Dom mest saknade prylarna på vandringen...

Väskan med våra vandringsstövlar som blev kvarglömda i säkerhetskontrollen på Arlanda, fadäsen upptäckte vi i luften mellan Arlanda och Luleå. Blev en dyrköpt historia med nya stövlar inhandlade i expressfart på Naturkompaniet i Lule innan tåget till Gällivare avgick.

öringen; sa:
Nu var det mest vattentätheten jag funderade på... men okej då ;)

För att kunna vada torr"skodd" på händerna förstås!

Nå seriöst så är ett par hålla-händerna-varma-i-blåst-och-regn-vantar något jag fortfarande saknar.

Annars har jag varit på vandringar då det jag saknat allra mest var ytterligare några dagar ledigt. :)

Myggnät!

Myggnät! Förra sommaren försökte jag sova med huvudet omgivet av halva mygg-waffe, det gick urdåligt (krypa långt ner i sovsäcken var inte heller så aktuellt då det rådde tropisk natt, minst). Ett myggnät och öronproppar hade löst det.

Sen brukar jag ibland sakna sällskap också, fast jag är lite osäker på om jag inte egentligen trivs rätt bra ensam. En fråga som kan göra mig filosofisk.

Fiskespöt

Den gången mitt spö knäcktes första dagen inför en treveckors vandring förbi otillgängliga bra fiskevatten saknade jag minst sagt spöt.

Min lilla kikare saknar jag varje gång jag lämnat den hemma för att spara lite vikt.

Raskesven

Inget saknat...

... tror jag... har fram till nu varit en hyfsad tungpackare... vilket inneburit att jag oftast haft med mig allt jag behövt och lite till...en liten flaska Whiskey... en liten pet med vin, dagsrygga... m.m... sällskap har jag alltid haft... men i år är jag solo... för tjejen måste jobba...

Däremot så har jag bannat mig själv för det jag inte använt... kommer att bli intressant i sommar när jag inte har med mig någon lyx alls... får se om något blir oanvänt och hur mycket jag kommer att sukta efter en liten whiskey efter maten...

//Thomas

Jessica72; sa:
Fick lära mig den hårda vägen att ett par vattentäta handskar kan vara väldigt bra att ha..:)! Rekommenderas!!

Vindtäta handskar och även vindtät mössa har jag längtat efter ett par gånger på fjälltur. Vattentäthet kan nog också vara jättebra, då kanske man kan lämna en vattenflaska hemma...så blir det lite mera fjäderlätt ;)

För övrigt kan jag för mitt liv inte begripa att det finns folk som värderar whisky så högt att man, för det första kan sakna det, för det andra släpa med sej så mycket att det räcker en hel fjälltur!!!
Whisky är ju fullständigt odrickbart, om man inte kamouflerar med kaffe, vispgrädde, muskot och farinsocker...då kan det gå, fast inte till fjälls. För tungt, för skrymmande, för besvärligt. Vad är det för fel på bäckvatten???

Hälsn. BM

swabr; sa:
.....
För övrigt kan jag för mitt liv inte begripa att det finns folk som värderar whisky så högt att man, för det första kan sakna det, för det andra släpa med sej så mycket att det räcker en hel fjälltur!!!
Whisky är ju fullständigt odrickbart, om man inte kamouflerar med kaffe, vispgrädde, muskot och farinsocker...då kan det gå, fast inte till fjälls. För tungt, för skrymmande, för besvärligt. Vad är det för fel på bäckvatten???

Hälsn. BM
Nä, helt obegripligt. Det är naturligtvis en plunta OP som ska med:) Inmundigas under andakt några kyliga kvällar i anslutning till snö, is och glaciärer. Samma användningsområde som Whiskey alltså. Inget man har med för att pimpla, inget man har med så det räcker en "hel fjälltur". Som en pralin ungefär, med likartad berusningsgrad.

Raskesven

swabr; sa:

Hälsn. BM

Det är inget fel på bäckvatten!

Några droppar bäckvatten i Whiskeyn är bäst!

En tunna kall Guinness får nån (frivillig?) gärna flyga in.
Ytterligare poster... slangbella kanske.

Hur kan man glömma ta med visky och tjej?

Salt mat

1. I början saknade jag salt mkt, numer finns alltid kaviar och ölkorv med. Ett paket bacon o ev. litet saltkött att ha de första dagarna är inte fel.
2. "Någon" som bär min rygga, speciellt då jag tagit med för många onödor.
3. Möjligen ytterligare några dagar på fjället.

Även jag slår ett slag för bäckvattnet, oslagbart.

Yvonne

Saknar inte vin,för det tar jag med mej.
Saknar:Mjölk och färsk frukt,vitt bröd
Duscha varmt.
Rentvättade kläder varje morgon.

Popcorn. Låter kanske knasigt men sälta är aldrig fel. Har alltid varit duktig på att packa lätt vilket resulterar i att det brukar finnas plats för små överraskningar till turkompisar. Bra grejer är ägg och riktigt välrökt fläsk. Men kom ihåg att vänta ett på dagar med att servera till frukost för att uppnå mest cred...

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg