Dödslängtan eller dåligt omdömme?

Jag tror att många har svårt att acceptera att köra annat än den hastighet som står på skyltarna. Visst, det är rätt störande att hamna bakom en klunga men det är så ovanligt så jag klarar av det rent psykiskt. Är mer cykelvänlig i tanken sedan jag började cykla mycket själv.
 
... utan då måste omgivande trafikanter anpassa sig så att säkerheten blir rimlig för alla som har rätt att bruka vägen...

Precis. Och de flesta trafikanter gör just det, visar hänsyn och anpassar sig.
Men som man märker dels i trafiken och dels i den här tråden så är det inte alla som tänker eller gör så. Det är de här få som utgör den största faran efter vägarna, som jag ser det.
 
I trafiken har man inga rättigheter, bara skyldigheter.
Oavsett färdsätt är det inte tillåtet att hindra annan trafik. Oavsett hur andra beter sig i trafiken är det inte tillåtet att utsätta dem för fara.
Man är även som cyklist skyldig att tillse att man inte i onödan hindrar annan trafik.
Man är som bilist skyldig att anpassa hastigheten så att man inte utsätter andra för fara.

Bidrar man till en olycka kan man inte hävda att man hade rätt att cykla där, eller som bilist hävda att man bara höll skyltad hastighet.

Om folk använder förnuftet så kan man klungcykla på ställen där det är lämpligt och byta formation när det är mindre lämpligt med klunga över hela körfältet.
 
I trafiken har man inga rättigheter, bara skyldigheter.
Oavsett färdsätt är det inte tillåtet att hindra annan trafik. Oavsett hur andra beter sig i trafiken är det inte tillåtet att utsätta dem för fara.
Man är även som cyklist skyldig att tillse att man inte i onödan hindrar annan trafik.
Man är som bilist skyldig att anpassa hastigheten så att man inte utsätter andra för fara.

Bidrar man till en olycka kan man inte hävda att man hade rätt att cykla där, eller som bilist hävda att man bara höll skyltad hastighet.

Om folk använder förnuftet så kan man klungcykla på ställen där det är lämpligt och byta formation när det är mindre lämpligt med klunga över hela körfältet.

Helt rätt.
 
Men det är ju just den här inställning som jag och "cykelsidan" i den här tråden vänder sig mot.

Cyklisterna har lika stor rätt till vägnätet som alla andra (när det inte finns alternativ specifikt för cyklister) och om det inte är säkert nog (något som cyklisten ska avgöra, inte omgivande bilister) så ska inte cyklisten tvingas avstå från att cykla utan då måste omgivande trafikanter anpassa sig så att säkerheten blir rimlig för alla som har rätt att bruka vägen, oavsett om det innebär att bilisten måste köra betydligt långsammare än utsatt maxhastighet.

Prova att byta plats på orden cyklist och bilist i texten ovan och fundera på hur situationen klungkörning med cykel på vägbanan och bil bakom som väntar på lämpligt tillfälle för omkörning då ska lösas.
Visar ganska tydligt på hur polariserad diskussionen är och hur stark tro var och en har på sin tolkning.

/Patrik, trafikant med olika fordon
 
Prova att byta plats på orden cyklist och bilist i texten ovan och fundera på hur situationen klungkörning med cykel på vägbanan och bil bakom som väntar på lämpligt tillfälle för omkörning då ska lösas.
Visar ganska tydligt på hur polariserad diskussionen är och hur stark tro var och en har på sin tolkning.

/Patrik, trafikant med olika fordon

Nu hade ju iofs frågan gått över till att handla om huruvida man får cykla på vägen över huvud taget eller om man bara ska acceptera att det är för farligt... Detta vände jag mig emot.

Jag har inte skrivit en rad om klungkörning, men visst vi vänder på frågan och det den ger oss är att även cyklister i klunga bör visa hänsyn, men hur du än vänder på det så kommer de aldrig riskera bilistens liv genom att ej bryta upp klungan när denne närmar sig. Det enda som bilisten utsätts för är att han/hon tvingas bromsa in och vänta på ett lämpligt ställe att köra om (bilisten själv kan dock riskera sitt eget liv och andras i situationen med en korkad omkörning).

Vänder vi tillbaka synsättet igen så riskerar en bilist som envist hävdar någon sorts "rätt" (som inte ens finns) att få köra om när som helst, även en ensam cyklists liv om han/hon inte visar tillräcklig hänsyn vid omkörningstillfället.

Inte riktigt jämförbart eller hur?
 
Nu hade ju iofs frågan gått över till att handla om huruvida man får cykla på vägen över huvud taget eller om man bara ska acceptera att det är för farligt... Detta vände jag mig emot.

Jag har inte skrivit en rad om klungkörning, men visst vi vänder på frågan och det den ger oss är att även cyklister i klunga bör visa hänsyn, men hur du än vänder på det så kommer de aldrig riskera bilistens liv genom att ej bryta upp klungan när denne närmar sig. Det enda som bilisten utsätts för är att han/hon tvingas bromsa in och vänta på ett lämpligt ställe att köra om (bilisten själv kan dock riskera sitt eget liv och andras i situationen med en korkad omkörning).

Vänder vi tillbaka synsättet igen så riskerar en bilist som envist hävdar någon sorts "rätt" (som inte ens finns) att få köra om när som helst, även en ensam cyklists liv om han/hon inte visar tillräcklig hänsyn vid omkörningstillfället.

Inte riktigt jämförbart eller hur?

Som flera skrivit (inkl mej själv) har man inte rättigheter i trafiken, bara skyldigheter. Det är vi helt överens om. Hävda sin rätt kan man göra i domstol men i trafiken har man skyldigheter, t ex att undvika olyckor och underlätta omkörningar.
Men klungcyklister tvingar bakomvarande bilister att göra en mindre säker omkörning genom att ligga två i bredd i höger körfält istället för att köra enkelled på vägrenen - avståndet i sidled minskar då klungan tar mer plats i bredd och befinner sig längre till vänster än enkelcyklisten på vägrenen - givet att bilisten i båda siutationerna går över helt i mötande körfält.
Vingelmånen gentemot en bilist i mötande körfält (oavsett om det är en mötande bil eller om omkörande) för en cyklist strax vänster om mitten i körfältet är mindre jämfört med cyklisten på vägrenen.

Konstigt att klungcyklister verkar vara så fokuserade på att tvinga ut bakomvarande bilister i mötande körfält (som de anser vara en säkrare omkörning) och inte reagerar på att de själva hamnar närmare mötande trafik genom breddkörning.

Rent fysiskt är en bilist mer skyddad men jag tror de flesta bilförare som skulle köra på en cyklist skulle må fysiskt dåligt även om de är strikt juridiskt oskyldiga.

/Patrik, multitrafikant
 
Precis. Och de flesta trafikanter gör just det, visar hänsyn och anpassar sig.
Men som man märker dels i trafiken och dels i den här tråden så är det inte alla som tänker eller gör så. Det är de här få som utgör den största faran efter vägarna, som jag ser det.

Har du något exempel på det från den här tråden eller är det någon form av teknik för att svartmåla dina "motståndare"?
 
Men klungcyklister tvingar bakomvarande bilister att göra en mindre säker omkörning genom att ligga två i bredd i höger körfält istället för att köra enkelled på vägrenen - avståndet i sidled minskar då klungan tar mer plats i bredd och befinner sig längre till vänster än enkelcyklisten på vägrenen - givet att bilisten i båda siutationerna går över helt i mötande körfält.
Mindre säker för vem?
Det vi försöker säga, men som inte verkar gå hem: I VERKLIGHETEN ÄR DET INTE GIVET ATT BILISTERNA GÖR SÅ. I VERKLIGHETEN ÄR DET FLER BILISTER SOM TAR CHANSEN OCH GÖR FARLIGA OMKÖRNINGAR OM MAN CYKLAR I ENKELLED.
Antingen diskuterar vi det ideala trafiksamhället, eller så diskuterar vi hur det ser ut i verkligheten. Inte både och.

Vingelmånen gentemot en bilist i mötande körfält (oavsett om det är en mötande bil eller om omkörande) för en cyklist strax vänster om mitten i körfältet är mindre jämfört med cyklisten på vägrenen.
Inte ligger den yttre raden 'strax vänster om mitten i körfältet'. Var menar du att den inre raden befinner sig?

Konstigt att klungcyklister verkar vara så fokuserade på att tvinga ut bakomvarande bilister i mötande körfält (som de anser vara en säkrare omkörning) och inte reagerar på att de själva hamnar närmare mötande trafik genom breddkörning.
Se ovan.
 
Mindre säker för vem?
Det vi försöker säga, men som inte verkar gå hem: I VERKLIGHETEN ÄR DET INTE GIVET ATT BILISTERNA GÖR SÅ. I VERKLIGHETEN ÄR DET FLER BILISTER SOM TAR CHANSEN OCH GÖR FARLIGA OMKÖRNINGAR OM MAN CYKLAR I ENKELLED.
Antingen diskuterar vi det ideala trafiksamhället, eller så diskuterar vi hur det ser ut i verkligheten. Inte både och.

Inte ligger den yttre raden 'strax vänster om mitten i körfältet'. Var menar du att den inre raden befinner sig?

Se ovan.

Jag trodde att om man cyklar två i bredd i ett körfält så hamnar högra cyklisten i sidled ungefär där högra hjulen på en bil hamnar och vänster cyklist hamnar där en bils vänstra hjul hamnar. Eller hur tätt ligger ni i en cykeklunga i sidled? Och var i sidled i ett körfält ligger de två leden, relatera till en centrad placerad bil i ett körfält så tror jag att jag förstår.

Jag håller inte med om att några bilisters felaktiga omkörningar rättfärdigar konstant klungcykling, men här är jag tämligen säker på att vi tycker olika.

Men du måste väl ändå hålla med om att vänster cyklist i en klunga hamnar närmare mötande trafik jämfört med en enkelcyklist som håller till höger, mätt i decimeter?

/Patrik, tydligen ovanlig som bilist som vill köra om med god marginal, oavsett fordon jag kör om
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Framväxel eller Classified tvåväxlade nav? Landsvägscykling 15
nijsejik Torr eller våt olja, normalcykling Landsvägscykling 22
gusbo Byta kassett/kedja eller både och eller inte alls? Landsvägscykling 33
Not Really Gunde Cyklocross eller racer Vättenrundan Landsvägscykling 10
MagArne Racer eller Cyclo Cross Landsvägscykling 27
avslutad131001 Nishiki eller Trek? Hybridhjälp behövs! Landsvägscykling 5
Thrifty Finns denna cykel eller måste jag bygga den själv? Landsvägscykling 12
cykelsemester Tält, WBT2 eller Bergans Compact 2? Landsvägscykling 4
lualua9 Pintan eller Spezeliced Allez Landsvägscykling 3
SirKnasen Small eller Medium Hybrid till tjejen? Landsvägscykling 6
lualua9 Merida Juliet 94 eller Columbus Pinta? Landsvägscykling 5
niking Gå eller cykla Landsvägscykling 0
Glännman Ny pendlar/brukscykel. Nishiki, Scott eller Kalkhoff Landsvägscykling 23
gussebu 20 eller 23 mm däck Landsvägscykling 3
kalalokki Slang- gummi eller latex? Landsvägscykling 5
KristianMattiasson Någon med BOB kärra eller likanade se hit! :) Landsvägscykling 0
kalalokki SPD eller SPD-SL Landsvägscykling 22
Ainon Bra cykelshop i köpenhamn (eller Malmö) Landsvägscykling 3
SkogsCalle Skeppshult STC Steel eller... Landsvägscykling 10
kalalokki Sram eller Shimano Landsvägscykling 4
simonh Bra köp eller ej!? Landsvägscykling 5
jonas71 Columbos GTO eller Columbus Capo Landsvägscykling 0
bbkkyy triathlon eller vanlig racer? Landsvägscykling 8
qv_ parkeringsbroms eller lättare att få bort däck Landsvägscykling 2
mazda1 Träningsbackar i Norge eller Sverige Landsvägscykling 6
Fackelmann Kedjan eller lagerproblem? Landsvägscykling 11
Mikael1970 Cyclocross eller Hybrid Landsvägscykling 13
sutcher Nishiki Pro SL large eller medium Landsvägscykling 5
MarcusHelsingborg Bianchi eller ? Landsvägscykling 1
avslut1102 GPS eller? Landsvägscykling 2
aronsson.j Två eller tre kransar på framdrevet? Landsvägscykling 7
Jesper1981 Scott Speedster S60 eller Nishiki Pro SL?? Landsvägscykling 2

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg