Dödslängtan eller dåligt omdömme?

Har du blivit utsatt för att en bilist gjort så?
Nej, jag håller mig undan från sådana situationer, då jag inte tror jag tycker om att få en bil i baken. Men jag kan inte tänka mig att det är roligt.

menar du med att 'ropa' att du gallskriker bakom ryggen på dem ända tills de flyttar sig?
Gallskrika är väl att ta i men ett tydligt rop följt av att man tillslut får köra om i gräset och därefter uttryckt något nedlåtande har väl hänt :)
Så du tycker mao att det är trafiksäkert att med hjälp av tutan 'tvinga' andra av vägen.
Nej, men i ditt tidigare inlägg framgick inte uppsåtet att tvinga någon ur vägen utan att flytta sig åt sidan.

Nej, men i ditt tidigare inlägg framgick inte uppsåtet att tvinga någon ur vägen utan att flytta sig åt sidan.

Så vad menar man som bilist 'när man lägger sig på tutan'?
1. Här kommer jag och vill förbi, kan ni flytta er åt sidan i er egen takt?
2. Här kommer jag och ska förbi, flytta er åt sidan för f*n så fort som möjligt!

Precis. Och de flesta trafikanter gör just det, visar hänsyn och anpassar sig.
Men som man märker dels i trafiken och dels i den här tråden så är det inte alla som tänker eller gör så. Det är de här få som utgör den största faran efter vägarna, som jag ser det.

Hann före :)
Vidrigt var mitt ord och det är vad jag också skulle kalla det om man inte visar hänsyn och anpassar sig i trafiken.

7S sa:
Eftersom det rör sig om ca fem stycken forumkamrater som skrivit i tråden med en åsikt avvikande från din egen åsikt i stora drag. Då känns det inte klart nog att skriva att det finns en del personer i den här tråden som visar tecken på ett vidrigt beteende i trafiken utan att visa på tydliga exempel.

Precis. Och de flesta trafikanter gör just det, visar hänsyn och anpassar sig.
Men som man märker dels i trafiken och dels i den här tråden så är det inte alla som tänker eller gör så. Det är de här få som utgör den största faran efter vägarna, som jag ser det.

Så vad menar man som bilist 'när man lägger sig på tutan'?
1. Här kommer jag och vill förbi, kan ni flytta er åt sidan i er egen takt?
2. Här kommer jag och ska förbi, flytta er åt sidan för f*n så fort som möjligt!

Jag gör inte så så jag kan inte svara på det som en bilist.
Som cyklist däremot svarar jag 1. Uppmärksammas inte detta följs det av något tydligare uppmaningar, 2. Hör ihop med att de inte visar hänsyn och anpassar sig.
Gäller huvudsakligen gångtrafik i klunga :)

Till alla bilister: Åk 10 minuter tidigare så har ni råd med lugna omkörningar, och rentav sakta ner till cykelfart för att genomföra dessa. Vad är det som är så dyrbart att ni saknar den tiden?
Kör INTE om när det är mötande fordon i andra filen.

Sådant beteende gör att cyklister gärna lägger sig i mitten av vägen för att känna sig säkrare. Det är trots allt väldigt mycket säkrare att någon hänger sig på tutan och bromsar, än att man blir omkörd i 80 km/h med några decimeters marginal.

Angående att tuta på cyklister i förebyggande syfte - jättebra, det är alltid bra att uppmärksamma på att en omkörning är förestående.

Jag tyckte nog att ni klarade att dra det ot, långt innan jag bidrog, men förlåt:

De kanske gillar adrenalinkicken av att vingla till efter en omkörning.
De kanske vill till en plats som inte nås av parallellvägen.
De kanske tycker att asfalten är för dålig på GC-vägen.
De kanske har cyklat vägen sedan 70 år tillbaka och upplever minnen.
De kanske letar skräp att rensa, från diket.
De kanske är på väg till sitt jobb.

Nej, jag vet faktiskt inte vad de tänker, men vi kanske inte ska diskutera om de har rätt att vistas där, om de har rätt att klungköra där, om man ska tuta innan omkörning. För det är OT!

vems otid?

Till alla bilister: Åk 10 minuter tidigare så har ni råd med lugna omkörningar, och rentav sakta ner till cykelfart för att genomföra dessa. Vad är det som är så dyrbart att ni saknar den tiden?
Kör INTE om när det är mötande fordon i andra filen.

Sådant beteende gör att cyklister gärna lägger sig i mitten av vägen för att känna sig säkrare. Det är trots allt väldigt mycket säkrare att någon hänger sig på tutan och bromsar, än att man blir omkörd i 80 km/h med några decimeters marginal.

Angående att tuta på cyklister i förebyggande syfte - jättebra, det är alltid bra att uppmärksamma på att en omkörning är förestående.

Jag tycker det är roligt att vända på resonemangen för att försöka se saken från andra sidan:
Cyklister - kan inte ni ge er ut och cykla 10 minuter tidigare så ni hinner med er runda och då även någon gång gå ner på enkelled då det finns bilar som hellre kör om enkelled än klungor - är er träningstid så dyrbar?

Sjlävklart ska man köra om med marginal och använda signalhorn med förnuft (står även i trafikförordningen) - det har också sagt tidigare men att hänvisa till vems tid som är dyrbarast köper jag inte som argument för den ena eller andra. Möjlighen kan jag tycka att blåljusfordon under utrycknings tid är dyrbarare än andra trafikanters.
Försök till en Ranelidare: "Tid är världen rättvisaste resurs - alla har precis lika mycket - välj med omsorg vad du gör av just din tid"

/Patrik, i tid och otid

Vad menar TS med 'snabba hjälmar'?
Snabb hjälm, dvs aerohjälm, används vid tempolopp. Väldigt få cyklister i Sverige kör tempo i klunga, dvs lagtempo, utan de används främst vid individuella tempolopp/träningar. Vid vanlig klungcykling används vanliga hjälmar.
Eller är det bruket av hjälm överhuvudtaget som TS försöker förlöjliga?

Osnabb hjälm
nyc-biking.jpg

Snabba hjälmar
aero_helmets.jpg

Jag tyckte nog att ni klarade att dra det ot, långt innan jag bidrog, men förlåt:

De kanske gillar adrenalinkicken av att vingla till efter en omkörning.
De kanske vill till en plats som inte nås av parallellvägen.
De kanske tycker att asfalten är för dålig på GC-vägen.
De kanske har cyklat vägen sedan 70 år tillbaka och upplever minnen.
De kanske letar skräp att rensa, från diket.
De kanske är på väg till sitt jobb.

Nej, jag vet faktiskt inte vad de tänker, men vi kanske inte ska diskutera om de har rätt att vistas där, om de har rätt att klungköra där, om man ska tuta innan omkörning. För det är OT!
Okay

Med vänlig hälsning

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Framväxel eller Classified tvåväxlade nav? Landsvägscykling 15
nijsejik Torr eller våt olja, normalcykling Landsvägscykling 22
gusbo Byta kassett/kedja eller både och eller inte alls? Landsvägscykling 33
Not Really Gunde Cyklocross eller racer Vättenrundan Landsvägscykling 10
MagArne Racer eller Cyclo Cross Landsvägscykling 27
avslutad131001 Nishiki eller Trek? Hybridhjälp behövs! Landsvägscykling 5
Thrifty Finns denna cykel eller måste jag bygga den själv? Landsvägscykling 12
cykelsemester Tält, WBT2 eller Bergans Compact 2? Landsvägscykling 4
lualua9 Pintan eller Spezeliced Allez Landsvägscykling 3
SirKnasen Small eller Medium Hybrid till tjejen? Landsvägscykling 6
lualua9 Merida Juliet 94 eller Columbus Pinta? Landsvägscykling 5
niking Gå eller cykla Landsvägscykling 0
Glännman Ny pendlar/brukscykel. Nishiki, Scott eller Kalkhoff Landsvägscykling 23
gussebu 20 eller 23 mm däck Landsvägscykling 3
kalalokki Slang- gummi eller latex? Landsvägscykling 5
KristianMattiasson Någon med BOB kärra eller likanade se hit! :) Landsvägscykling 0
kalalokki SPD eller SPD-SL Landsvägscykling 22
Ainon Bra cykelshop i köpenhamn (eller Malmö) Landsvägscykling 3
SkogsCalle Skeppshult STC Steel eller... Landsvägscykling 10
kalalokki Sram eller Shimano Landsvägscykling 4
simonh Bra köp eller ej!? Landsvägscykling 5
jonas71 Columbos GTO eller Columbus Capo Landsvägscykling 0
bbkkyy triathlon eller vanlig racer? Landsvägscykling 8
qv_ parkeringsbroms eller lättare att få bort däck Landsvägscykling 2
mazda1 Träningsbackar i Norge eller Sverige Landsvägscykling 6
Fackelmann Kedjan eller lagerproblem? Landsvägscykling 11
Mikael1970 Cyclocross eller Hybrid Landsvägscykling 13
sutcher Nishiki Pro SL large eller medium Landsvägscykling 5
MarcusHelsingborg Bianchi eller ? Landsvägscykling 1
avslut1102 GPS eller? Landsvägscykling 2
aronsson.j Två eller tre kransar på framdrevet? Landsvägscykling 7
Jesper1981 Scott Speedster S60 eller Nishiki Pro SL?? Landsvägscykling 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg