dragkedja

får tacka för oerhört värdefulla tips. två jackors dragkedjor fixade i ett kick nu på eftermiddagen. så stort tack för det.


förljdfrågor, framförallt till rompa om du "känner" för att svara ;):

när du skriver "dela" menar du då att det ska gå att dela den i två stycken, eller menar du att "dela den" så den går i sär lite?

kan du beskriva skillnaden på spiral och tänder lite mer?

kan man mäta eller räkna sig fram till vilken storlek man behöver?

finns dom att köpa på annat ställe än skomakaren?
 
Dela den lite i nederkant med en avbitare, försiktigt.

Spiral
16bnj41.jpg


Tänder
16k6fs1.jpg


Gå till en vanlig sybehörsaffär och jämför med de kedjor som finns där, kan ju hitta en kort och billig, det är löparen du är ute efter. En del har numrering på baksidan.

Löpare till dragkedja med tänder kan man inte trycka ihop, då behöver man byta överstoppen och löparen.

//Rompa
 
lysande!

stoort tack & bock.

det var två olika typer av "tänder" i mina lås, ser jag nu, det var dörför jag blev lite förvirrad.
 
Det finns en massa olika storlekar på tänder och spiral. Det finns bara ett sätt att lista ut vilken man har det är att titta på den löpare som sitter i kedjan.
 
Detta är en helt onödig och dyr produkt. Jag delar en vanlig löpare med avbitare sen trycker man ihop den igen . En vanlig löpare kostar 2kr från grossist. Är det en dragkedja med tänder så tar man bort överstopparna och sätter i löpare sen klämmer man dit nya stoppar.

Fast på fjälltur eller liknande spar en Zlide on vikt jämfört med avbitare + plattång.

Thure
 
[Fast på fjälltur eller liknande spar en Zlide on vikt jämfört med avbitare + plattång.

Thure

Om du läser mitt tidigare inlägg så ser du att alla löpare som finns idag är så mjuka. Man behöver inte ha tång det funkar lika bra med tummen och pekfingret. Men vikt hysterin kan ju ha gjort att folk har börjat att amputera fingar.
 
Brukar inte löparna ofta vara i något gjutgods som spricker om man tar till tänger?

jag har exprimenterat en del sedan rompa gav oss det här värdefulla tipset och det är inget problem att trycka ihop löparen lite eller rättar sagt nödvändigt mycket. dock finns det inte utrymme för några större justeringar eller att böja isär den för att lättare kunna montera osv, det tillåter inte materialet.

å andra sidan verkar många skomakare ha hyfsade sortiment bakom disken och dom två jag varit hos tog båda 10:- per styck så man kan ju chansa lite.
 

Liknande trådar