Jaha..det var en känslig fråga, är det ingen som törs klämma fram ett realistiskt svar?
Varför inte riksdagen?
Jaha..det var en känslig fråga, är det ingen som törs klämma fram ett realistiskt svar?
Vem tycker du skall bestämma antalet gråsparvar? Du ställer riktigt dumma frågor och kräver realistiska svar... I den mån antalet djur av en viss art i landet skall bestämmas så sker det lagstiftningsvägen. Lagar stiftas av Riksdagen. Allt i laga demokratisk ordning. Förväntar du dig ett annat svar än det?
Möjligt att det bara beror på att du uttrycker dig dumt men det är inte svårt att läsa in förståelse för dårarna i dina inlägg. "Extremisterna gör fel men är samtidigt ett symptom på att nåt annat är fel." Det är samhällets fel va? Man har väl fattat fel beslut. Eller på fel sätt. Eller har de fattats av fel människor. Stadsbor som beslutar om varg trots att frågan bara berör glesbygdsbor. Och då får man ju förstå att folk reagerar med kriminallitet. Kanske till och med acceptera. Och ändra besluten som ju bevisligen är fel eftersom de tvingar folk att ge sig in på brottets väg.
Varför inte riksdagen?
Ja ...varför inte, men som läget är nu så har EU största påverkan.
Riksdagens beslut är delvis en fasad för EU
Men det finns fler varianter än riksdag.
Ja ...varför inte, men som läget är nu så har EU största påverkan.
Riksdagens beslut är delvis en fasad för EU
Men det finns fler varianter än riksdag.
Upplys mig, på vilket sätt styrde EU vargjakten?
Och fler varianter än riksdag? ja men det är den vi har valt i Sverige.
V
Om vargarna ökar till 5000 så finns dom fortfarande med i habitatet !
-Ifrån detta habitat styrs vargjakten - EU har alltså den övergripande makten.
Men var någonstans tog EU ett beslut om den nyligen genomförda vargjakten eller de nivåer som det handlade om? Det var ett beslut taget i sveriges riksdag.
Du kan inte skylla allt på EU.
Och hur det borde vara? Jo tack, det är ganska bra som det är tycker jag.
2 st kommuner ville förbjuda varginvandring dvs nollvision...är det ok?
Vad är fel? ska politiker inte anpassa sig till vad folk tycker? är dom lallande tokar om dom tillämpar demokratiska principer?
Om folkviljan inte gäller vem är det då som är "storebror" ?
Om samhället går tvärs emot stora folkgrupper är det då förvånande att vissa stiftar egna lagar?
Jag tror du halkade av pinnen...
Extremisterna gör fel men är samtidigt ett symptom på att nåt annat är fel..
Kärnfrågan är vem som ska bestämma antalet.....vem tycker du ska göra det?
Om man tar bort dina antydningar till olagligheter och gråsparvar så står det ingenting här ovanför.
-senaste avskjutningsbeslutet fattades av riksdag och fördelades inom respektive län.
-var det ok? ska besluten gå till kommunnivå? ska EU forfarande ha påverkan på besluten?
-Hur långt ner släpper du medbestämmandet ?
-Hur mycket demokrati ska det vara i detta fall?
För att undvika ett korkat svar så inser även jag att det inte är realistiskt att besluten hamnar på
personnivå.
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
|
Dokument Laponiavargen | Vilda djur | 13 |