Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Drivande position Garmin Legend Vista HCx Colorado
Det var > 30 år sedan jag läste elektronik och på den tiden kunde 2-taktsmoter störa annan elektronik. Många övertoner från tändsystemet både i luften och i kablarna.
Jag vill inte gå in på någon mer detaljerad beskrivning av det här fenomenet (jag känner inte till alla detaljerna heller), men ni kan släppa tanken på en yttre störning. Som jag har skrivit tidigare är det bara att vänta tills det blir fixat.
Har läst debatten och klurar. Är inte bekant med någon av just era modeller men har några funderingar...
Det är ju tvärr så att GPS signlaer lätt studsar på byggnader och träd och därför bli noggrannheten sämre i skog och stad, men det i sig förklarar inte så stora positionsfel.
Har någon av dessa modeller någon som helst RAIM program?
Gissar att logiken i programvarana i GPSen för utval av sateliter är simpel, dvs det finns inget program som värderar kvaliteten och troligheten på GPS signalen innan den för upp just den signalen som huvudsignal vid positionsberäkningen. Skulle möjligen förklara att postionen hoppar då man sitter still i sitt jakttorn?
Ett annat känt fenomen är ju GSM telefonens roaming. Skulle möjligen kunna förklara cyklingens position just i en avskärmande backe samt båtens hoppande med jämna mellanrum? Hade ni telefonen med?
Hur var de meteorlogogiska betingelserna vid tillfällena? Kraftig inversion?
Ett annat känt fenomen är ju GSM telefonens roaming. Skulle möjligen kunna förklara cyklingens position just i en avskärmande backe samt båtens hoppande med jämna mellanrum? Hade ni telefonen med?
Hur var de meteorlogogiska betingelserna vid tillfällena? Kraftig inversion?
Telefonen var med och påslagen, och förvarades c:a 1 m. från GPS:en, där den alltid brukar ligga.
Vädret var ypperligt med blå himmel och en måttlig SV-vind på c:a 5 m/s och + 13°.
Och det är som sagt första gången som min GPS betett sig så under en båtfärd, eller vid nått annat tillfälle.
Telefonen är ju misstänkt, men det är ju bara en teori. Jag antar att det inte står någonting om RAIM program eller satelitinfoevaluering eller liknande i bruksanvisningen?
Har haft samma problem med både min 60Cs (ett flertal gånger) med friluftskartan respektive friluftskartan pro uppe i fjällen och min 525s med g2vision ute till sjöss en gång - dock är den mindre än en månad gammal så det lär säkert uppstå någon fler gång. I de första fallen utan några som helst elledningar, mobiltelefoner eller liknande i närheten i det andra med en modern fyrtaktare några meter ifrån. Felet upphör om man slår av gps'n och sen slår på den igen.
Telefonen är ju misstänkt, men det är ju bara en teori. Jag antar att det inte står någonting om RAIM program eller satelitinfoevaluering eller liknande i bruksanvisningen?
Jag tror INTE att telefonen har nån inverkan så som även "apersson850" också skriver ang. "yttre störning", en bit upp i den här tråden. Telefonen förvaras där den brukar förvaras, även under de hundratalet båtturer som jag tidigare gjort. Har säkert åkt just den här "rutten" ett par hundra gånger utan tidigare felangivelser från GPS:en. Den rutten behöver jag inget sjökort till, varenda grynna är "känd"...
Omstarten av GPS:en fick den att återigen fungera normalt, trots telefonen...
Koppla GPS:n till datorn, kör Webupdater och installera uppdateringen till Chipset type M.
Tanken är att det ska hjälpa på exempelvis Colorado. Filen publicerades för två dagar sedan, men jag har inte tänkt på att skriva om detta här.
Finns även en M2, men jag kan inte hålla reda på vilken version det är till vilken navigator. Men det sköter Webupdater, så det spelar ingen roll.