dragkedja

Jag har en angränsade fråga. Min fjällräven dunjacka har tappat en tand i dragkedjan, det är en sorts gjutplast. Vid fråga i butiken på Kungsgatan (sthlm) trodde dom runt 1000 kr för att byta den via Fjällräven.Lite blodigt tycker jag men det är tydligen en del bök att byta. Kan man lösa detta själv alt köpa kedjan och låta sömmerskan på hörnet fixa biffen?
 

Bilagor

  • Fjällis.JPG
    Fjällis.JPG
    119.7 KB · Visningar: 5,285
njäe, det är nog ett fall för tandläkaren.. =)

nä,
men det ska väl inte vara några problem att köpa en ny dragkedja och byta själv...
eller låta nån annan göra det om du inte har möjlighet.
(kan iofs tänka mig att det kan vara lite kruxigt att få med alla lager snyggt, och inte släppa ut dunet, beroende på hur det ser ut... men 1000kr låter som ett rån tycker jag...)
 
Jag har en angränsade fråga. Min fjällräven dunjacka har tappat en tand i dragkedjan, det är en sorts gjutplast. Vid fråga i butiken på Kungsgatan (sthlm) trodde dom runt 1000 kr för att byta den via Fjällräven.Lite blodigt tycker jag men det är tydligen en del bök att byta. Kan man lösa detta själv alt köpa kedjan och låta sömmerskan på hörnet fixa biffen?

På en av mina Fjällräven dunjackor går tryckknapparna genom blixtlåset (höger sida då man har jackan på sig) och baksidan av tryckknapparna är ej på jackans insida utan någonstans mitt inne i jackan. Det innebär vad jag kan förstå att det är ett elände att byta blixtlås. Först måste man skaffa nya tryckknappar och så måste man sprätta upp jackan. Även om jag kan hantera en symaskin och sprättkniv så är det många timmars arbete att göra ett blixtlåsbyte på den jackan.

/Per
 
Tänkte att det kanske fanns ngt makapär som man kunde korta kedjan med, dvs skapa en ny början. På min Alphajacka är nedersta delen på kedjan en sorts litet plåtbleck som är vikt runt tyget, kanske finns sådana att köpa lösa?
 
Jag har en angränsade fråga. Min fjällräven dunjacka har tappat en tand i dragkedjan, det är en sorts gjutplast. Vid fråga i butiken på Kungsgatan (sthlm) trodde dom runt 1000 kr för att byta den via Fjällräven.Lite blodigt tycker jag men det är tydligen en del bök att byta. Kan man lösa detta själv alt köpa kedjan och låta sömmerskan på hörnet fixa biffen?

Kolla om du hittar en sömmerska som kan byta kedjan. Det tar ca 40minuter att byta den kedjan 1000kr är sinnesjukt. Trycknapperna byter jag altid när vi byter kedjor det går fortast att plocka bort dom.
 

Liknande trådar