Har varit ute i bistert väder under förra veckan (15-20 minus och blåst) och hade min camelback drickasäck med min i ryggan närmast ryggen, fylld med cirka 50gradigt vatten på morgonen men redan efter någon dryg timme ute är det ispropp och jag kan inte dricka. Jag har ändå kompletterat den med slangisolering av neopren (från camelback själva) samt sytt en dubbel fleecepåse att förvara själva vätskeblåsan i. Tyvärr har inte min rygga möjlighet att ha slangen "i axelremmen" och då det är en hyfsat dyr lavinrygga vill jag inte byte bort eller modifiera den närmnvärt. Jag bet även sönder gummimunstycket i min iver att tina isen i munstycket i munnen med både värme och mekanisk tandbearbetning. Ser att nyare camelback har grövre slangdiameter än min, är det bättre eller sämre?
Jag är ganska noga med att blåsa tillbaka västka (tills det bubblar i säcken) då jag druckit och att sedan stänga ventilen vid bitmunstycket så jag inte trycker fram ny vätska med ryggen/ryggsäcken.
Finns någon bra isolerad drickasäck med frysobenäget munstycke som funkar i kallt väder?
Jag gillar koncepetet att dricka via framdragen slang utan att ta av ryggan, särskilt på väg uppför.
/Patrik