Dubbdäck

Mezzner; sa:
hala rötter, grenar och stockar.

Och berghällar,halkade igår :( ,inget allvarligt dock :).

Och du,Doktor Mezzner,varför är det så,att när nåt sådant händer så hoppar man snabbt upp och kollar att ingen har sett nåt?

Det var ändå rätt sent på kvällen och ute i skogen,så jag var ganska så säker på att jag var ensam.


peter
 
Haha, jag kan tänka mig situationen när du gjorde detta, och omedelbart senare också insåg det fåniga...

Egentligen är det ju inte mer motiverat när man är omgiven av folk?
(Jag tar mig friheten att spåra ur lite på "min egen tråd".)

Jag kom med cykel på gågatan för många år sedan, jag cyklade inte eftersom det var gågata, men stod med en fot på en pedal och sparkade mig framåt, med andra foten. !TJONG! så låg jag i en hög på marken halvt över cykeln. Tre sekunder senare hade jag samlat ihop mig själv, den avbrutna pedalen och resten av cykeln och knallade oberörd vidare. Jag var i själva verket i chock eftersom jag knappt hunnit fatta vad som hänt (veven gick av i pedalaxelinfästningen...), samt höll nästan på att svimma av smärta. Typiskt över-behärskat...

Nån annan gång i min ungdom tjongade jag i huvudet i nån stång i en stadsbuss, och trots att jag såg stjärnor och nästan blev groggy tvingade jag fram ett utvunget leende samtidigt som jag satte mig på det säte jag siktat in mig på. Varför anstränger man sig så förtvivlat för att signalera att man då man halvt slagit sig fördärvad så var det minsann både nåt man förstås räknat med och snudd på njöt av???

Helt sjuk reflexiv reaktion som antagligen finns kvar sedan tiden då människan var ett bytesdjur...
 
Lågt motstånd o bra grepp

Schwalbe - Snow stud Dubb (2005) är ett par smarta däck.
Dubbarna är placerade i skuldrorna och inte i mitten. Genom att minska trycket i däcket får man bra grepp och genom att öka trycket lågt motstånd. Funkar faktiskt riktig bra....
 
Mezzner; sa:
Haha, jag kan tänka mig situationen när du gjorde detta, och omedelbart senare också insåg det fåniga...

Egentligen är det ju inte mer motiverat när man är omgiven av folk?
(Jag tar mig friheten att spåra ur lite på "min egen tråd".)

Jag kom med cykel på gågatan för många år sedan, jag cyklade inte eftersom det var gågata, men stod med en fot på en pedal och sparkade mig framåt, med andra foten. !TJONG! så låg jag i en hög på marken halvt över cykeln. Tre sekunder senare hade jag samlat ihop mig själv, den avbrutna pedalen och resten av cykeln och knallade oberörd vidare. Jag var i själva verket i chock eftersom jag knappt hunnit fatta vad som hänt (veven gick av i pedalaxelinfästningen...), samt höll nästan på att svimma av smärta. Typiskt över-behärskat...

Nån annan gång i min ungdom tjongade jag i huvudet i nån stång i en stadsbuss, och trots att jag såg stjärnor och nästan blev groggy tvingade jag fram ett utvunget leende samtidigt som jag satte mig på det säte jag siktat in mig på. Varför anstränger man sig så förtvivlat för att signalera att man då man halvt slagit sig fördärvad så var det minsann både nåt man förstås räknat med och snudd på njöt av???

Helt sjuk reflexiv reaktion som antagligen finns kvar sedan tiden då människan var ett bytesdjur...

Brrr..bytesdjur,hade inte en aning.

Blir nog till att hosta upp lite skuggboxning nästa gång,'Grrrr kom an bara,jag kan fortfarande ta för mig duktigt' :).

Tack för svaret
peter
 
Mezzner; sa:
Haha, jag kan tänka mig situationen när du gjorde detta, och omedelbart senare också insåg det fåniga...

Egentligen är det ju inte mer motiverat när man är omgiven av folk?
(Jag tar mig friheten att spåra ur lite på "min egen tråd".)

Jag kom med cykel på gågatan för många år sedan, jag cyklade inte eftersom det var gågata, men stod med en fot på en pedal och sparkade mig framåt, med andra foten. !TJONG! så låg jag i en hög på marken halvt över cykeln. Tre sekunder senare hade jag samlat ihop mig själv, den avbrutna pedalen och resten av cykeln och knallade oberörd vidare. Jag var i själva verket i chock eftersom jag knappt hunnit fatta vad som hänt (veven gick av i pedalaxelinfästningen...), samt höll nästan på att svimma av smärta. Typiskt över-behärskat...

Nån annan gång i min ungdom tjongade jag i huvudet i nån stång i en stadsbuss, och trots att jag såg stjärnor och nästan blev groggy tvingade jag fram ett utvunget leende samtidigt som jag satte mig på det säte jag siktat in mig på. Varför anstränger man sig så förtvivlat för att signalera att man då man halvt slagit sig fördärvad så var det minsann både nåt man förstås räknat med och snudd på njöt av???

Helt sjuk reflexiv reaktion som antagligen finns kvar sedan tiden då människan var ett bytesdjur...

Handlar det inte om

1. Man vill inte tappa ansiktet och vara löjlig och vara en tönt som gör illa sig.

2. Man vill inte vara till besvär. För om man verkligen har gjort illa sig så ska alla hjälpa en.

3. Man måste kanske få känna efter själv först innan någon annan kommer inklampandes på ens privata sfär. Att ha ont är ändå en privat sak som man själv måste känne efter först innan man delger någon annan det.

..eller?
 
Jo, det kanske är så att man måste få grepp om situationen först. När man har det vet man hur mycket hjälp man kan tänka sig att ta emot och då "släpper man till så mycket".

Beroende på vem det är som ska hjälpa till så påverkas ju också situationen; jag beter mig ju inte i hemmet såsom på bussen.

Men reflexen sitter tydligen i ryggmärgen, typ.
 
Re: Dessa är OK

thureb; sa:
Alla dubbdäck bromsar och låter en del på asfalt och speciellt om det är groft grus på asfalten. Dessa Hakkapeliitta/Nokian med artikelnummer 34-4005 på Clas Ohlson är både bra för arbetspendling då de inte är alltför tunga och bromsande och prisvärda 279 kr styck.

http://www.clasohlson.se/shop/store...paign=N&NoCache=12/10/2005+12:15:12+PM#q20341


Thure


Det ser ut som W106 (99% sannolikhet) vilket kan vara en kompromiss för den som både cyklar på asfalt men samtidigt inte vill stå på öronen när det är halare partier på vägbanan, för den som cyklar på mer extremt hala väglag är nog dyrare varianter av nokian sortiment att föredra, som de två som tidigare nämts.

Mikael
 
OK...

Svaret på ursprungsfrågan är troligen:

Om man cyklar med sin cykel närmast uteslutande i skogen, har rullmotståndet p g a dubbar mindre betydelse. Dock har gummit och däcket konstruktion i övrigt också stor betydelse, varför vinterdubbdäck för strävsamma vardagscyklister inte är de mest lämpade för skogscykling.

På min cykel har jag "bra" däck, men inte utpräglat mjuka, dessutom är de allt annat än färska.

För skogscykling borde jag alltså byta, troligen till relativt dyra däck. Med ett par mjuka däck utan dubbar blir det sannolikt stor skillnad, med mjuka däck med dubbar ännu större skillnad på vissa hala ytor.

Ungefär så?

Om jag nu vill köpa ett par vinterskogsdäck för 300:-/st så kan man ju dock fråga sig om dubbarna i sig gör sådan skillnad att jag skulle uppleva t ex Biltema-däck ("XC-dubb") som ett stort lyft.
(Jag har liksom inte lust att lägga drygt 1500:- på däck för vintercyklingen...)


EDIT: I någon mån är förslagen i tråden av olika dimnesioner, varför det inte alltid är fråga om att bara välja mellan dessa förslag om man som i mitt fall har en given dimension på hjulen (26").
[Ändrat av Mezzner 2005-12-10 kl 13:25]
 
Ang. Dubbdäck

Kan inte annat än rekomendera Nokian, Hakkapeliitta W240, 26x1.9 (47-559)!
I mitt tycke den bästa kompromissen om man skall använda däcken både på väg och stig!
Med ca 4 bar går de fyra raderna av dubb fria från asfalten, och med det relativt täta mönstret vid mitten får man lågt rullmotstånd. Vid halt väglag sänker man trycket ungefär 1 bar och får då bra fäste i isen. Sänk trycket aningen till och du har ett hyfsat mtb däck för frusna stigar.

NO039_1.jpg


Mönstret spelar stor roll för grepp och kontroll i snö och här ger W240 med det kantiga och ganska glesa mönstret mycket mer för pengarna än Nokians enklare modeller.

Men tränar man ofta på tex snötäckta vandringsleder krävs bredare däck med ett öppnare mönster tex. Nokian, Hakka WXC 300, 26 x 2.1

no025_1.jpg


Dessa däck liknar Nokians tidigare model Extreme 296 som jag körde på i två sässonger.

extreme296.jpg


Bra grepp i snö och på frusna stigar även om det inte är i klass med WXC300. Men utformningen av mönstret samt mängden dubb gjorde dem väldigt tunga att pendla på. Det gjorde även att de kändes väldigt obehagliga i kurvor på väg oavsett vilket tryck man valde!


De däck som Clas Ohlson säljer är mycket riktigt Nokian, Hakkapeliitta W106, 26x1.9.

NO051_1.jpg


I och med att det endast har två raderna med dubb och ett allt för tät chevron-mönster så duger det kanske till pendling men är, som flera av mina träningspolare fått erfara, helt otillräckligt vid sidan av vägen...!

Bra dubbdäck behöver inte kosta stjortan! Med de priser som Cyclecomponents nu har på Nokians utmärkta och numera väl utprovade däck förstår jag inte varför man ens funderar på köp av dubbdäck av okänd kvalité, grepp eller rullmotstånd från Biltema eller andra tillverkare:

http://www.cyclecomponents.com/cgi-...0&visa=1-30&Sort=A.Beskr&Visn=Std&Kampanj_ID=

http://www.cyclecomponents.com/cgi-...0&visa=1-30&Sort=A.Beskr&Visn=Std&Kampanj_ID=
[Ändrat av theDude 2005-12-11 kl 00:19]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stuvarn Vilket däckstryck i dubbdäck? Mountainbike 38
sebastiansthlmutsidan Dubbdäck Mountainbike 0
kallaka Dubbdäck? Mountainbike 6
Pampero Dubbdäck Mountainbike 11
thelleberg dubbdäck Mountainbike 20
utter Vilka dubbdäck rekommenderas? Mountainbike 7
anwi Dubbdäck Mountainbike 5

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg