Drömskorna - en utopi?

Jag börjar överväga att skaffa ett par 'meshiga' (ha! ett nytt bra adjektiv) skor, främst för att få tunnare och mer följsamma sulor, men även för vikten. Jag märker att vid löpning med tunnare sulor får jag ett bättre (mer naturligt?) löpsteg, detta märks speciellt i lite mer brötig terräng. Man måste trycka ifrån och använda musklerna annorlunda i speciellt fötterna om man inte kan studsa fram. Jag har under de varmare månaderna roat mig med att springa delar av mina löprundor barfota och min åsikt är att det har gett mig ett bättre löpsteg. Jag upplever också att jag rör mig på ett mer medvetet sätt med tunnare sulor och att steget även vid gång blir bättre. Att rulla på sulorna på lundhagsvis är ju trevligt och man kan gå lite hur som helst, men hur påverkar det leder och muskler under längre tid? Och hur påverkas upplevelserna när man bara kan trampa på hursomhelst utan att vara medveten om vad man går över? Kan ett mjukare steg leda till ett mera medveten friluftsliv? Fan vet, Vad jag vet är iaf att jag vill testa om det är någon skillnad! (Jag ämnar främst leka med detta i skogsmiljö)

En rolig parantes är att man fram till början av 1980-talet nästan uteslutande sprang/joggade/orienterade i tunnsulade dojor nästan helt utan stöd. Eller? Ni äldre drakar kan säkert kasta lite ljus över saken.

Hur som, mina favoritskor rent allmänt är ett par brottarskor från adidas, skulle de inte ha filt mellan trampdyna och häl (s.k. delad sula) så hade jag garanterat haft dem i stort sett jämnt och inte bara på träning. De är extremt lätta, de torkar ganska fort, ger ett hyfsat stöd (som jag egentligen inte behöver) om man snörar dem ordentligt, oftast har jag dem bara slarvigt knutna och jag har inga problem att köra tunga set med overhead squat och liknande övningar. Jag har heller inte haft några probs att gå längre (3-4 dagar) skogspromenader med packning i mina löparskor, ur stabilitetssynpunkt. Det jag saknar med de meshiga skor och vanliga löpar skor är ett par saker:
  • tunna slitstarka sulor
  • något högre modeller för att slippa bös i skon
  • högre modeller ser ut att inte vara optimala om man snörar dem löst
  • en enkel formgivning

Den första och den sista punkten är väl ovanligast att man ser uppfyllda. De flesta 'lättviktarskor' är, i likhet med de flesta andra produkter ämnade för lättviktsmarknaden, styggelser, när det gäller utseende (IMHO). Skrikiga färger och fruktansvärda mönster helt i onödan. Men åter till ämnet, finns det några halvhöga lätta skor med tunn sula? Och i så fall har de ett vettigt utseende (man vill ju vara fin i naturen!)?

Någon annan som tänkt i dessa banorna (alltså om tunna sulor)? Betänk att samernas bandskor och blötnäbbar har riktigt tunna sulor, precis som indianernas mockasiner (förmodligen har väl alla urinvånare tunna sulor på sina sommarskor, om de har några).

Förlåt för parenteserna, det försvårar läsningen, jag vet (men jag kan inte låta bli).

Senast ändrad:
Converse Chuck Taylor All Stars High Top. Halvhöga skaft för att minska mängden bös i sockarna, andas tack vare det genomsläppliga och lätta materialet, utrustade med uppdragen gummikant och tåhätta som skydd mot stenar (a la Meindl Island mfl.). Sulan är tunt och följsamt naturgummi. Enda nackdelen är att de är i vanligen canvas och därmed inte torkar så fort som syntetmaterial, men det kanske finns någon modell i cordura?

wacko-maria-converse-all-stars-2.jpg

Converse Chuck Taylor All Stars High Top. Halvhöga skaft för att minska mängden bös i sockarna, andas tack vare det genomsläppliga och lätta materialet, utrustade med uppdragen gummikant och tåhätta som skydd mot stenar (a la Meindl Island mfl.). Sulan är tunt och följsamt naturgummi. Enda nackdelen är att de är i vanligen canvas och därmed inte torkar så fort som syntetmaterial, men det kanske finns någon modell i cordura?

Jag har haft åtskilliga par med Chucks och jag tycker jag får en sjuklig fotsvett i dem. Är det placeboeffekt för att jag tror mig få det?

Tyvärr så torkar de långsamt som du säger. Kanske borde köpa ett par fulkopior och sätta mer öljetter i nått mönster. Så kallad fulmesh.

Ha! Hittade nåt som verkar intressant!

Feelmax gör skor som ska vara väldigt nära att vara barfota. Kolla bl.a. den här recensionen. Tyvärr verkar det vara en inomhussko??

Kanske någon av inov-8s modeller kan vara ngt? Själv har jag ett par roclite 370 som jag är väldigt nöjd med.

Från inov-8s hemsida:
The inov-8 design philosophy is to design footwear around the natural function of the foot. When the inov-8 design team began work on the range of inov-8 shoes, we asked ourselves two simple questions, “How does the foot mechanically behave when mountain, hill and fell runners are crossing a variety of different terrains?" and "How can we incorporate the natural biomechanical function and motion of the foot within the design of the inov-8 range of shoes?". The inov-8 range of off road shoes follows the precision shape of the foot providing the wearer with a secure and intimate fit that’s almost like running bare foot.

Jag har kollat dessa, men de har bara två höga modeller och den som var aktuell (den icke vattentäta), modell 240, var rätt ful. Dessutom tycker jag det ser ut som de har alldeles för höga hälpartier för att de ska funka som jag vill. Tror det blir svårt att känna terrängen genom sulorna på samtliga deras modeller.

Även jag har fångats av barfotalöpningstrenden och provat mig fram under ca ett år.
I fjol somras fjällvandrade jag även i ett par minimalistiska skor, Vivo Barefoots "Leonidas" av sandaltyp
4 mm sula, ca 60 km för att prova på om det var möjligt. Jag gick i obanad terräng nästan hela sträckan.
Att det var en sko av sandaltyp var såklart inte optimalt ur "skräp i skon" synpunkt men mina fötter klarade sig utan problem vad gäller skav och andra åkommor. Dock krävs det nog att man har tränat upp fötterna rejält innan både vad gäller muskulatur, senor och fotsulor. Vilket jag gjorde sen tidig vår med barfotalöpning och korta vandringar på låglandsleder.
Inför årets löpning och vandringar har jag beställt en ny modell från Vivo Barefoot nämligen "EVO" som är en löpsko med en överdel i snabbtorkande finmaskigt meshtyg ca 200 gr per sko stl. 44.
Ska bli spännande att se hur den fungerar.

Även jag har fångats av barfotalöpningstrenden och provat mig fram under ca ett år.
I fjol somras fjällvandrade jag även i ett par minimalistiska skor, Vivo Barefoots "Leonidas" av sandaltyp
4 mm sula, ca 60 km för att prova på om det var möjligt. Jag gick i obanad terräng nästan hela sträckan.
Att det var en sko av sandaltyp var såklart inte optimalt ur "skräp i skon" synpunkt men mina fötter klarade sig utan problem vad gäller skav och andra åkommor. Dock krävs det nog att man har tränat upp fötterna rejält innan både vad gäller muskulatur, senor och fotsulor. Vilket jag gjorde sen tidig vår med barfotalöpning och korta vandringar på låglandsleder.
Inför årets löpning och vandringar har jag beställt en ny modell från Vivo Barefoot nämligen "EVO" som är en löpsko med en överdel i snabbtorkande finmaskigt meshtyg ca 200 gr per sko stl. 44.
Ska bli spännande att se hur den fungerar.
Wow! Du vet inte var man kan prova dem i sverige?

Jag börjar överväga att skaffa ett par 'meshiga' (ha! ett nytt bra adjektiv) skor, främst för att få tunnare och mer följsamma sulor, men även för vikten. Jag märker att vid löpning med tunnare sulor får jag ett bättre (mer naturligt?) löpsteg, detta märks speciellt i lite mer brötig terräng. Man måste trycka ifrån och använda musklerna annorlunda i speciellt fötterna om man inte kan studsa fram. Jag har under de varmare månaderna roat mig med att springa delar av mina löprundor barfota och min åsikt är att det har gett mig ett bättre löpsteg. Jag upplever också att jag rör mig på ett mer medvetet sätt med tunnare sulor och att steget även vid gång blir bättre. Att rulla på sulorna på lundhagsvis är ju trevligt och man kan gå lite hur som helst, men hur påverkar det leder och muskler under längre tid? Och hur påverkas upplevelserna när man bara kan trampa på hursomhelst utan att vara medveten om vad man går över? Kan ett mjukare steg leda till ett mera medveten friluftsliv? Fan vet, Vad jag vet är iaf att jag vill testa om det är någon skillnad! (Jag ämnar främst leka med detta i skogsmiljö)

En rolig parantes är att man fram till början av 1980-talet nästan uteslutande sprang/joggade/orienterade i tunnsulade dojor nästan helt utan stöd. Eller? Ni äldre drakar kan säkert kasta lite ljus över saken.

Hur som, mina favoritskor rent allmänt är ett par brottarskor från adidas, skulle de inte ha filt mellan trampdyna och häl (s.k. delad sula) så hade jag garanterat haft dem i stort sett jämnt och inte bara på träning. De är extremt lätta, de torkar ganska fort, ger ett hyfsat stöd (som jag egentligen inte behöver) om man snörar dem ordentligt, oftast har jag dem bara slarvigt knutna och jag har inga problem att köra tunga set med overhead squat och liknande övningar. Jag har heller inte haft några probs att gå längre (3-4 dagar) skogspromenader med packning i mina löparskor, ur stabilitetssynpunkt. Det jag saknar med de meshiga skor och vanliga löpar skor är ett par saker:
  • tunna slitstarka sulor
  • något högre modeller för att slippa bös i skon
  • högre modeller ser ut att inte vara optimala om man snörar dem löst
  • en enkel formgivning

Den första och den sista punkten är väl ovanligast att man ser uppfyllda. De flesta 'lättviktarskor' är, i likhet med de flesta andra produkter ämnade för lättviktsmarknaden, styggelser, när det gäller utseende (IMHO). Skrikiga färger och fruktansvärda mönster helt i onödan. Men åter till ämnet, finns det några halvhöga lätta skor med tunn sula? Och i så fall har de ett vettigt utseende (man vill ju vara fin i naturen!)?

Någon annan som tänkt i dessa banorna (alltså om tunna sulor)? Betänk att samernas bandskor och blötnäbbar har riktigt tunna sulor, precis som indianernas mockasiner (förmodligen har väl alla urinvånare tunna sulor på sina sommarskor, om de har några).

Förlåt för parenteserna, det försvårar läsningen, jag vet (men jag kan inte låta bli).

Hmm, är lite osäker på vad du ska ha skorna till..?

Annars är mina fem ören: löparskor för hårt och jämt underlag typ asfalt är (nästan) alltid tjocka och uppbyggda för att ge stötdämpning, tävlingsskorna är mycket tunnare eftersom stötdämpningen inte är prioriterad utan hastigheten (lätt och lättstyrd sko).

"Löparskor" för skogen = OL-skor. Dessa har tunna sulor och bara obetydligt uppbyggd häl, om någon alls, eftersom man vill hamna nära marken vilket ger bra balans och känsla. En högt uppbyggd löparsko i skogen är obra och kan ge vrickningsskador.

På samma sätt är skor för snabba inomhussporter nästan alltid "låga" dvs har relativt sett tunnare sulor än sedvanliga löpträningsskor. Detta eftersom kroppen nu kommer att röra sig mycket sida-sida, snett, runt och med en hög sula minskar stabiliteten och vrickningen kan komma snabbt och brutalt.

Så en bra OL-sko borde ju lösa situationen men nog bara i terräng, på asfalt tror jag att den blir för stum, åtminstone om du springer ambitiöst.

Sen kommer du in på näbbskor...kanske därför jag undrar vad du är ute efter egentligen ;)..?

Själv tror jag att näbbarna traditionellt hade tunna sulor eftersom hela skon är tunn och mjuk. Att sätta en tjock och stel och därmed hård lädersula på en tunn överdel lär inte funka så bra - överdelen lär slitas ut och lossna från sulan ganska fort...tror att sula och skoöverdel måste matcha någorlunda hållbarhetsmässigt, annars kommer den svagare länken att ge efter.

Sen behöver man inte tänka så mycket på stötdämpning när man går i terräng, man kan undvika sten och hålla sig i mossan etc. Man kan ju jämföra näbbar med stormaktstidens soldatstövlar och fundera över vilken terräng man rörde sig i...förmodligen fanns det näbbar även i härarna iofs...

Den tunna sulan byttes naturligtvis oftare...och enklare...den tjocka lämnades till skomakaren med specialverktyg.

Själv tror jag inte att man påverkas negativt av att gå med rullande sulor, i så fall hade kroppen sagt ifrån. Tror att det som kan påverkas däremot är upplevelsen, och åt båda hållen. Blötnäbbar på mjuk skogsmark är en njutning. På ett snöfält vete tusan om jag skulle vilja ha en mjuk lädersula ,)...

//J

(klipp)
[*]något högre modeller för att slippa bös i skon
(klipp)

...en sak till, Inov (tror jag att de heter) gör en liten damask till löparskor, finns på Runners i Sth.

Jag köpte ett par inför förra sommaren och jag lovar att jag var mkt misstänksam när jag förstod att damasken spändes under foten med ett gummiband.

Funkar klockrent och gummibanden har överlevt sådär en 60-70 timmar träning än så länge. Har dem på turer där jag misstänker hög bösfaktor...

//J

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg