Har inte haft turen att inte stöta på dessa klungor med cyklister förut.. Förrän idag.
Måste erkänna att jag var måttligt irriterad över att ca 20 cyklister vägrade lägga sig i led på en väldigt smal och trafikerad väg. Det är allmänt känt att det är en väldigt jobbig väg att försöka köra om på pg av backar, kurvor och smal väg. Dessutom väldigt trafikerad av tung trafik.
Stör mig mest på den brist på omdöme och respekt cyklisterna visade genom att enträget blockera trafiken och förhindra omkörning genom att fortsätta ligga kvar i klunga. Jag var inte långt från att peka finger åt dessa idioter som orsakade långa köer bakom sig.
De låg säkert på dubbelt led för annars så hade bilister kört om dem på ställen där det är olämpligt att köra om, du sa ju själv att det fanns få ställen att köra om på pg av backar kurvor och SMAL väg. Men du menar alltså att du trots detta skulle köra om om de låg på ett led? Hur säker tror du att din omkörning skulle bli för cyklisterna om du körde om trots dessa olämpliga förutsättningar bara för att du tycker att du får plats i fall de kör på ett led? Vad skulle hända om du fick möte under en sådan omkörning? Du skulle troligen glömma bort ganska fort att du hade ett led med cyklister på din högersida när du gör ditt bästa för att undvika sammanstötning med en mötande bilist på vänstersidan. Vi har pratat en del om cyklisters vingelmån i tråden, hur stor vingelmån tror du att du som bilist skulle ha i en sådan situation och hur tror du detta skulle påverka cyklisterna du har väldigt nära bredvid dig för att du ska tränga dig förbi på ett olämpligt ställe?
Det är som sagt en väldigt svår väg med tät, tung trafik där omkörningsmöjligheterna är små. Varför väljer man en sådan väg överhuvudtaget övergår mitt förstånd.
Det kan vi aldrig veta. Varför valde du den själv? Det kanske inte fanns något annat lämpligt alternativ. Du ifrågasätter deras val, men som jag tidigare försökt säga, varför skulle cyklisterna ha mindre rätt att använda vägen än någon annan? Skulle du ifrågasatt en mopedbil eller a-traktor om de befanns sig längs samma vägavsnitt?