Hur fungerar det med försäkringar vid krock mellan bil och cykel, om vi utgår från att cyklisten är vållande till olyckan. Det finns ju inget krav på "trafikförsäkring" på cykel. Om bilisten är vållande är det förstås enkelt.
Är det hemförsäkringen som gäller, vad händer om cyklisten inte har någon hemförsäkring? Träder trafikskadeföreningen in elle blir den vållande personligt ersättningsskyldig till alla inblandade
Om man tar ett liknande exempl som nämnts tidigare med den rödflaggande "funktionären" om vi rent hypotetiskt utgår från att det var ett "ful-lopp" dvs ett som inte följer de krav som ställs vid arrangerande av loppet. Med det menar jag inte att loppet i exemplet skulle ha varit det, men någon stans i Sverige kommer det säkert ske ett "hittepå-arrangemang" som inte följer reglementet.
Om det hade skett en olycka i ett liknande exempel, där cyklisterna i hög fart cyklat mot stopplikt och en olycka hade inträffat. Hade det blivit bilisten som dömts som vållande eller cyklisterna eller är det den olagliga funktionären som bär ansvaret?
Jag är helt inställ på att oavsett vilken åsikt man än har om huruvida cyklister bör cykla i bredd eller i klunga eller på led, måste man alltid göra allt som står i ens makt att inte utsätta någon för uppsåtlig fara. Att någon eventuellt bryter mot en lag gör ju inte personen till "laglös" så även om någon cyklar (eller kör bil för den delen) mot exempelvis stopplikt måste man ju göra vad man kan för att undvika en olycka.
Om vi i exemplet utgår från att inblandade bilister gjort vad som kan anses som rimligt för att undvika olyckan, men att olyckan trots detta inte gick att undvika vilka försäkringar gäller och vad händer med dem som inte har någon försäkring.
Som jag ser på saken så spelar det inte så stor roll vad man tycker om vem som hindrar vems framfart eller vem som ska visa hänsyn till vem. Det handlar mest om åsikter och vilken inställning man själv har. Det är när en olycka sker som problemen uppstår. Olyckor kan ju ske oavsett vilken åsikt man har, även om alla följer lagen
Vore det inte rimligt att införa krav på någon form av trafikförsäkring även på cyklar? ska man köra bil eller motorcykel på allmän väg krävs det både att man betalar vägskatt och att man har minst trafikförsäkring samt innehar körkort för fordonet. För att få cykla på allmänna vägar krävs väl i princip bara att man har fungerande broms på något hjul, reflex och lyse (om det är mörkt). Det krävs ju nätt och jämt att man är nykter, så länge man kan framföra fordonet "säkert".
Syftet med trafikförsäkringen är främst att garantera att man håller andra och tredje person sladdlösa. Den innefattar visserligen även skydd för föraren och passageraren (men inte eget fordon). Jag antar att man resonerar så att det inte är något större problem att cyklar skall behöva försäkring (ej heller gångtrafikanter). Även en rent praktiskt aspekt har man säkert tagit hänsyn till.
Vid olycka mellan försäkringsplikig och icke-försäkringspliktig trafikant så är det den försäkringspliktiges försäkring som gäller. Detta är oavsett hur skuldfrågan ser ut, inte ens uppsåt sätter regeln ur spel. Det är dessutom den försäkringspliktiges problem att driva in självrisken har jag för mig. Däremot torde det inte påverka premien om man inte betraktats som vållande.
Vad gäller ansvaret vid eventuell olycka vid fullopp så tycker ju trafikförsäkringen i stort skadeståndsbitarna så det borde isf vara straffansvar som är frågeställningen här. Eventuellt skulle bilisten kunna dömas för vållande till kroppsskada (såvida det inte är uppsåtligt - då kan det bli frågan om misshandel och skadegörelse). Utöver eventuella trafikförseelser dvs.