dricksvatten siljansleden

Jag var inne på turistbyrån i Mora härom dagen för att köpa en karta över leden. Vattenkällor längs leden är fortfarande inte utmarkerade på kartan och de kunde inte säga något om tillgången. Det enda de kunde säga är att det är respektive kommun som ansvarar för sin del av leden, så troligen finns det någon kommunnisse som vet något, som man skulle kunna kontakta.

Vilken miss va! När jag gått t ex Skåneleden har vattenkällornas placering varit avgörande för dagsplanering. Väldigt grundläggande information för leder som gör anspråk på att locka turister.

Om du vandrar t ex Kungsleden så lär du inte heller finna information på kartorna om vattenkällornas placering! Du får helt enkelt inse att Sverige är ett avlångt land och att det ser helt annorlunda ut i Skåne och t ex Dalarna. Det finns så gott om vatten på de flesta håll i Dalarna att det inte finns någon anledning att märka ut dricksvattenkällor.

Om du vandrar t ex Kungsleden så lär du inte heller finna information på kartorna om vattenkällornas placering! Du får helt enkelt inse att Sverige är ett avlångt land och att det ser helt annorlunda ut i Skåne och t ex Dalarna. Det finns så gott om vatten på de flesta håll i Dalarna att det inte finns någon anledning att märka ut dricksvattenkällor.

Jag håller inte med. I Dalarna dricker du inte bäckvatten som det är, det gör du i fjällen längs Kungsleden. Jag är inte ens säker på att jag alla gånger vill dricka kokat bäckvatten i bebyggt område (i Dalarna såväl som Skåne) pga möjlig närhet till jordbruk, industrier etc. Längs Vasaloppsleden i samma område finns brunnar utmärkta på kartan. Men den sköts av en annan organisation.

Jo då

Jag håller inte med. I Dalarna dricker du inte bäckvatten som det är, det gör du i fjällen längs Kungsleden. Jag är inte ens säker på att jag alla gånger vill dricka kokat bäckvatten i bebyggt område (i Dalarna såväl som Skåne) pga möjlig närhet till jordbruk, industrier etc. Längs Vasaloppsleden i samma område finns brunnar utmärkta på kartan. Men den sköts av en annan organisation.

Skåne är Skåne och där finns ingen vildmark, där bär jag alltid med mig vatten

Men redan i Mellansverige blir det lättare. På Bergslagsleden bär jag bara det vatten jag dricker under dagen. I Dalarna borde motsvarande eller bättre gälla på flertalet platser

Man skall alltid vara försiktig om man är osäker på vattnets kvalitet. Men, jordbruk och industrier har inte samma miljöpåverkan idag som på 1980-talet, då dessa rekommendationer uppstod.

Har träffat människor som vägrar dricka vatten bara för att det ser ut att finnas en öppen mark på terrängkartan uppströms.

Trakterna kring Leksand och Rättvik är ju bebodda trakter, Knacka på dörren till valfritt hus och fråga efter vatten. En överväldigande majoritet av folket i det här landet är faktist väldigt snälla och hjälpsamma. Känns det jobbigt att knacka på så kan det vara lättare att fråga någon som är ute i trädgården eller som man stöter på längs vägen.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg