Dovrefjell i januari

Hallå är det ngn som varit i Dovrefjell i januari som har koll på bra veckotur, hur mkt snö det brukar ligga i området, mm. Tanke.2-3pers, 7-10 dar med ryggsäck/pulka tält alt sova i hytte kanske någon topptur.

Vet du hur långa dagarna är i januari?

Det KAN tänaks att DNT:s stuga, Reinheim, är stängd,
under denna den mörkaste tiden på året.
KNT:s stugor står annars öppna, så det ör
de väl nu med. Men i ditt ställe skulle
jag ringa KNT och DNT. Numren finns
på turistforeningen.no

??

Ja i januari borde det vara ungefär 12 timmar mellan 8 på morgonen och 8 på kvällen!! Ungefär som i Augusti eller i Juni.

Menar du att det bara för att det är lite mindre timmar solljus är menlöst att gå till fjälls?
Jo jag vet ungefär hur långa dagarna är och tycker att det är en bra månad att gå på tur på, om man är ledig och vill ut, visst är det trevligt med ljus mars månad, men det kan det lika väl vara under en mörk/kall januari tur me!

Vilka stugor som har öppet kan jag se själv på deras hemsida o DNT har stugorna öppna ifall jag haft funderingar över det men jag hade funderingar på ifall någon annan här har varit i omr själv och vet snöläge, o nån trevlig tur men d verkar ju inte så, eftrsom man bara får oväsentliga svar!

[Ändrat av jontte00 2005-12-13 kl 19:40]

Jag gav det vänliga rådet att kolla Reinheims öppettider
eftersom många inte känner till att DNT:s stugor
ofta är stängda denna del av året. Det tycks
vara nytt för iår att Reinheim inte är det.

Det var alltså inte MIN mening att vara otrevlig.

Fler saker du redan vet

Antar att du vet att uttalanden om hur mycket snö det brukar vara är tämligen meningslösa. (Typ, "Jag vad där 2001 och då var det mycket snö).

Självklart vet du väl detta också, men det finns en snökarta på http://met.no/snokart som man kan kolla innan man sticker.

För dom som inte vet hur långa dagarna är: Knappa in 62 15' N 09 33' E på http://aa.usno.navy.mil/data/docs/RS_OneYear.html så ser ni att solen går upp ca 9:30 och ner 15:30 i Januari i Dovrefjäll.

/Björn, som för tillfället inte sett solen på fyra veckor.

Jonte//

Här ska du få ett inlägg, en liten dikt:

Bilarna borde ha avgasrören
inte i aktern, utan i fören.

Då blir det dom som kör
som dör.

(Tage Danielssons något franka humor! Han hade iaf engagemang i miljöfrågorna! :)

Spelar det förresten någon roll för dig vad du får för svar? Du verkar ju inte läsa dem ändå i de trådar du startar?

Det är lungt peter, att Renheims stugor kanske inte är öppna spelar inte så mycket roll, eftersom tanken är att sova i tält först o främst ändå, kanske blir den nån natt i stuga, ngn otrevlighet märkte jag inte i ditt svar innan iaf, svar är ju svar o ställer man en fråga får man väl ta de svar man får, kanske bättre än inga alls.
------------------------------
björn ; nä jag vet ju inte alls allt de är väl därför jag ställt frågan från början, tackar för tipsen men ang solen så är det ju inte helt mörkt när inte solen är uppe o tajmar man fullmånen kan det ju vara rkt ljust under natten me.
-----------------------------------
Johan; bara för att jag inte tackar för de svar jag får så innebär det ju inte att jag inte läser dem, eller uppskattar dem. Men inlägg som dina tillför ju för mig inte så mycket men visst, klaga på.
mvh jonas
[Ändrat av jontte00 2005-12-17 kl 14:19]

Månen rockar

jontte00; sa:
björn ; nä jag vet ju inte alls allt de är väl därför jag ställt frågan från början, tackar för tipsen men ang solen så är det ju inte helt mörkt när inte solen är uppe o tajmar man fullmånen kan det ju vara rkt ljust under natten me.

Japp. Bilden nedan är från en tur i fullmåne nu i veckan. På sidan jag hänvisade till kan du även få ut tid för skymning (civil twilight) och månen. Vid klart väder är månsken helt tillräckligt för utförsåkning i full fart. Mycket bättre än flatljus på våren.

cpic43a2be57e0d97.jpg

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg