Hej jag planerar en paddelexpedition och undrar om det finns något man kan göra för att dricka havsvatten, altså saltvatten. Det skulle vara väldigt smidigt om man slapp vattenproblemet när man ändå flyter runt i en massa vatten med kanoten.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Dricka havsvatten?
- Trådstartare Alexander85
- Start datum
Jag var för 10-15 år sedan och lyssnade på ett föredrag med Magnus Olsson som seglat ”Whitbread round the world race” (numera Volvo ocean race) och vid något tillfälle hade deras elektriska eller dieseldriva watermaker gått sönder. Medan dom lagade watermakern fick dom förlita sig på en ”handdriven” watermaker. Men det var ”bara” ett problem. Det tog 30 minuters pumpade att få fram ½ liter vatten, och då var man så svettig och törstig att man drack upp denna ½:a liter vatten. Så då var man tillbaka på ruta 1 (inget vatten).
Tyvärr vet jag inte hur en ”handdriven” watermaker funkar och Googling på svenska gav inget.
Per
Tyvärr vet jag inte hur en ”handdriven” watermaker funkar och Googling på svenska gav inget.
Per
För att ett Omvänt osmos filter skall fungera krävs att saltvattensidan konstant står under tryck, läs muskelkraft. Resten säger sig väl självt. Vid fasta skärgårdsinstallationer kör man med högre belägna reservoarer matade med pump och egen tryckskillnad, 5-7 m brukar fungera väl.
Försvinner trycket går filtret åt skogen....Nej filtret är inte gratis...
Försvinner trycket går filtret åt skogen....Nej filtret är inte gratis...
Jag vet att det här inte var vad du frågade om, men jag kan inte låta bli: Det är väl just när man har en kanot som man kan ta med massa vattendunkar. Särksilt just kanot där det ju ofta finns gott om plats!
För övrigt så borde det väl finnas några överlevnadsknep hur man får salt havsvatten fritt från salt? Jag har konsulterat Wisemans bok men finner ingenting.
För övrigt så borde det väl finnas några överlevnadsknep hur man får salt havsvatten fritt från salt? Jag har konsulterat Wisemans bok men finner ingenting.
Att få salt vatten saltfritt kräver en hel del! Men i fasta installationer kan man göra en hel del. Gruvdrift i Chile och Argentina gynnades av solsken och avdunstningsanläggningar kunde ge relativt mycket rent vatten. En solarstill kan ge några dl per dag.... Så löser du det här problemet lär du gå till historien...
johankse; sa:Så löser du det här problemet lär du gå till historien...
Jag sätter igång med en gång.
Katadyn har en serie avsaltningspumpar. Kolla deras websida.
johankse; sa:...
Försvinner trycket går filtret åt skogen
På vilket sätt går filtret åt skogen vid tryckbortfall? Pajjar det eller syftar du på att funktionen uteblir?
/Richard
Se http://www.team.uppsala.com för ett par killar som testat att handpumpa en avsaltningsanläggning under rodd över atlanten. Jag tror Niclas är på Utsidan ibland också...
"Niclas Mårdfelt och Rune Larsson har rott över Atlanten i vad som räknas som en mycket svår oceanpassage. Vid många tillfällen var Niclas eller Rune nära att dö, teamet hade fler än 25 riktigt allvarliga incidenter. Bland problemen kan nämnas: flera skrovskador, tre hjärnskakningar, tappade roder, böjt revben, trasigt elsystem, läckande båt, stormar, man över bord, såriga händer, saltvattens-plitor, vattenbrist, solsting, matbrist, av misstag dracks gift, brännskada från tropisk mördarmanet som gav hög feber och slog ut kroppens motorik, kollision med fartyg (två av skrovskadorna härrör därifrån) och en rad andra problem. Roddpositionerna fick ständigt repareras för att slutligen lagas med drivved som hittats till havs.
Till råga på allt tvingades Niclas och Rune handpumpa vattenavsaltningsanläggningen upp till 12 timmar per dygn för att producera tillräckligt med dricksvatten, något som roddarna ständigt rådde brist på under nästan hela överfärden. Pumpandet var fysiskt mycket tungt och gjorde att rodden kändes som vila. När det var som värst handpumpades watermakern i kring 100 timmar utan att teamet fick ut mer än 0,5 liter odrickbart vatten."
Lugnt och fint,
Oskar
"Niclas Mårdfelt och Rune Larsson har rott över Atlanten i vad som räknas som en mycket svår oceanpassage. Vid många tillfällen var Niclas eller Rune nära att dö, teamet hade fler än 25 riktigt allvarliga incidenter. Bland problemen kan nämnas: flera skrovskador, tre hjärnskakningar, tappade roder, böjt revben, trasigt elsystem, läckande båt, stormar, man över bord, såriga händer, saltvattens-plitor, vattenbrist, solsting, matbrist, av misstag dracks gift, brännskada från tropisk mördarmanet som gav hög feber och slog ut kroppens motorik, kollision med fartyg (två av skrovskadorna härrör därifrån) och en rad andra problem. Roddpositionerna fick ständigt repareras för att slutligen lagas med drivved som hittats till havs.
Till råga på allt tvingades Niclas och Rune handpumpa vattenavsaltningsanläggningen upp till 12 timmar per dygn för att producera tillräckligt med dricksvatten, något som roddarna ständigt rådde brist på under nästan hela överfärden. Pumpandet var fysiskt mycket tungt och gjorde att rodden kändes som vila. När det var som värst handpumpades watermakern i kring 100 timmar utan att teamet fick ut mer än 0,5 liter odrickbart vatten."
Lugnt och fint,
Oskar
oskark; sa:När det var som värst handpumpades watermakern i kring 100 timmar utan att teamet fick ut mer än 0,5 liter odrickbart vatten."
Det där skulle jag betrakta som att maskinen inte fungerade.
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Dricka Östersjö-vatten? | Paddling allmänt | 10 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg