Drömmar/Planering/Genomförande

Satt och kollade lite på inläggen här och jag hittade ett "mönster" Det hela triggades av albanien tråden...

På vintern/våren är det gott om trådar med mer eller mindre exotiska cykelturer/planer. Samma sak var det förra året.
Hur många av dom planerna kommer till skott sedan? Någon som vet eller har koll?

Vore kul med en uppföljning till förra årets "planeringar"...

/Mattias (som ibland fastnar på ovesäntliga saker)
 
Selvsagt

Ja men, det bare MÅ være slik. Når vi nå en gang bor her oppe i den delen av verden som ikke har sommer om vinteren, da må vi drømme og planera, ellers ville vi jo gjort slik som Stellan, og syklet fra Nordkapp i januar ... og da hadde det blitt trangt på de norske vintervegene ... men jeg undrer, vintersykling, det hadde kanskje vært noe. Er det noen som har erfaring? Og som har brukt telt ...

Olav
 
mlindstrom; sa:
Vore kul med en uppföljning till förra årets "planeringar"...

/Mattias (som ibland fastnar på ovesäntliga saker)

Visst är det kul att sitta och planera nästa cykeltur. Jag brukar planera nästa tur när jag är ute på en tur. När jag är tillbaka i Sverige brukar jag jobba hela tiden och har inte tid att planera så mycket. Enklast att planera en ny tur när man redan är ute på en...

Snart är jag på Nordkap. Lastbilen som jag fortsätter från Umeå med går 04.00 i natt.

www.ghdata.nu/kaptillkap

/Stellan
 
mlindstrom; sa:
På vintern/våren är det gott om trådar med mer eller mindre exotiska cykelturer/planer. Samma sak var det förra året.

Hur många av dom planerna kommer till skott sedan? Någon som vet eller har koll?

Att planera resor är halva nöjet. Härvid är det centralt att planerna inte får vara för rigida. Väl på resan ska man lätt kunna ändra dem efter behov o kynne o i ngn mening ta dagen som den kommer.

Frågorna måste bli inviduellt besvarade. Omöjligt att ha bredare koll. För egen del kan jag säga, att vi planerade att hoja i klippiga bergen. Det kändes som ett verkligt riskprojekt, cykelsemester i bilens förlovade land, som dessutom är känt för att bitvis vara ganska farligt med ghetton, sanslösa vapenlagar, o diverse extremister. I efterhand kan konstateras, att det var en av de finanste cykelsemestrar vi gjort. Har faktiskt svårt att komma något, för i år, som är lika kul som Colorado singletrack.

Per
 
Hallo Mattias!

Hur många av dom planerna kommer till skott sedan? Någon som vet eller har koll?

Jag har också undrat över de "Expeditioner" som ska ge sig iväg på turer både hit och dit. Det handlar väldigt mycket om exotiska och svårtillgängliga turer som ska lanseras på nätet och bli sponsrade och gú vet vad. Det finns en önskan att göra något som måste synas och imponera. Nu sticker jag ut hakan rejält och trampar säkert en hel del personer på utsidan på ömtåliga tår då jag kommer med dessa påståenden. Jag har ju själv en hemsida med turer och tips utlagda... Men det verkar mycket som om man vill ha "vittnen" på sin bedrift, ett offentligt diplom. Det stora problemet kan uppkomma då det ska letas sponsorer för att genomföra turen. Och då behöver det inte vara stora turer jag talar om. Nederlaget blir större om man skulle få avbryta projektet... Jag har undrat vart killarna som skulle trampa till Kairo tog vägen. Fick dom avbryta allt och isåfall, vad hände? Min fråga på utsidan har inte blivit besvarad än.
Jag undrar ibland om letandet efter den häftigaste och mest omöjliga turen har drivit långfärdscyklandet till att bli en klub för A-typer? Samma mönster kan man hitta på inläggen under fjällvandring. Där råder inte bara ibland en snobbig attityd till "vanliga vandrare" utan ett machostuk om vart man vandrat och klättrat.
Jag använder mig av Utsidan för att få tips om turer, vägval och annat jag undrar över. Och ibland så svarar jag på andras frågor. Men då jag (lite på skoj) frågade om man kan få en chans att se björn i Sarek fick jag ett ganska gött svar "Åk till Borås djurpark om du vill se björn..." Woops. Ännu en som vet...

Från en vinterplanerande Jürg
 
Klaus; sa:
Det stora problemet kan uppkomma då det ska letas sponsorer för att genomföra turen.

Precis, om det ska vara intressant för någon att sända in pengar eller utrustning förutsätts det nästan att det ska skapas publicitet. Och det påverkar hur man reser. Vi reser som regel helt osponsrade och försöker inte att tjäna pengar eller ens få det att går runt.

Har bara sökt spons en gång, från Fjällräven, för vandringar i Ladakh, och de var justa o försåg oss med tält, ryggsäckar, kläder, hattar, o s v.

Per
 
Trampa på tårna - bra Jurgen!

Gillar när folk sticker ut hakan :)

Har dessutom lite skrivklåda och ett av de ovanstående inläggen fångade mitt intresse på flera sätt.

Jag får lite mail då och då som handlar om sponsring.
Den vanligaste frågan är:
"Hur bär du dig åt för att få sponsorer"?
Den näst vanligaste är troligtvis:
"Varför, sponsorer"?

Jag har varit oerhört långt in i "anti-sponsringslägret" och än längre in i "anti-synas-höras-ditot".
Det har ändrats med tiden.

Anledningen till att jag har valt att gå vägen med att synas och att ha spons är följande:

Spons:
Klarar inte av att förverkliga de drömmar jag har i den takt jag vill utan sponsorer.
För mig är det A och O att leva livet på ett sätt som innebär att man trivs med det man gör.
Den enda "meningen med livet" jag hittat är att man mår bra. Hur man åstadkommer detta kvittar, så länge det inte går ut över andra på ett negativt sätt.
För mig är det med andra ord ett måste, så vida jag inte vill ta betydligt längre uppehåll mellan varven.

Sen kanske man ska belysa en annan aspekt med sponsringen som fenomen.
Det är självklart att man på ett eller annat sätt försöker synas då man har ingått någon form av partnerskap med en sponsor.
Många tror att sponsring är fråga om att komma med mössan i hande och tigga prylar eller pengar. Det är en affärsöverenskommelse, med utbyte av varor och tjänster. Att ge och ta.
I och med att man syns, gör man sponsorerna glada och därmed känns det också bättre för en själv.
En del sponsorer vill/kräver att man syns, andra inte. Jag har "hemliga" sponsorer som inte alls är intresserade av att ha sina loggor synliga.

Att synas och höras:
Givetvis har det blivit en naturlig följd av sponsringen, men det finns andra anledningar.
Jag var en "lone wolf".
Det var svårt att hitta några människor som var intresserade av vad jag höll på med och de i min omgivning hade i regel intressen som jag kände mig fullkomligt likgiltig inför.
Då jag till exempel halkade in som gäst på utsidan.se kom jag helt plötsligt i kontakt med massor med intressanta människor som gav mig oerhört mycket inspiration. Ett annat exempel är då man föreläser. Feedbacken är det som tilltalar mig. I eftersnacken kan man utbyta idéer och få upp ögonen för projekt som man inte hade haft en tanke på själv. Man får också många gånger analyser på vad man gjort, som inte kan göras genom tex forum.

Sen är det tyvärr så att man ofta bedöms efter prestation och relativa kändisskap, inte för vem man är eller vad man har att säga.
Mer än en gång har jag knallat fram till "kända personligheter" inom scenen och blivit avsnoppad.
Nu, på senare tid har det inte varit så, vilket äcklar mig. Samma personer som numer känner till vem jag är...hmmm, förlåt...vad jag gjort, ler helt plötsligt väldigt brett och har hur mycket tid som helst för ett snack.

>>>>Det finns en önskan att göra något som måste synas och imponera.... Men det verkar mycket som om man vill ha "vittnen" på sin bedrift, ett offentligt diplom
>>>>

Håller med.
Sånt finns det mycket av.
Ibland verkar det vara en merit att ha så många sponsorer som möjligt. Att vara fullkletad med loggor och att vara "helsponsrad" är det som smäller högst av allt.

>>>>Jag har ju själv en hemsida med turer och tips utlagda...>>>>

Gör lite mer reklam för den.
Den är utmärkt.
Kommer att hamna på min länklista senare då jag får tid att uppdatera.
Gillade till exempel din analys om cykelkärra vs. väskor. Uttömmande och objektiv.

>>>>Jag har undrat vart killarna som skulle trampa till Kairo tog vägen. Fick dom avbryta allt och isåfall, vad hände? Min fråga på utsidan har inte blivit besvarad än.>>>>

Jag var intresserad av projektet och mailade direkt till dem, men fick inget svar.
Hörde ryktesvägen att de nådde Kairo, men har inte fått det vidimerat.

>>>>Jag undrar ibland om letandet efter den häftigaste och mest omöjliga turen har drivit långfärdscyklandet till att bli en klub för A-typer? >>>>

:)
Det är väl personliga preferenser som styr där. I de flesta fall, kanske jag ska tillägga. Har träffat folk under väg som inte alls velat cykla i ett visst område, men känt ett tvång från andra om att göra det.
Ibland har det rört sig om sponsorrelaterade anledningar, ibland för att det skulle vara pinsamt att förlora ansiktet och andra gånger har det rört sig om ett ev. mediavärde.
För mig personligen är det en fråga om driften att testa allt mer otillgängliga platser och uppleva det på sättet jag uppskattar mest - från sadeln.
Skiter blankt i om jag misslyckas med ett projekt, om anledningen är att jag inte längre känner för det.
Det är friheten att hela tiden kunna välja som är viktigast.
Har väldigt lite förståelse för de som cyklar/klättrar/whatever för andras skull, inte för sin egen.
Har ibland fått överlägsna blickar från långfärdare då jag berättat att jag tagit bussen en viss sträcka. En gång sa en kille rakt ut: "Aha, taking the bus, so you are not a real cyclist".
:)

Plan för framtiden:
Att komma till skott med att cykla runt lite i Sverige. Rodnar lätt då jag erkänner att jag inte varit längre norrut än Falun.
Har också siktet inställt på Norge och kanske Island.

jc.
 
Re: Trampa på tårna - bra Jurgen!

Janne Corax; sa:
Har ibland fått överlägsna blickar från långfärdare då jag berättat att jag tagit bussen en viss sträcka. En gång sa en kille rakt ut: "Aha, taking the bus, so you are not a real cyclist".

Det är ju en direkt löjlig inställning av somliga. Har själv tagit bussen, framför allt de sista 10-15 milen in i Bangkok: inget kul att riskera livet, varför skulle man göra det, bara för att säga att man cyklat hela vägen.

Tycker inte heller att det är något principiellt fel med att vara sponsrad. Behöver man tillskott får man vara glad att man kan få det. Anledningen till att vi inte ens sökt sponsring är att vi inte behövt det, resorna har gått att genomföra ändå, och det är skönt att slippa tänka på att exponera någons varumärke eller ha dåligt samvete för att man inte fotograferat en viss produkt tillräckligt i läckra sammanhang, etc. Dessutom blir man lite jävad. Jag gillar att kunna kalla skit för skit. Men har man fått grejorna av något bolag tvekar man inför att tala om att de är av dålig kvalitet om de skulle vara det.

Per
 
Island och Norge

Janne Corax; sa:
Plan för framtiden:
Att komma till skott med att cykla runt lite i Sverige. Rodnar lätt då jag erkänner att jag inte varit längre norrut än Falun.
Har också siktet inställt på Norge och kanske Island.

jc.

Hej Janne!

Ska du till Island så får du snabba på. Det verkar som om Isländska regeringen har beslutat sig för att skippa turism som inkomstkälla, för att istället satsa på industri. Se länken för skrämmande och sorglig läsning.

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=121&a=151286

...Johan...vars cykelplaner för sommaren är Norge, blev allergisk mot cykling i värme förra sommaren.
 
Klaus; sa:
Jag har också undrat över de "Expeditioner" som ska ge sig iväg på turer både hit och dit. Det handlar väldigt mycket om exotiska och svårtillgängliga turer som ska lanseras på nätet och bli sponsrade och gú vet vad. Det finns en önskan att göra något som måste synas och imponera.

Jag tycker det skulle vara bra om fler la ut sina resor på nätet, både osponsrade och sponsade. Att lägga ut resan är hellt klart ett sätt att synas både för att göra sponsorerna glada (om man har några) och även för att hjälpa andra som planera att göra en liknade resa.
Den största fördelen med att ha sponsorer är att man får grejer gratis eller till ett bra pris. Om man ska få det gratis eller bara till nedsatt pris avgörs til stor del av vad man själv ger tillbaka. Lägger man ut en loga på sin hemsida händer inte så mycket men om man ställer upp för ett speciellt företag på någon friluftsmässa så kan man räkna med att få mer. Mer jobb destu bättre saker.

Klaus; sa:
Nu sticker jag ut hakan rejält och trampar säkert en hel del personer på utsidan på ömtåliga tår då jag kommer med dessa påståenden.

Mer tåtrampning!!! Det kan behövas...

Klaus; sa:
Jag har ju själv en hemsida med turer och tips utlagda...

Bra sida! http://www.jurgenasp.com/

Klaus; sa:
Jag undrar ibland om letandet efter den häftigaste och mest omöjliga turen har drivit långfärdscyklandet till att bli en klub för A-typer? Samma mönster kan man hitta på inläggen under fjällvandring. Där råder inte bara ibland en snobbig attityd till "vanliga vandrare" utan ett machostuk om vart man vandrat och klättrat.

Synd att du tycker så. Därför skulle det nog vara bra om fler B-typer skrev i de olika forumen och även visade upp sina hemsidor. Om någon vill så kan jag skapa en länksamling för långfärscyklister både för A-typer och B-typer på min hemsida. Skicka länkar så lägger jag ut dem när jag får lite tid över. Skicka dem till stellan@ghdata.nu

/Stellan
 
Klaus; sa:
....
Samma mönster kan man hitta på inläggen under fjällvandring. Där råder inte bara ibland en snobbig attityd till "vanliga vandrare" utan ett machostuk om vart man vandrat och klättrat.
Jag använder mig av Utsidan för att få tips om turer, vägval och annat jag undrar över. Och ibland så svarar jag på andras frågor. Men då jag (lite på skoj) frågade om man kan få en chans att se björn i Sarek fick jag ett ganska gött svar "Åk till Borås djurpark om du vill se björn..." Woops. Ännu en som vet...

Från en vinterplanerande Jürg
Hej där.
Jag sökte på dina inlägg under fjällvandring men hittar inte passussen om djurparken. Jag hittar heller inte den snobbiga machoattityden du tar upp. Kanske du kan styra mig rätt med en länk?

Mvh Raskesven
 
Luften gick ur...

Tänk vilken intressant diskussion detta kunnat bli, men luften gick liksom ur.
Till Stellan: Kolla in min och min frus roliga fråga om björnar i fjällen och tillika svaret på:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=1435
Ännu en trend i tiden: Enligt STF behöver man inte ha någon speciell kondition att gå i fjällen... Snart kommer man säga samma sak om
Vättern Runt... Jag har sett ett antal killar och tjejer som ger sig i kast med svåra cyklingar och vandringar, slitit blod och t.o.m. riskerat sig själv och andra, bara för att ha bockat av ännu en upplevelse. Det ligger i tiden att just göra turer utan att vara psykiskt och fysiskt förberedd. Det är mycket testoroner som ska slita asfalt i år. Det sätts en ära i att hitta det största äventyret till vilket pris som helst.
Tillgängligheten av mobilt nät, möjligheten att kunna bli hämtad då något går snett och allt samlat i bristande omdömme och dåliga förberedelser. Det är baksidan av myntet.
Det är sällan man möter på hjältar och sanna äventyrare idag. Under en segling i Norge för några år sedan stannade vi upp i en natthamn på de yttersta skären. Vi delade viken med ett medelålders par som lärt sig segla året innan, pluggat kurser under vintern och seglat till Norge året därpå. I deras ruff på kvällen, med kaffe och bullar, lyste det om deras ögon då dom berättade om sin segling... Jag insåg då att jag tillbringade kvällen med de sanna äventyrarna! Proffs som lever på segling eller äventyr kan inte kallas för hjältar eller ens äventyrare. Företagen som sponsrar dem skulle inte satsa på en amatör. Det är deras jobb att föra logotypen i land.
Jag högaktar långfärdscyklister som gör turen för att finna sig själv, upptäcka livet och letar efter meningen med nåt.
Imorgon hämtar jag min nya 26 tums långfärdscykel. En skapelse jag byggt ihop tillsammans med Lo-cykelsport(reklam!) Sen kommer jag och min underbara fru veckla ut kartan över nordnorge! Inte för att göra en avbockning i listan. Helt enkelt bara för att jag vill möta något som är större än mig själv; fjällen, ödsligheten och ren obanad väg under mina däck. Och att få blicka ut över Havet, campa vid stenstranden och njuta av att bara vara...
Och Corax... har du vägarna förbi Sitasstugorna vid Norska gränsen under 10 aug- 5 sept... kom in så bjuder vi på våfflor och kaffe. (Ni andra är också välkomna...)

Hälsningar Jürg
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg