Driva42

Läste ett tidigare inlägg om snöbryggan och kom att tänka på vinterövningen vi hade uppe i Kebnekaiseområdet. Vi byggde bivacker i vad som tydligen kallas "Driva42", någon som vet var denna brukar ligga? Har för mig att vi gick från Nikka och förbi kebne fjällstation i riktning mot Singistugorna.

/Mikael

Inget svar...

Ingen som hört talas om denna. Kan jag ha fantiserat ihop namnet själv måntro, det var ju ett par år sedan. Kanske var det en intern I22-benämning, vad vet jag.

/Mikael

Jag har hört talas om den och har till och med bott i den! :) Jag har den utmärkt på en gammal karta från lumpentiden. Jag ska leta efter den och återkomma!

mvh
David

Jag har inte hittat kartan ännu, men jag ska leta upp en Kebnekarta för jag vet ganska precis var den är. Vi låg insnöade där i två dygn i april 91.

/David

Driva 32?

Den bildas i Singivaggi, omöjlig att missa när man kommit upp i dalen, brukar vara gigantisk.
x753400 y160840 ungefär

32-drivan Epic

Jorå den är lätt att hitta, om man har tur med vädret vill säga. Med lite sämre väder kan man som jag och en kompis på vår första fjälltur missa den och ligga riktigt illa till.

Två käcka lumparpolare gick med god vind i ryggen upp i Singivagge med sikte på 32-drivan. Den är ju så lätt att hitta och lite vind i ryggen gör det ju bara lättare att ta sig uppför tyckte vi. Efter några kilometer, när dalen smalnar på, var vinden emellertid uppe och tassade i närheten av halv storm och ökande. Sikten var så man emellanåt såg skidorna men inte mycket mer, och oljudet så högt att vi fick skrika varandra rätt i öronen för att kunna höra varann. Dessutom gick vi på en rätt brant fjällsida hade vi upptäckt, och kompisens skidor hade inga stålkanter så han gled vackert utför sluttningen då och då. Vårt verkliga problem var ändå att vi inte kunde hitta någon snö att gräva in oss i, bara hård is och sten. Tältet hade vi smart nog lämnat vid Keb fjällstation, men det hade nog stått sig slätt mot vinden ändå. Att vända tillbaka mot vinden i riktning mot lägre terräng var otänkbart. Vinden var helt enkelt för stark. Enda alternativet var att fortsätta gå i blindo uppför och hoppas på tillräckligt med snö någonstans för att kunna gräva in oss. Men sanningen att säga var vi rätt illa ute. En rasande storm som kastade oss fram och tillbaka över berget och ingen möjlighet att komma undan. Plötsligt kändes det som om det sviktade lite under fötterna på mig, som när man går från is till lite lösare snö ungefär. Vi halade fram sonden och den gled snällt två meter in i snön! Det tog inte lång tid innan vi hade grävt ner oss och låg fint nerbäddade i sovsäckarna i en tyst, varm snögrotta. Dan efter kunde vi konstatera att att vi hade lyckats pricka in ett snöfält på kanske 4x5 meter, medan resten av dalen (så långt vi kunde se) var renskrapad is och sten.

Sensmoral: Om du siktar på att gräva ner dig i 32-drivan, glöm inte vädret.

/ G
[Ändrat av tigertamjaren 2003-08-15 kl 10:45]

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg