Personligen tror jag att det mest av allt handlar om olika former av självbedrägerier när det gäller alkolhol.
Att det skulle var mer OK att dricka vin eller öl (som man oftast dricker i större volymer) än sprit, tror jag är en bra början till en fin subjektiv syn på att man visst kan dricka lite lagom bara man inte dricker si eller så.
Jag tycker själv* att jag tål starksprit bättre än både öl och vin. Med "tål" menar jag möjligen att jag har lättare att känna av och "balansera" effekten. Även om sprit lätt kan innebära att man missar i doseringen, så är det så att säga längre bromssträcka på svagare drycker - effekten verkar komma långsammare och hålla i sig längre.
Självklart är det så att om man börjar resonera hur nykter man nog faktiskt känner sig eller möjligen inte - så är det helt fel läge att använda sånt resonemang till om man bör köra bil eller båt eller liknande aktiviteter.
Den låga gränsen för bilkörning är bra, på så sätt att den rimligen oftast lyckas hindra folk från att göra nån beräkning av vad de "får" dricka alls. Möjligen har folk anpassat sig till den nuvarande gränsen numera; jag tycker ändå att man börjar höra lite "ett litet glas vin kan man alltid ta, med mat och med tanke på att det är si eller så länge tills jag ska köra". Troligen skulle gränsen kunna vara 0,1 utan att äventyra rättssäkerheten, och då skulle antagligen de allra flesta sluta göra överväganden.
*jo, jag har också subjektiva, troligen självbedrägliga funderingar