Dun- eller syntetsovsäck?

Re: Saltvatten?

UlfJohansson; sa:
Jag är nyfiken om ni har någon erfarenhet när det gäller dun/syntet i samband med paddling i saltvatten. Alla som har paddlat på västkusten t ex vet ju att efter ett par dagar är allting lätt fuktigt av saltvattnet.
Det har jag aldrig märkt något av... :)
Det enda som blir fuktigt brukar vara kläderna man paddlar i. Att ha dunsäck när man paddlar är iallafall inget som helst problem - man sover ju inte i vattnet precis! ;)

Jag kan bara instämma i rekommendationen av dun och jag undrar var det kommer ifrån att dunsäckar är så fuktkänsliga. Jag har använt både dunsäckar och syntetsäckar och jag har aldrig haft några problem med fuktabsorbering med dun varken sommar som vinter, korta såväl som långa turer så jag börjar tro att det är lite mytbildning över dunets fuktkänslighet.

Dock så gäller det ju att välja en bra dunsäck och då finns det ju olika kvalitetsskillnader på dunet samt olika yttertyg. De flesta bra tillverkare har vattenavstötande eller vattentäta yttertyg.

Jag är själv på väg att köpa en ny sovsäck. Jag vill ha en mindre, lättare och mindre varm än min Marmot och det finns inte en chans att jag kommer köpa en syntetsäck. Mitt val kommer nog falla på en Western Mountaineering som har bland det bästa, om inte det bästa vikt/komforttemp förhållandet.

En dunsäck har även, rätt skött en längre livslängd än en syntetsäck. Man ska förvara den upphängd och tvätta den då och då enligt säckens rekommendationer.

Väljer man en bra dunsäck och sköter den väl så har man en utrustningsdetalj som man kommer kunna använda under mycket lång tid.

/David

Re: Saltvatten?

UlfJohansson; sa:
Jag är nyfiken om ni har någon erfarenhet när det gäller dun/syntet i samband med paddling i saltvatten. Alla som har paddlat på västkusten t ex vet ju att efter ett par dagar är allting lätt fuktigt av saltvattnet.

Jag kan bara svara för paddling i Östersjön, och där har jag inte upplevt några problem. Har varit ute i 2 veckor med dunsäck och den har inte känts saltig.

På västkusten har jag (tyvärr) bara gjort kortare turer, så det har jag svårt att uttala mig om. Ett tips är väl dock att ha lakan i sovsäcken så att det mesta av saltet (som fastnat på kroppen när man paddlat) sätter sig i lakanet och inte i sovsäcken.

Peter

Re: Re: Saltvatten?

[/QUOTE]
Det har jag aldrig märkt något av... :)
Det enda som blir fuktigt brukar vara kläderna man paddlar i. Att ha dunsäck när man paddlar är iallafall inget som helst problem - man sover ju inte i vattnet precis! ;)
[/QUOTE]
Jo paddelkläderna har ju en viss benägenhet att bli lite fuktiga - misstänker att det beror på att man uppehåller sig väldigt nära vattnet. Ibland t o m i vattnet har jag märkt.. ;)
I östersjön tycker jag inte problemet är lika stort men så är det ju inte lika salthaltigt heller.
Men efter en vecka på västkusten är nästan alla kläder, förutom dom snygga vita saltränderna överallt, lite klibbiga av saltet. Dom blir liksom mättade av saltet vilket antagligen gör att dom binder fukten. Det här är mest märkbart efter några regniga dagar men även i solsken vill ingenting torka ordentligt.
Annars låter det onekligen skönare med dunsovsäck..
/ Ulf

Hmm...

Jag har funnit en del dun på utsidan av min slitternya dunsovsäck, är detta ett tecken på att den är trasig eller är det normalt för dunsovsäckar?? Tacksam för svar, måste veta...

Re: Hmm...

Tom Bombadill; sa:
Jag har funnit en del dun på utsidan av min slitternya dunsovsäck...

Det är normalt att något dun letar sig ut genom yttertyget. Oftast i en söm. Kolla att det inte blivit en skada på yttertyget. Det är inte oroväckande om det inte rör sig om stora mängder.
För mig ryker det alltid några fjun när jag packar upp säcken
[Ändrat av Broder Bob 2004-10-27 kl 22:55]

Re: Favorit i repris...

tigertamjaren; sa:
.....
Etablerade sanningar är till för att överges! ;)

/ G
Citat från hemsidan på frågan om i vilka temperaturer säcken täcker:

"As a rough guide, if you are wearing the type of clothes appropriate for the season and you make some effort to find a sheltered spot and put some insulation underneath you, then in spring, summer and autumn you should be warm and comfortable. In winter you may not be so comfortable, but you should be able to survive for several days in all but the most extreme conditions."

Lysande. Man "borde klara att överleva i flera dagar" ;)

Raskesven

"Physicists tell us that whereas radiated heat can be reflected, cold cannot."

Hej på dej, Einstein.

Fast det verkar ju vara en frän pryl ändå. Man kanske skulle testa :)

Kondens=kallt

Tycker min syntetsäck fungerar bra så länge det inte blir kondens i tältet på vintern. Då värmer den inte mycket längre utan man vaknar runt 3-4-tiden och fryser. Men den torkar däremot fort på morgonen :)

Men...
Hur gör man om ens flickvän är allergisk och man helst av allt vill ha en dunsäck? :(

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
eastman Sovsäck, syntet eller dun Bo och sova 8
iwalkalonelyroad Exped, lång eller medium? Dun eller Syn? Bo och sova 7
sts Dun eller syntetsäck? Bo och sova 13
Perfections Syntet eller Dun? Bo och sova 12
UBBE_A Dun eller? Bo och sova 16
Tomas J Dun eller syntet???????? Bo och sova 28
Dun eller syntet i kanoten Bo och sova 7
Sovsäck, dun eller syntet? Bo och sova 6
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
Andrej Varmaste säcken syntet, dun, bomull. Bo och sova 47
fridaeus omfördela dun i sovsäck? Bo och sova 16
DoktorGlas Dun vs syntet Bo och sova 44
andy69 Marmot Syntet samt Dun "Downdefender"? Bo och sova 5
Ringh Skillnad dun- mot syntetsovsäck Bo och sova 29
Viktorious Vilken sovsäck med hydrofobt dun? Bo och sova 15
Huml3 Hydrofobt/impregnerat dun i sovsäcken? Bo och sova 15
nicko_ Kan dun i sovsäck skadas av komprimeringspåse Bo och sova 7
Brännan ska en ny sovsäck tappa dun? Bo och sova 5
Underlig Hök Svensk/nordisk firma som fyller på dun i sovsäck? Bo och sova 2
sibbe67 Innersäck dun med yttersäck av syntet! Bo och sova 4
joanna Dunsovsäckar - etiska frågor Bo och sova 31
Kledzik Möglar dun? Bo och sova 2
xtrem Byta dun i sovsäck? Bo och sova 6
pelka dun sovsäck i liten påse? Bo och sova 6
Elessario allergisk mot dun, sovsäck med dun? Bo och sova 21
Kerenskij Är sovsäckarna från Arctic Alpine något att ha? Bo och sova 9
md7dani Fyllnadsmaterial i syntet el dun? Bo och sova 2
harmikke Laring av dun-liggeunderlag Bo och sova 2
Otto Støver Dunsovepose, skifte av dun? Bo och sova 2
blomberger Hur fuktkänsligt är dun? Bo och sova 17
lojsan05 Exped dun luftmadrass.. Bo och sova 7
alven Mängden dun i sovsäck Bo och sova 11
yakman Dun kvallite? Bo och sova 3
haiwa dun kontra syntetsäck Bo och sova 3
magnusdanielsson liggunderlag, dun Bo och sova 12
Atle Dun el. synt? Bo och sova 18
Grundström Erfarenhet av RP´s (dun)sovsäckar? Bo och sova 0
Karusell Exped Versa 5R eller Exped Dura 5R Bo och sova 4
Tinarg Vandra med Allak 3 eller sälja? Bo och sova 6
joanna Att välja tältspik till olika underlag: efterlysning av ett test (eller andra bra råd) Bo och sova 27
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Kaffekopp Sovsäckslakan - Silke eller ull? eller annat? Bo och sova 13
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg