Dubbla enkelrep?

Har testat med två enkelrep på is (nersnöad, svaig is) och det funkade fint, men hur det kan jämföras med klippa vet jag inte. Men det borde gå fint iallafall på Via Lara.
Dock är det kanske vettigast att göra som någon skrev att andremannen tar det andra repet med sig.

Det här är en stand rätt högt upp på Via Lara 6/7 -09. Det var finfint väder när vi började. Man kan konstatera att det finns spöregn och så riktigt spöregn. Och ja, det var skönt med två rep...

Bilagor

• P7060181.jpg
    P7060181.jpg
    58.9 KB · Visningar: 413
Så här såg Haegefjellsparkeringen ut morgonen efter:

Bilagor

• Kopia av norgeturnen 09 062.jpg
    Kopia av norgeturnen 09 062.jpg
    63 KB · Visningar: 416
Oj! Där fick man konkurrens på ljugarbänken. Uppenbarligen finns det spöregn och spöregn, det där var en helt annan ballpark..

Visst är det schysst med två rep. För att gå tillbaka till ursprungsfrågan. Om man behöver två rep och bara har två enkelrep att tillgå..

Har klättrat en del med just det scenariot och provat olika lösningar. Repet i andremans säck - 4 kilo extra jag helst inte vill ha på ryggen som andreman, varannan repa blev ett gissel. Fast då hade vi bara en säck med bådas jackor, mat etc + repet. Det blev alldeles för tungt.

Två enkelrep i halvrepsteknik. Bättre men inte bra. Minns situationer med hiskeligt repdrag och trassel. Men det kan ha att göra med dålig teknik.

Klättra med ett rep, traila det andra som en hisslina. Det funkade bäst, enligt mig. Och om man säkrar upp andremannen på båda repen blir det väldigt tryggt för honom, även på traverserande replängder.

Men bäst av allt är ju givetvis halvrep. Grattis till köpet! Inte för att trampa på din parad nu men är inte 50m lite kort? Jag minns att jag ibland var väldigt glad att jag hade 70 på exempelvis Mot Sola, och kunde göra stand mindre hängande eller i skydd undan de värsta vattenfallen..

Ja, jag tror det är en bra deal.

Vet ni något fint ställe på vägen in till nissedal eller längre bort? Vi tänkte ta en lång trip på 8 dagar varav ett stop är i nissedal. Vi tänkte först vara i bohuslän någon dag och sen dra oss mot Norge. Långt och fjällmiljö gillar vi (lite alpin karaktär är najs!) :) Sen kanske bohus + vilodag + nissedal gör en trött nog, men vem vet!

Med tanke på hur osäkert vädret är i både Bohuslän och Norge är det bra att ha några dagar extra så att man får nåt klättrat även om några dagar regnar bort för en. Och skulle ni mot förmodan få åtta perfekta dagar så finns det tillräckligt med förstklassig klättring på de två platserna för att hålla er sysselsatta.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg