Dubbdäck

En anledning till fundering är förstås den relativt stora prisskillnaden.
För mig är ju ännu så länge båda alternativen (t ex Biltema vs Nokian) okända, och i den mån jag har andrahandsinfo ang Nokian, så är det få av de som provat dessa som har provat Biltemas sortiment...

Jag kan alltså prova att cykla med dubbdäck för 300-360:- om jag handlar på Biltema. Eller så kan jag skicka efter från Cyclecomponents för 940-1095:- + frakt etc.

Jag kan ännu inte säga nåt om skillnaden i greppet på däcken, men prisskillnaden gör att det finns anledning att välja det dyrare alternativet bara om man vet att det är betydligt bättre...
 
Det har dykt upp en och annan på träningarna med Biltemas däck men ingen som haft något bra att säga om däcken , förutom priset kanske.
Tappar eller nöter ner dubben väldigt snabbt, tunga med för högt och mjukt gummi gör dem mycket trög rullade och oroliga i kurvor. Men då du verkar stirra dig blind på priset och inte tar till dig av de många erfarenheter som folk varit vänliga nog att delat med sig så är det väll bara att slå till...;)
 
Jag kan ju bara konstatera att när du tyckte det var befogat med spydigheter fanns det ett enda inlägg som refererade till att Biltemas däck verkar vara sämre - på andras cyklar.

I övrigt är det många rekommendationer av Nokian-däck, men också många som utgår ifrån hur däcken fungerar på asfalt vilket förstås är en värdfull synpunkt men inte tillämplig för mig personligen.

Trådar där folk delger sina erfarenheter är en tillgång på forum, men det är också så att en stor del av tipsen kommer från personer som provat en viss produkt och sedan tycker att den är bra. Finessen är ju förstås om man kan få in synpunkter angående olika alternativ, och helst då inte bara positiva erfarenheter.
Mina nuvarande Tioga-däck var "jättebra" i somras men inget vidare nu på hösten. Fast det är ju faktiskt så att, med mindre än att jag provat egentligen både sämre och bättre alternativ är det svårt att säga hur bra resp dåliga de är, såväl sommar som vinter.
Sen finns det förstås prylar som man blir besviken på utan att jämföra med annat, för att de går sönder efter mycket kort användning eller för att egenskaperna är så uppenbart dåliga.
 
Mezzner; sa:
Jag kan alltså prova att cykla med dubbdäck för 300-360:- om jag handlar på Biltema. Eller så kan jag skicka efter från Cyclecomponents för 940-1095:- + frakt etc.

Ja fast Nokian W106 som finns på Clas olsson kostar ju som tidigare nämts bara knappt 300 per styck. Fast denna modell förmodligen precis som alla andra billigare modeller har inte 100 % prestanda i de svåraste lägena.

Mikael
 
Det verkar ju inte av mönster och dubbplacering vara ett typiskt skogsdäck heller. För rätt användingsområde kanske det däremot är bra, det låga priset till trots.
 
Bra pendlardäck!

Jag kan bekräfta antagandet att Nokian W106 är ett bra pendlar däck! Jag är nu inne på andra vintersäsongen med dessa däck som inaglunda var utslitna efter förra vintern. Inte en dubb har ramlat ur och flera gånger har det hänt att jag inte förstått hur halt det varit förrän jag klivit av cykeln! Där fotgängare beter sej som Bambi kan jag cykla obehindrat. Har inte så värst långt till jobbet, men rejäla backar både upp och ner på båda hållen. Visst rullar det tyngre men jag ska prova tipset att pumpa hårt då det är barmark/mildväder

Däcken sitter på en Scott Sportster P2, som inte är nån toppencykel att köra i skogen med, men både den och däcken duger för små träningsturer vintertid på mindre skogsvägar eller bättre stigar

Hälsn BrittMarie
 
Re: Bra pendlardäck!

swabr; sa:
Visst rullar det tyngre men jag ska prova tipset att pumpa hårt då det är barmark/mildväder

Hälsn BrittMarie

Jag kör alltid med max trycket 65 psi på mina w106 oavsett hur halt det är. Jag har aldrig varit i närheten att ramla pga av halka under de 3-4 år jag använt dem, då främst på anlagda vägar. Fast man kör ju med hjärnan när det är extra halt och tar det då lugnare vilket givetvis är en bidragande orsak. Att pumpa till max är det absolut billigaste och enklaste sättet att öka cykelns prestanda.

Mikael
 
Om du ska köra mest i skogen så kanske du inte behöver dubbat alls. Ett förslag på däck med riktigt 'klistrigt' fäste i gummit är Ritchey. Har personligen bara bra erfarenhet från främst deras Speed Max som är ett semislick. Har även provat Z-max o det var åxå kanon. De däckfabrikat jag har att jämföra med själv är Tioga, WTB, Schwalbe, Michelin o Continental och ingen av dom kommer i närheten av Ritcheydäckens förmåga att säkert korsa snorhala blöta rötter diagonalt så det kan ju vara idé för dig att kolla in detta som ett alternativ. Undviker du områden med svall-is så kan detta vara rätt val o dessutom så blir ju säsongen för dessa däck betydligt längre.

Jag måste åxå upplysa om att dubbdäckens förträfflighet i mitt tycke bäst kommer till sin rätt på dåligt underhållna cykelbanor med taskig belysning som stora delar av vinterhalvåret består av spårig alternativt slät is i den delen av landet jag bor, Trollhättan. I snö eller slask föredrar jag vanliga 'skogsdäck'.
 
OK, det där låter ju intressant. Jag brukar passera en träbro ibland och eftersom den är lite rutten så lutar den åt sidan (och den har brädorna på tvären), så när jag passerat den har det hänt att jag glidit tvärt åt höger med båda hjulen samtidigt.

Det har onekligen känts som om det bara är dubbar som biter på sånt...

Men mjuka däck av rätt sort kanske är bättre?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stuvarn Vilket däckstryck i dubbdäck? Mountainbike 38
sebastiansthlmutsidan Dubbdäck Mountainbike 0
kallaka Dubbdäck? Mountainbike 6
Pampero Dubbdäck Mountainbike 11
thelleberg dubbdäck Mountainbike 20
utter Vilka dubbdäck rekommenderas? Mountainbike 7
anwi Dubbdäck Mountainbike 5

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg