat utan att öppna den är för mig en gåta. Men folk kanske använder mögelhund?

nermander; sa:
Halkade in på den här tråden då den hänvisades till i nån ny tråd och är lite fundersam på alla som säger att de inte haft några problem med fukt i dun. Min fråga är helt enkelt: Hur vet ni det?

När det gäller tvätt av dunplagg så såg jag t.ex. nyligen en uppgift om att det tar MINST 5 TIMMAR att torktumla en dunväst torr. Och en väst innehåller så avsevärt mindre dun än en sovsäck...

Vi hade ju också en tråd för inte så länge sen med någon som tvättat sin dunsäck och inte fått den torr.

Hur man nu kan veta att ens säck inte har möglat utan att öppna den är för mig en gåta. Men folk kanske använder mögelhund?

Jag brukar tvätta min dunsäck ganska ofta, eller i varje fall minst en gång per år. Den tid det tar att torka säcken beror på vilken typ av torktumlare man har. I somras tvättade jag den hos mina föräldrar och i deras lilla tumlare fick jag köra den flera gånger.

I tvättstugan hos mig brukar jag köra den ca 1,5-2h för att vara på den säkra sidan. Mikroskopiska mögelsporer kanske man inte kan upptäcka, men annars så är mögellukt ganska karakteristisk och jag är nog ganska säker på att det inte växer nämnvärt inuti säcken. Inget som efter tio år har påverkat min upplevelse av temperaturtålighet eller annan komfort i alla fall.

/David

Hur kontrollerar du att den är torr då? Känner du på yttertyget eller använder du någon fuktmätare? För det sades ju i tråden med torkproblemet att det går sällan att känna på utsidan av säcken om den är torr (särskilt inte om yttertyget är vattenavstötande).

Jag har läst nånstans att under ofördelaktiga förhållanden kan dun börja mögla redan på ett par timmar.

(Trodde det var i Överleva vintertid på naturens villkor, men där hittade jag bara det intressanta "Om man för ca 60 år sedan var klädd för -40C kyla i ullkläder så vägde kläderna ca 11 kg. Efter 5 dagar hade man ca 7 kg vatten i kläderna och då var man livsberoende av eld för att torka ur kläderna. Samma erfarenhet gjorde en amerikansk nordpolsexpedition 1986, där man inet hade möjlighet att torka kläder.")

nermander; sa:
Hur kontrollerar du att den är torr då? Känner du på yttertyget eller använder du någon fuktmätare? För det sades ju i tråden med torkproblemet att det går sällan att känna på utsidan av säcken om den är torr (särskilt inte om yttertyget är vattenavstötande).

Jag har läst nånstans att under ofördelaktiga förhållanden kan dun börja mögla redan på ett par timmar.

(Trodde det var i Överleva vintertid på naturens villkor, men där hittade jag bara det intressanta "Om man för ca 60 år sedan var klädd för -40C kyla i ullkläder så vägde kläderna ca 11 kg. Efter 5 dagar hade man ca 7 kg vatten i kläderna och då var man livsberoende av eld för att torka ur kläderna. Samma erfarenhet gjorde en amerikansk nordpolsexpedition 1986, där man inet hade möjlighet att torka kläder.")

Nej, jag använder inte fuktmätare men jag kör den tills den känns så fluffig och "torr" som den ska göra, och sen kör jag den en bra stund till för att vara på den säkra sidan.

Om den nu har möglat så är det i så fall inget som har påverkat funktionen vad jag upplevt utan jag har i sådant fall en väl fungerande, härlig, varm, och möglig dunsovsäck. :)

Nu betvivlar jag ju att det skulle vara en sån vetenskap att tvätta dun. Jag tvättar både mitt duntäcke och min dunkudde ganska ofta också utan problem. Visst, det är viktigt att torka dem riktigt torra tillsammans med ett par tennisbollar men att de inte skulle gå att få torra inom en normal "tvättids-tid" tvivlar jag på. (Om man nu har tillgång till en stor högpresterande tumlare, vilket är ett område jag inte ämnar gå in i mer) :)

/D

Fukt i dunsäck

Jag förstår inte hur ni kan hålla era dunsäckar torra, själv har jag märkt att efter en natt i tält eller bivack så är säcken så fuktig attt den känns blöt. På yttertyget finns det t.o.m droppar av vatten samtidigt som tyget känns blött, förmodligen kondens inifrån. Skall man sedan vidare på morgonen så finns ju inte så mycket tid att vädra säcken. Är detta något som ni märkt eller är det bara jag som är nervös och letar problem?

Jag har upplevt samma fenomen i både caravan carricombi och ajungilak goose bay winter.

En fuktpåse inuti säcken borde ju funka, jag har dock inte hunnit testa detta ännu, är det nån annan som har?

//uffe

dave1; sa:
Nu betvivlar jag ju att det skulle vara en sån vetenskap att tvätta dun.

Det kanske är lite bökigare att tvätta och torka dun jämfört med syntet, men tvärtemot syntetsäckar så förstörs inte säcken - tvärtom.
I syntetsäcken är ju isoleringen en enda stor "matta" som glesas ut fläckvis när man tvättar den.

Dun blir bättre av tvätt, syntet blir sämre.

Nordesjö; sa:
dave1; sa:
Nu betvivlar jag ju att det skulle vara en sån vetenskap att tvätta dun.

Det kanske är lite bökigare att tvätta och torka dun jämfört med syntet, men tvärtemot syntetsäckar så förstörs inte säcken - tvärtom.
I syntetsäcken är ju isoleringen en enda stor "matta" som glesas ut fläckvis när man tvättar den.

Dun blir bättre av tvätt, syntet blir sämre.

Ja, precis! Dessutom blir den ju betydligt trevligare att sova i! :)

Det största problemet med en dun-sovsäck som jag ser det är skogsmössen! :)

Problemet är nog kanske samma med dun och syntet? Men i grad med priset på sovsäcken så ökar också bekymmringen när man hör det knapras om natten.

Om man sover i tält så är det inga problem. Men sover man i en t.ex en stuga så var säker på en sak; om natten kommer de.. Och eventuellt resultat märks ju när man på morgonen ska packa ihop sovsäcken och dun flyger omkring.

Men lösningen är enkel:
Före man lägger sig så släng ut t.ex lite havregryn på golvet.

Om man tycker att vinterturer med sovsäck å allt besvär det ställer till för er, kan jag varmt rekomendera den enda lösningen... Gå stugturer på sommaren. Det är varmt hela tiden och fuktiga strumpor kan torkas under natten.
Vi andra vaknar i vinternatten med frosskakningar och fattar att det hör vinterturer till. Vill man vara varm är det bara att bära, det går att isolera sig till döds. Det är avvägningen mellan att bära lättare och frysa mer. Det är upp till var och en att hitta en gyllene medelväg. Har man pengar i massor går det alltid att köpa det bästa, för oss andra gäller det att ta det man har...
Huvudsaken är att vi är ute och kan kasta snöbollar på varandra. Tjohoo... :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
eastman Sovsäck, syntet eller dun Bo och sova 8
iwalkalonelyroad Exped, lång eller medium? Dun eller Syn? Bo och sova 7
sts Dun eller syntetsäck? Bo och sova 13
Perfections Syntet eller Dun? Bo och sova 12
UBBE_A Dun eller? Bo och sova 16
Tomas J Dun eller syntet???????? Bo och sova 28
Dun eller syntet i kanoten Bo och sova 7
Sovsäck, dun eller syntet? Bo och sova 6
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
Andrej Varmaste säcken syntet, dun, bomull. Bo och sova 47
fridaeus omfördela dun i sovsäck? Bo och sova 16
DoktorGlas Dun vs syntet Bo och sova 44
andy69 Marmot Syntet samt Dun "Downdefender"? Bo och sova 5
Ringh Skillnad dun- mot syntetsovsäck Bo och sova 29
Viktorious Vilken sovsäck med hydrofobt dun? Bo och sova 15
Huml3 Hydrofobt/impregnerat dun i sovsäcken? Bo och sova 15
nicko_ Kan dun i sovsäck skadas av komprimeringspåse Bo och sova 7
Brännan ska en ny sovsäck tappa dun? Bo och sova 5
Underlig Hök Svensk/nordisk firma som fyller på dun i sovsäck? Bo och sova 2
sibbe67 Innersäck dun med yttersäck av syntet! Bo och sova 4
joanna Dunsovsäckar - etiska frågor Bo och sova 31
Kledzik Möglar dun? Bo och sova 2
xtrem Byta dun i sovsäck? Bo och sova 6
pelka dun sovsäck i liten påse? Bo och sova 6
Elessario allergisk mot dun, sovsäck med dun? Bo och sova 21
Kerenskij Är sovsäckarna från Arctic Alpine något att ha? Bo och sova 9
md7dani Fyllnadsmaterial i syntet el dun? Bo och sova 2
harmikke Laring av dun-liggeunderlag Bo och sova 2
Otto Støver Dunsovepose, skifte av dun? Bo och sova 2
blomberger Hur fuktkänsligt är dun? Bo och sova 17
lojsan05 Exped dun luftmadrass.. Bo och sova 7
alven Mängden dun i sovsäck Bo och sova 11
yakman Dun kvallite? Bo och sova 3
haiwa dun kontra syntetsäck Bo och sova 3
magnusdanielsson liggunderlag, dun Bo och sova 12
Atle Dun el. synt? Bo och sova 18
Grundström Erfarenhet av RP´s (dun)sovsäckar? Bo och sova 0
Karusell Exped Versa 5R eller Exped Dura 5R Bo och sova 4
Tinarg Vandra med Allak 3 eller sälja? Bo och sova 6
joanna Att välja tältspik till olika underlag: efterlysning av ett test (eller andra bra råd) Bo och sova 27
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Kaffekopp Sovsäckslakan - Silke eller ull? eller annat? Bo och sova 13
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg