Domnar i benet

Har inköpt en alldeles ny VKV Lisa. Problemet är att efter bara en halvtimmes paddling börjar det krypa i vänstra foten (domnar) sedan sprider det sig upp i benet mot baksidan på låret och efter ännu en halvtimme har jag sådan smärta i benet att vanlig kramp är ingenting i jämförelse, inget skoj.. Har bara symtom i vä ben. Har försökt paddla med raka ben, lite böjda och haft en paddelflottör under benen som jag blåst upp i flera olika storlekar, verkar som det inte heller hjälper.

Börjar gråta snart, meningen var ju att jag skulle paddla långa sträckor.. som det är nu hinner jag inte ut ur badviken, nästan, förrän problemen börjar.

Är 26 år så det kan väl inte vara artrosen som redan har börjat visa sig?? Är det paddeltekniken som är fel eller vad är det ? Tacksam för alla svar.

Mvh Daniel

Hej.

Jag upplevde något liknande men i mitt fall så kändes det som om jag var för stel helt enkelt, dessutom så var jag helt och hållet nybörjare, vilket gjorde saken värre naturligtvis.

Sagt och gjort - strechade lite och blev mer van att sitta med benen som ju gör i en kajak och nu är bekymren borta. Oklart för mig vilket som var den största boven.

Lycka till
Michael

Ta ett vanligt liggunderlag och vik det dubbelt, lägg det under hälarna så ska du se att det ordnar sig :)
[Ändrat av öringen 2004-07-15 kl 09:39]

Jag har samma problem. Jag tror att det är en kombination av stela och ostretchade muskler som gör att blodtillförseln inte är på topp. JAg får även ont i höftböjarna.

Så går det väl när man spelat fotboll i massa år och aldrig brytt sig om att stretcha:)

Eftersom det inte hjälper något med att mixtra med stöd för benen så prova med nästa kroppsdel. Hur sitter du? En del mjuka säten ger, trots att dom kan vara sköna att sitta på en stund, väldigt dålig sittkomfort. Likadant med en del hårda, skålade och designade sitsar. Det gör att kroppen måste använda sig av nästa kroppsdel för att få tillräckligt stöd, och nu är det fråga om ryggen. Kotpelaren varifrån alla nerver strålar ut i benen får ta upp alldeles för mycket tryck, drag och vridningar. Musklerna som håller ihop allt får jobba som tusan och då offrar kroppen de yttre extremiteterna. I detta fall benen som får otillräcklig blodtillförsel. I väsrta fall kommer nerver ikläm och ger ischias-symptom.
Jag föreslår att du provar och experimenterar med sitsen, sidostöden och svankstöd istället.
Ett litet resonemang jag brukar köra med är: Människor har alltid suttit på trä, på stubbar, på mjölkpallar i timtal, på kökssoffan och på pinnstolar och pallar likaså i timtal, pratat, ätit, slöjdat, arbetat osv.
Vad gör man när man sitter i en fåtölj? Tittar på tv, slappar, dricker grogg eller pilsner och tuggar chips. Man jobbar inte och efter ett tag så börjar ryggen värka så då sjunker man ihop ändå mer och förvärrar situationen. När pilsnern vill ut får man kämpa sig upp och har ofta otroligt dålig hållning och ont i ryggen.
Tänk dig då att sitta och paddla eller så i dessa situationer. Vilken skulle du välja?
Att sitta är en av de jobbigaste ställningarna för ryggen att hantera så det gäller att prova och framför allt lyssna på kroppen.

http://www.kayaker.se/images/wseats.jpg
http://www.kayaker.se/Seats.htm

När jag paddlade Lisan sist så hade jag samma symtom, plockade bort sitsen och la dit ett dubbelvikt liggunderlag istället och då fungerade det.
Tyder väl på att sitsen trycker på baksidan av låret och blockerar blodtillförseln. Sen är det inte fel med en flottör under låren/knäna för att få mer stöd.
Lycka till - anders

Ja, det kanske är så att man nu får betala för en hel ungdomstid med fotbollsspelande utan riktig stretching efteråt :) Ska prova med något annat underlag. Som det är nu sitter jag på en hård, formad brits (den som följer med Lisan) kanske ska prova med ett uppblåsbart. Sen får jag väl börja stretcha rygg och ben också, huvaligen ;o)

Tack för alla svar !
Mvh Daniel

anilson; sa:
Tyder väl på att sitsen trycker på baksidan av låret och blockerar blodtillförseln.

Så tror också jag att det fungerar.

Kompisar till mig har letat upp kajaker med bra säten - öppnare framtill som inte klämmer upp mot lårets baksida så mycket. Att lägga ner en liten bit relatitivt hårt liggunderlag e dyl längst ner i sätets stol (men bara för att göra "skålen" grundare, inte fram över kanten) har funkat för vissa.

Personligen så tror inte jag på mjuka lösningar jag tror att man blir tröttare av dem, samt få sämre kontakt och "glidförmåga".

VKV har väl olika stolar?
Det borde vara lätt att prova en annan lösning med ångervecka eller så...

Jo, jag tror också att streching av lårets baksida kan göra undervek. Men jag tror inte att det räcker med streching en gång i veckan eller så - ofta, ofta och länge...

Patric
(Som har en vision om att kajaktillverkare kan göra demokajaker med flera olika typer av säten. I ett slags modulsystem så att man lätt kan prova sig fram. Så att kajakvalet mer kommer att handla om vilket skrov man vill ha än var man sitter bäst. Om man får fantisera vidare så borde det vara shysst att lätt kunna ställa in önskad höjd på sätet. Tänk att kunna justera ett par centimeter upp eller ner beroende på om det är plattvatten och snabbpaddling, eller riktigt tuffa förhållanden där man vill ha riktigt låg tyngdpunkt. Ett uppenbart behov tycker jag, men det är tveklöst svårt att lösa på ett smidigt sätt...)

[Ändrat av olle11 2004-07-15 kl 10:15]

Hej har själv en Lisa som jag köpte förra året
hadde samma symtom i vänstra benet men det
gick över efter några paddelturer.
en bidragande orsak var nog att jag bytte till
bygelstyrningen,som jag bättrade på med en liten
träplatta som fotstöd.
man sitter mycke bättre med fötterna tättihop
och man kan trycka ifrån med benen vid varje
paddeltag.
Bygelstyrning borde vara standard på Lias!

Ischias

Det du beskriver är symtom på tryck någonstans mot ischiasnerven. Botemedlet kan vara mer böjda ben t ex en mjuk väska under knäna. Byta sits kan hjälpa vilken sits har du nu? Justera sittställningen genom att sitta närmare fotbrädan.

Jag är Lisapaddlare sedan 1984. Mina egna liknande problem gick över genom att byta till den "fylliga´" träsitsen och med fotoväska under knäna.

Vanligt är att träsmak i baken föregår ischiassymtomen.

Paddling är en aktivtet som skall använda de flesta av musklerna i kroppen. Du skall ha bra stöd under fotsulorna och trampa ifrån med respektive fot för varje höger och vänster paddeldrag höger till höger etc.

Detta ger spjärn så att du kan utnyttja kraften i höfterna uppåt i rygg och bukmuskulatur som ger största kraften i paddeldraget. I och med dessa fot och benröelser spänner och avslappas sätesmuskulaturen rytmiskt från sida till sida vilket motverkar lokalt isciastryck.

Mera finns som beskrivet ovan i gamla trådar.

Thure

Undvik snabba kolhydrater

Givetvis är grunden till ditt problem något som har med den fysiska sittställningen och paddlingen att göra.

Men jag vill inte att ni glömmer bort kostens inverkan. Snabba kolhydrater innan läggdags gör att många får svårt att sova då det kryper i benen. Barn som är bortbjudna brukar bälja i sig godis och läsk innan benen flippar ur mot sen kvällning. Inför en längre paddeltur skulle jag alldrig äta snabba kolhydrater då mina ben då skulle krypa.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Calski föterna domnar Paddling allmänt 9
Kroppe Benen domnar! Paddling allmänt 15

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg