Mjo men det var ju exakt det här vi var lite oroliga för. Att det skulle läggas upp pseudoredaktionella "10 bästa tipsen" med sponsrade förklädda köpråd. Det har ju diskuterats tidigare efter Norrs inträde,
t ex i den här tråden.
Även om det är tydligt vem som sponsrar, så uppfattar jag att det finns en önskan bland flera av oss att slippa den sortens texter. Jag kan känna att det blir som en idiotförklaring att ge oss det där som om vi inte fattade, och som om vi skulle uppskatta det(?) Många av oss blir ju liksom lite fel målgrupp för den sortens "guider" eller köptips.
Content marketing, innehåll som skrivbordsproduceras riktat mot en målgrupp i syfte att sälja och som också ger någon sorts mervärde t ex i form av lärdomar som målgruppen vill ha, blir ju missriktat när det här på Utsidan finns expertis som överträffar de där skrivbordsproduktionerna milsvidda. (Ingen skugga över Norrs skribenter, men en redaktionell text kan helt enkelt inte tävla med vissa av Utsidans
experter, så enkelt är det bara.)
Utsidan är liksom lite omvända roller. Här finns ju inte de passiva läsarna/målgruppen som vill födas med den sortens content. Jag kan se det som att det tvärtom är Utsidans medlemmar som står för både content och påverkan här, och olika företag och aktörer är vår målgrupp. Ta exemplet med STF-trådarna. Den här sajten kan vara en kanal att utöva opinion, konsumentmakt och påverka t ex produktutveckling och utbud.
Företag skulle kunna testa en annan sorts marknadsföring här, där de är med och lyssnar in och snappar upp och diskuterar sådant. Lite som STF gör i sin forumsektion. (Men om ett kommersiellt företag gör det måste det vara genuint lyssnande, och inte med produktplaceringsavsikt.) Det tror jag är det bästa sättet för olika friluftsföretag om de vill stärka förtroende och ställning hos just mig som målgrupp och få mig att välja att köpa på ett ställe snarare än på ett annat. Visa att ni lyssnar.
Så:
Jag vill ha de här skorna tack! Något företag som nappar?