Oj! Där fick man konkurrens på ljugarbänken. Uppenbarligen finns det spöregn och spöregn, det där var en helt annan ballpark..
Visst är det schysst med två rep. För att gå tillbaka till ursprungsfrågan. Om man behöver två rep och bara har två enkelrep att tillgå..
Har klättrat en del med just det scenariot och provat olika lösningar. Repet i andremans säck - 4 kilo extra jag helst inte vill ha på ryggen som andreman, varannan repa blev ett gissel. Fast då hade vi bara en säck med bådas jackor, mat etc + repet. Det blev alldeles för tungt.
Två enkelrep i halvrepsteknik. Bättre men inte bra. Minns situationer med hiskeligt repdrag och trassel. Men det kan ha att göra med dålig teknik.
Klättra med ett rep, traila det andra som en hisslina. Det funkade bäst, enligt mig. Och om man säkrar upp andremannen på båda repen blir det väldigt tryggt för honom, även på traverserande replängder.
Men bäst av allt är ju givetvis halvrep. Grattis till köpet! Inte för att trampa på din parad nu men är inte 50m lite kort? Jag minns att jag ibland var väldigt glad att jag hade 70 på exempelvis Mot Sola, och kunde göra stand mindre hängande eller i skydd undan de värsta vattenfallen..