Dokumentären om Andrew McAuley's tragiska havskajaksäventyr

Dokumentären om Andrew McAuley's tragiska havskajaksäventyr

Såg nyss National Geographic's: "Solo: Lost at Sea" om Andrew McAuley's försök att paddla de 1.600 kilometrarna från Tasmanien till Nya Zeeland i en "Mirage 580" havskajak. Gjorde ett starkt intryck på mig.

http://channel.nationalgeographic.com/episode/solo-lost-at-sea-3620/Overview
http://en.wikipedia.org/wiki/Andrew_McAuley
http://www.andrewmcauley.com/index.html

Vet inte om den visats i Sverige (bor utomlands) men med lite googlande lär den intresserade snabbt hitta något.

McAuley var en erfaren paddlare och äventyrare med ett antal längre kajakresor på öppet hav bakom sig. Sträckan Tasmanien - Nya Zeeland anses som en av världens farligaste och ingen har hittills genomfört den i havskajak (det har gjorts åtminstone tre försök inklusive McAuley's).

McAuley paddlade drygt 1500 kilometer under 30 dygn i delvis grymma väderförhållanden med vindstyrka 9 på Beaufortskalan och vågor över 10 meter. Efter att ha överlevt detta, kantrade och drunknade han knappt 70 kilometer från sitt mål i förhållandevis lugnt vatten. Man hittade kajaken flytande upp-och-ner men McAuley fann man aldrig. Dokumentären innehåller en hel del bild- och videomaterial från ett minneskort som återfanns i kajaken.

Lite blandad info:

- kajaken var en standard Mirage 580 http://www.mirageseakayaks.com.au/mirage580.htm som modifierats med en hembyggd glasfiberkupol som kunde spännas över sittbrunnen för att skapa ett vattentätt sovutrymme samt göra kajaken självupprättande. Kupolen hade två sidomonterade hävarmar som var infästa i kajaken bakom sittbrunnen - kupolen lyftes uppåt och bakåt i en halvcirkelformad båge mha dessa armar. Vid paddling befann sig kupolen således på akterdäck, bakom McAuley. (Svårt att beskriva, men man ser det tydligt i dokumentären och på bilderna på hans hemsida.)

- i bakfällt läge förefaller glasfiberkupolen inte varit vattentätt ansluten till kajaken (det ser åtminstone så ut, och han gör ett antal referenser till detta under paddlingen) med påföljden att en kantring skulle leda till att den vattenfylldes och närmast omöjliggjorde upprättning (vilket såklart omöjliggjorde t.ex. eskimåsväng).

- övrig utrustning inkluderade: en batteridriven länspump, en dricksvattenberedare (Katadyn Survivor 35), en 80-liters färskvattentank, 2 satellittelefoner, en EPIRB/Radiofyr med GPS, en VHF-radio, GPS-navigation och en solarpanel.

- hans sovposition intogs genom att glida framåt till horisontalläge, vilket torde innebära att det främre vattentäta skottet antigen borttagits eller flyttats framåt.

- han hade ingen följebåt

- han stod i kontakt med en meterolog genom dagliga sms klockan 17:30. För att spara batterier verkar han inte haft någon annan kommunikation.

- han kantrade på sjätte dagen med påföljden att mycket av elektroniken blev utslagen. Det framkommer inte hur han fick kajaken på rätt köl, men det fick han uppenbarligen.

- han kontaktade sjöräddningen med ett nödrop 19:32 där han nänmner att "kajaken sjunker".

- han aktiverade aldrig radiofyren

- det var ca. 18 grader i vattnet vid kappsejsningen/drunknandet

- man vet inte exakt vad som orsakade kantringen och drunknandet, men utgår från en "rogue wave" i kombination med fysisk och psykisk utmattning

- han efterlämnade en änka och en treårig son

Skulle vara intressant att höra andras intryck av denna händelse/dokumentär. Mina egna innefattar:

För mig är huvudfrågan om inte risktagandet var väldans högt. Jag upplever att detta var fallet, men man kan säkert ha en annan uppfattning. Förutom att det delvis är ganska personligt och subjektivt att bedöma riskfaktorerna så saknas det i detta fall en hel del information för att kunna göra en någorlunda klar bedömning.

Man undrar vad som driver människor till att ge sig ut på livsfarliga äventyr, och detta förefaller varit ett sådant och med ganska hög dödsrisk dessutom. För mig förefaller det inte varit så att han kunde dött med lite otur, utan snarare att det krävts tur för att överleva.

Vidare förvånar det mig att en familjefar som väljer att spela lotto med livet dessutom väljer att göra så med onödigt (IMHO) dåliga odds: ingen följebåt (inte ens vid början eller slutet), hemmagjord yxa-fixa-lösning av kupolen (kolla och döm själv), uppenbarligen dåligt vattenskydd av elektroniken, osv.

Att bragder och bedrifter, förutom att ställa krav på psyke, fysik och skicklighet även innehåller faromoment är väl en sak, men någonstans finns det kanske en gräns då riskerna blir så höga att man går från bragd till gambling, typ rysk roulette med fem patroner i revolvern? Att springa över en motorväg i rusningstrafik kan vara en kalkylerad risk om man har snabbhet och koordination, men att göra så i mörkret med ögonbindel...

Att paddla över 1.500 kilometer på 30 dygn under delvis hemska förhållanden är i sig en imponerande bedrift, men det förtas för mig av det IMHO onödiga risktagandet. Inte hade det väl varit mindre imponerande om det hela åtföljts av ett intelligent och seriöst säkerhetstänkande? Om inget annat så med tanke på familjen/de efterlevande och de eventuella risker som räddningspersonal kan utsättas för.

I vilket fall som helst en sevärd och fascinerande dokumentär.

Mvh

Låter som en klart sevärd film. Får hålla ögonen öppna efter den.

Ävetyrare blir väl alltid hjälteförklarade om de överlever sina expeditioner men ofta idiotförklarade om de omkommer, eller?

Konstigt egentligen att han försvann eftersom han både hade flyväst och torrdräkt. Men som sagt allt kan hända. Kan tänka mig att han varken var fysiskt eller psykiskt i topptrim.

Risktagandet är förstås enormt.

Alla sådana här evenemang är ofta enormt sponsrade och hemsidor och redskap är ju alltid nerlusade med sponsor skyltar. Det är möjligt att han kände sig pressad av sponsorerna. Har man ingen riktigt utbildning eller jobb att falla tillbaks på. Så kan man förstås känna sig pressad att prestera.

Rent allmänt känndes projektet lite pressat och kanske inte helt på topp men det förstås väldigt svårt att veta och det blir bara spekulationer

Hans Friedel

Jag såg filmen i Norge för fjorton dagar sedan. Som trådskaparen säger gjorde den intryck även på mig. Jag upplevde det nästan obehagligt då han gav sig ut på sin första tur, storgråtandes och hulkandes i kajaken medan han pratade för sig själv och ifrågasatte om han någonsin skulle få se sin familj igen.

Att efter den upplevelsen bara vara en kort tid i land för att sedan ge sig ut igen, tyckte jag gränsade till det sjuka.

Jag hade hela filmen en otrevlig suicidal känsla inför hela expeditionen. Lite som en man som visste att han denna gång egentligen sträckte sig bortom det omöjliga, eller som trådskaparen säger att det skulle vara mer tur att klara det än otur om det inte gick.

Off topic

Reflektion:
Jag är fascinerad, och även i någon mån liten oroad, över den uppmärksamhet som dessa "extremsatsningar" oftast får.

För mig blir det för lite fokus på hur du mår, vad du vill, hur du trivs, vad du helst utvecklas med och hur - samt för lite fokus på vår vardag, vår hemmaplan, våra vardagliga relationer.
Det finns ju tusentals små hjältar i vår närhet, det finns ju tusentals små utmaningar du tar dig an varje dag, det finns ju tusentals insatser i vår närhet och vår vardag som vi inte uppmärksammar. Det finns hela tiden saker och skeenden som vi skulle känna mer tacksamhet över.

Nog tjatat; och allt gott till er i just er vardag! Fånga dagen! Anta utmaningen! :)

30 dagar i en havskajak, utan möjlighet att lämna den kräver en oerhörd vilja. De flesta av oss orkar inte ens 30 dagar paddling med strandhugg.

Han framstår inte som någon nybörjare som fått en fix idé, utan en extremt erfaren vildmarksmänniska, van att hantera risker.

Tänker även på Roy Willy Johansen som var en extremt duktig kanotist som omkom efter en betydlig kortare expedition.

Hur som helst, filmsnuttarna på nätet är verkligen gripande och man undrar verkligen hur han kunde lämna sin familj med vetskap om att riskerna var extremt höga. En jämförelse med klättrare som omkommer till höger och vänster, så kanske han inte såg det som mycket riskablare än något annat han gjort tidigare.

Tycker inte att han kan anklagas för att utsätta räddningspersonal för fara. Då kan vi börja fundera på annan sjöfart. Vad är svårast att undsätta, en person i vattnet, eller en person på en segelbåt?
Seglingen Sydney - Hobart har haft betydligt värre olyckor.

Han var mindre än en dag från succé, vilket i sammanhanget är snubblande nära. Är för dåligt insatt i hans säkerhetstänk, men jag är tveksam ifall han kunde gjort mycket mer med den budget han hade.

Förstår att mycket av filmen kommer från hans upphittade kajak. Lite obehagligt att se den med tanke på utgången.

Hmm, det måste varit vingpaddelns fel att han inte kunde rolla upp efter 30 dagars paddling.

Sittbrunnskupan

En teknisk detalj som intresserar mig är glasfiberkupan. Den verkar ha fungerat bra när den var fastspännd över sittbrunnen - vattentät och självupprättande gav den ett skydd som hjälpte honom att sova säkert samt överleva 48 timmar i Beaufort 9. Samtidigt var den ett livsfarligt drivankare när den satt på akterdäck eftersom den inte var vattentätt ansluten till kajaken. Det verkar dessutom som om just detta kan varit åtminstone en delorsak till olyckan. McAuley var tydligt medveten om de uppenbara riskerna med denna lösning och nämner detta i filmen.

Det kan inte vara alltför komplicerat att komma upp med en konstruktion/modifikation som löst detta livsfarliga problem och möjliggjort en vattentät fixering av kupan på akterdäck. Istället för en potentiell dödsfälla hade kupolen då varit en intressant säkerhetslösning.

Det här var första gången jag sett en "sittbrunnskupa", men rätt utförd känns ideen himla vettig: ett väder-/vind- och kantringsskydd för långfärdspaddlaren. Till skillnad från pontoner släpar den inte i vattnet eller stör paddeltaget.

Har ingen kunskap om oceanpaddlande, så jag undrar om sittbrunskupa är en vanlig lösning och om det finns vettigare varianter på "marknaden" än McAuley's farliga och klumpiga lösning?

Mvh

Har ingen kunskap om oceanpaddlande, så jag undrar om sittbrunskupa är en vanlig lösning och om det finns vettigare varianter på "marknaden" än McAuley's farliga och klumpiga lösning?

Mvh

VKV hade ett tält man kunde använda på deras Seagull Ocean när man skulle sova! Det främre skottet är då framflyttat så man kunde få plats!
Tror Fasting använde det vid sina försök ta sig över Atlanten!

/Janne

VKV hade ett tält man kunde använda på deras Seagull Ocean när man skulle sova! Det främre skottet är då framflyttat så man kunde få plats!
Tror Fasting använde det vid sina försök ta sig över Atlanten!

/Janne

Har faktiskt suttit i Fasting's kajak (eller en likadan) och minns att den var modifierad för sovande. Tänkte dock inte på att fråga om några detajer. Antar att han använde tältet som väderskydd och pontoner som kantringsskydd.

En vattentät "hardtop" som hos McAuley känns potentiellt "bättre", om än förmodligen tyngre, dyrare och mer komplicerad.

Mvh

Filmen ligger ute på nätet för de som orkar ladda ner den. Sök på "Andrew McAuley + torrent" så borde ni hitta den. Trots den tragiska utgången tycker jag att det är en av de bättre paddlingsfilmer jag sett.
Klart bättre än vad jag trodde att den skulle vara. Vackra bilder från hans tidigare expeditioner.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg