Så länge du paddlar Stockholms skärgård blir det ju aldrig några problem med att få med dricksvatten. Just hemkommen från en 7-dagarstur Nynäs - Gräddö där vi tack vare vädret kunde pricka av många ofta svårtillgängliga ytterskärgårdar. Vi gick utsidan av Utö - Huvudskär - Tärnskär - Brand - Sandhamn - Björkskär - Lilla Nassa - Gillöga - Utfredel - Skarv - Röder - Söderarmskärgården. Som du ser enbart ytterskärgård och ändå inga problem med dricksvatten.
Som bekant var det hett som Sahara förra veckan så det gick åt extra mkt vatten. 1 tioliterssäck fylld i starten, påfyllning i Sandhamn då både 10+en 6 literssäck fylldes. 10 liter bakom sitsen, 6 i fikaskottet, mat för hela veckan (inget frystorkat) kommer med utan problem (Tiderace xplore). Totalt gick det åt ca 25 liter på 7 dagar, normalt klarar jag mig på dryga 2 liter dricksvatten per dag, nu gick det åt dryga 3 p.g.a. värmen. Skulle aldrig dricka Östersjövattnet däremot lagar jag efter uppkok (förutsatt inga alger) all mat på havsvatten, sötvatten är 100% dricksvatten.
Få med 16 liter gör du i de flesta kajaker och då har du så du klarar dig i 5-7 dagar beroende på värme och intensitet förutsatt att du enbart använder ditt sötvatten som dricksvatten. Inga problem att pricka in åtminstone 1 påfyllningsställe även om du håller dig enbart i ytterskärgård någonstans dag 5-7 när du gör din turplanering.
God tur!