Dom mest saknade prylarna på vandringen...

Bananer, och de är inte så lätta att ta med heller.
Solstift, sedan jag brände öronen (!) en varm vandring.
Liten dagturssäck, förr. Numera har jag en Bergans PF 3800, med sidofickor som man gör en liten säck av.

mherma; sa:
Helt enkelt, vad har ni saknat mest under era vandringar?? När det är försent att göra nåt åt det.

-En deciliter vin till den nygrillade fisken...
-Gammalt hederligt heltätt galonställ...
-En gammal dagstidning...

Självklart är det högst personligt men jag skulle hemskt gärna vilja veta :)

//mot första fjällvandringen
vinet till god mat kan jag sakna faktiskt(erkännner).. grejen är ju att snabbris o bacon, wiskey eller en 7,2..allt funkar ihop om man vill kombinera.
saknat nåt på en fjällvandring har jag nog aldrig gjort.

glömde myggmedel en gång......
för några år sedan saknade jag även reservkängor eftersom sulan släppte på en av mina gamla trotjänare, en veckas fotblöta är ingen höjdare tårna var brunaktiga hela sommaren
Kikare har jag också saknat men nu har jag köpt en liten att ha med

En mindre dagsturssäck, tidigare har jag använt fabrikssytt men nu har jag i dagarna sytt en egen som bara går på ett par hundra gram. Känns lite bättre på väg till dagsturen så att säga.

Penna!

Jag skriver alltid dagbok under mina vandringar. Uppe på fjället upptäckte jag att pennorna låg kvar i bilen! En mycket vänlig tysk vandrare gav mig en kort blyertspenna! Detta tyska skrivdon finns fortfarande bevarat och den vänlige vandraren glömmer jag aldrig!

saknat på vägen - mot 1:a vandringen...

De första gångerna - förstås! - bra skor och regnkläder. Lyckas man inte låna eller hyra är det inte allom givet att kunna lägga upp många lax på det innan man vet om man kommer att gilla vandrande. Om plånboken bara räcker till det ena får man göra en personlig bedömning av vilket som är värst att sakna - men skorna torde inta en särställning.

En senare gång hade jag sparat vikt på nattkläder. Dumt i augusti i Sarek, när det regnat och man inte vill dra på sig halvtorra kläder i sovsäcken och därför fryser och inte sover bra.

Torkade grönsaker (om du nu inte kör med färdigtorkad mat!) ger mycket färg, smak och vitaminer för vikten. Har lovat mig själv att hinna fixa det i år...

Handskar saknar jag aldrig - skulle inte falla mig in att lämna dem hemma! Bättre grepp på sten och stav, samt myggsköld är första tanken. Den andra är att händerna tar stöten/skrapet om snubblingen är framme, vill som musikant inte spara vikt på att riskera mina arbetsredskap.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg