Lagen pratar om att framföra fartyg, vilket då måste definieras.
Enligt sjöfartsverkets definition gäller:
# Ett fartyg är en farkost som är avsedd att användas till sjöss och som har skrov och konstruktiv styrförmåga (till exempel ett roder).
# Sjölagen delar in fartygen i skepp och båtar. Fartyg som har en största längd av minst 12 meter och en största bredd av minst 4 meter kallas skepp. Mindre fartyg kallas båt.
En kajak (utan roder) har ingen konstruktiv styrförmåga och är väl inget fartyg????
Gäller då sjöfyllerilagen oss? Att det är olämpligt har vi ju konstaterat, men olagligt? Var visst några förslag att den nedre gränsen 0,2 inte skulle gälla motorbåtar under ett visst antal meter med en maxfart på 7 knop och mindre segelbåtar. Något om just kanoter har jag inte hittat.
Drar mig till minnes någon scen i kustbevakarna när de plockat in en kille och dragit in båten och hans kompisar till land. När de lika fulla kompisarna försöker paddla båten till en annan plats sitter kustbevakarna bara och skrattar, men så fort de startar motorn slår de till. När de kom in till någon hamn med ett riktigt sjöslag kommer någon slags kanot överlastad med lätt förfriskade folk ut ur mörkret. De beordras in till land, men annars ingen åtgärd. Kommentar?
Enligt Wikipedia
"Juridiskt sett är dock definitionen på fartyg följande; "allt som framförs på vatten och är utrustat med eget framdrivingssystem samt möjlighet att påverka sin kurs". Således klassas även sjöflygplan som fartyg så snart det landat på vatten och är därmed skyldigt att följa sjövägsreglerna.
Oftast flyter de ovanpå, men så kallade ubåtar (undervattensbåtar) kan under färd sänkas ned helt och hållet under vattnet."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fartyg
En kajak har inget "eget" framdrivningssystem och är alltså inget fartyg.
Som jag ser det så gäller alltså inte lagen för kajakpaddlare.
//Peter