Domnar i benet

olle11; sa:
Om man får fantisera vidare så borde det vara shysst att lätt kunna ställa in önskad höjd på sätet. Tänk att kunna justera ett par centimeter upp eller ner beroende på om det är plattvatten och snabbpaddling, eller riktigt tuffa förhållanden där man vill ha riktigt låg tyngdpunkt. Ett uppenbart behov tycker jag, men det är tveklöst svårt att lösa på ett smidigt sätt...)
[Ändrat av olle11 2004-07-15 kl 10:15]

Hmm.. Detta har funnits i evigheter.. kallas racingsits! Används i alla tävlingskajaker och i en del motionskajaker. I och för sig är de inte ideala i en havskajak där man ofta vill ha mer sidostöd än en sådan sits ger.

Fotvinkeln

Hej Daniel.
Har inte läst de andra tipsen men tänkte dela med mig av min egen erfarenhet. När jag satt fotstöden för nära mig och vinkeln mellan skenben och fot understiger 90 grader har det hänt att mina ben somnat. Nå´t att kolla?.

Mvh Jesper

Det är nog snarare så att snabba kolhydrater innan läggdags gör att man somnar lättare. Detta pga att man boostar insulin för att sänka blodsockret. Insulin
blir man trött av.

Man brukar rekommendera försök med /tunt/ sittunderlag med urklippta hål för sittknölarna (kanske kan Thure förklara vad det är som avlastas då).
Det lär även fungera för ´tävlingsstilen´ med höga knän och aktiva ben och vridningar.

Väska under knäna är säkert OK i kajak med stor sittbrunnsöppning, inge bra i kajak med liten (man fastnar).

/Lasse

somnande ben i en tävlingskajak beror oftast på att man har för höga knän och således sitter på sittbenen och allt där bakom många har blivit av med problemen genom att flytta fram fotstödet så att man istället sitter på övre låret. Detta medför även att man motverkar kutrygg och därmed får mer kraft i paddlingen. Sittdynor för bra sittkomfort behöver heller inte motverka bra benarbete det bästa i min mening är att göra dyna av ett 5-7mm tjockt liggunderlag med hål för sittbenen om det inte räcker gör man ett lika dant till där man gör hålen ca dubbelt så stora och sedan tar bort allt material från mitten av hålen rakt frammåt ifrån hålen så att det blir som ett W som man tejpar ihop med det första sedan om man vill kunna glida på sitsen är det bara att klä dynan med teflonbakpapper.

Jobba med benen

transalp02; sa:
Har inköpt en alldeles ny VKV Lisa. Problemet är att efter bara en halvtimmes paddling börjar det krypa i vänstra foten (domnar) sedan sprider det sig upp i benet mot baksidan på låret och efter ännu en halvtimme har jag sådan smärta i benet att vanlig kramp är ingenting i jämförelse, inget skoj..

Mvh Daniel

Den råd jag kan ge, enligt min egen erfarenhet, är att om du har glidkeepers i Lisan så är det dem som orsakar problemet. Med styrkeeppers kan man inte "jobba" med benen när man paddlar. Man måst spänna benmusklerna hela tiden med dem, annars vinglar kajakken. Byt dem till den gamla styrpinne fotstödet. Den har hela tiden fast stöd och man kan jobba kraftigt med benen, dvs. trycka mot fotstödet med samma sidas ben som man drar med paddeln. Man ska ju paddla med hela kroppen och inte bara händerna och överkroppen. När du lär dig att jobba med benen kraftigt så märker du att du har fått en växel till. Farten ökar så mycket.

Om du vill ha ny sitts till Lisan så är det lättast att göra från 75mm tjock foam block av PT230 foam. Kolla http://www.fagerdala.se - de kan säkert ge råd om affären du ska kontakta. Kajaksport sittsen är bra, men jobbiga att installera, om man inte har kunskaper och verktyg.

MVH

Lill-Klas
[Ändrat av Lill-Klas 2004-08-16 kl 22:41]

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Calski föterna domnar Paddling allmänt 9
Kroppe Benen domnar! Paddling allmänt 15

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg