Dricka havsvatten?

Jo men det behövs mycket sol och en rejäl bassäng, inget är gratis. Havsvattenavsaltningsanläggningarna i MÖ har betydande driftkostnader, som vi betalar via oljeräkningen.
go tur

Nej nej - jag sa ju inte destillera - jag sa ju att ponkarna kunde fixat jättemassa sötvatten med det som dom hade.

Jag vet hur man gör.

Men det är hemligt - men jag kan fundera på det ett tag.nån vecka,månad år...kanske

Nu skall jag iväg och shoppa , Ferrari först - känns bättre och cruisa in framför Armanishoppen så.

Bilagor

• skaköpatröja.gif
    skaköpatröja.gif
    844 bytes · Visningar: 793
Det här är tydligen grabbarnas tråd, en massa tekniksnack.

Säger bara hällkar där finns sötvatten som bara behöver renas och det kostar inte många kronor.

Ja det är ett exempel att fixa vatten utom på mindre skär och så där det är saltförorenat iaf på västkusten.

Ja skall titta lite på hur mitt koncept kan appliceras lämpligast, jag vet hur man gör men jag skall studera det närmare vid annat tillfälle - har fullt upp med lite andra superhigtech projekt i skymningszonens ända

- Koka vatttet och fånga upp ångorna i ett paraply, låt vattnet sen rinna ner i lämpliga behållare

- koka vattnet under en tarp med stuprör i nederkant.

- ställ dig ovanför det kokande vattnet med en jättelik tratt i munnen riktad mot grytan :)

- Koka vatttet och fånga upp ångorna i ett paraply, låt vattnet sen rinna ner i lämpliga behållare

- koka vattnet under en tarp med stuprör i nederkant.

- ställ dig ovanför det kokande vattnet med en jättelik tratt i munnen riktad mot grytan :)

Dricker man bara destillerat vatten (även regnvatten) en längre tid så behöver man tillskott av mineraler och salter som man normalt får via sjö/brunnsvatten. Till viss del gäller det även när man befinner sig högt uppe i fjällen där vattnet inte hunnit få med sig salter och mineraler. Kanske därför lapparna blandade salt i kaffet ;-)

En annan liknande bristsituation är tydligen på väg genom de populära flingsalterna som inte är jodberikade och på så sätt skapar jodbrist i kroppen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Jodbrist
http://kurera.se/sa-vet-du-om-du-har-jodbrist/

Halaj!

Det följer nog med mineraler så det räcker, om man försöker destillera havsvatten. Jag hällde vatten, och sen koksalt, mer än vad som löstes, i denna tekopp, för att kalibrera en hygrometer. Efter prov ställde jag koppen på bordet så att vattnet skulle avdunsta. Man tror ju att saltet skall bli kvar i botten på koppen, men så skedde inte alls! Saltet följde med det avdunstande vattnet, och pudrade ner allt i närheten.

//T

Bilagor

• hygrometer.jpg
    hygrometer.jpg
    28.5 KB · Visningar: 735
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
magwo Dricka Östersjö-vatten? Paddling allmänt 10

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg