döda illaluktande neoprenvantar

Hej

jag har ett par neoprenvantar från hiko, bra grejer förutom en sak, nu efter sisådär en säsong stinker de illa (som alla neoprengrejer, jag vet). Jag har funderat på att koka dem, men det kanske inte materialet gillar så mycket. Någon som har något tips på lösning på detta. Gärna något som inte innebär alltför mycket förgiftande av naturen...

Öjvind

Tvål

Jag brukar vända mina ut-och-in, sätta på mig dem, och "tvätta händerna", dvs handskarnas insida, med vanlig tvål. Jag har inte märkt att det skadat hanskarna, men det löser problemet.

Det finns flera orsaker till dålig lukt. Dels luktar inte blöt neopren så gott i sig, men värre är nog nedbrytningen av hudrester och sådant som finns i vattnet. Jag paddlar mycket i Mälaren, vars vatten kan jämföras med tunn ärtsoppa, så jag tvättar handskarna efter varje tur.

Jag har hört/läst att man kan döda bakterierna som lever på nedbrytningen, med en svag lösning klorin också, men jag har aldrig behövt ta i så mycket.

Johan

så kallade "funktionskläder" luktar inte heller hallon efter ett tag. Ett långbad i vatten och ättika brukar göra de bärbara igen. Det har vi gjort på våra neoprenskor.

Jag har hört/läst att man kan döda bakterierna som lever på nedbrytningen, med en svag lösning klorin också, men jag har aldrig behövt ta i så mycket.

En natt i svag klorinlösning gjorde susen för ett par neoprenskor som jag trodde var bortom all räddning. Vad gäller neoprenskor tycker jag att det funkar bra med en tunn ullstrumpa innanför. Sedan jag började med det har jag inte haft några större luktproblem. Men det funkar såklart inte att göra med handskarna.

Som Johan skriver spelar nog också kvalitén på vattnet man paddlar i en viss roll också.

//Ala

Bra tips

lägger till ett till. Lägg handskarna i frysen över natten. Detta dödar baketerierna men givetvis måste handskarna tvättas också för att få bort hudpartiklarna som baketerierna käkar och bryter ned. Skölj alltid av handskarna i rent vatten efter användning då svetten innehåller salt som också befrämjar bakterietillväxten.

Thure

lägger till ett till. Lägg handskarna i frysen över natten. Detta dödar baketerierna men givetvis måste handskarna tvättas också för att få bort hudpartiklarna som baketerierna käkar och bryter ned. Skölj alltid av handskarna i rent vatten efter användning då svetten innehåller salt som också befrämjar bakterietillväxten.

Thure

Salt trodde jag hämmade bakterier och förruttnelse. Men tvätten är nog viktig för att få bort maten för bakterierna. De dör inte i frysen, blir bara medvetslösa och slutar lukta ett tag.

Precis, jag sköljer alltid neoprengrejorna efter varje användning, det har funkat hittills. Förut kunde det lukta orm som f.n i hela källaren av neon

Här finns ju nu alla svar egentligen så kan bara tillägga att neopren inte behöver lukta äckel med rätt behandling. Har provat både svag klorinlösning och ättika, låta det stå ett tag i ett sånt bad. Båda metoderna funkar, följt av att tvätta av i såplösning och sen skölja i vatten. Ingen dålig lukt överhuvud taget finns kvar trots flitig användning över tid.

Salt trodde jag hämmade bakterier och förruttnelse. Men tvätten är nog viktig för att få bort maten för bakterierna. De dör inte i frysen, blir bara medvetslösa och slutar lukta ett tag.

Bakterierna i havsvatten är anpassade efter hög salthalt. Nån som kan lagom ättikakoncentration för att döda bakterier men inte skor? Mina cykelskor behöver en omgång.

Thure

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KLAGER Två kajakpaddlare funna döda utanför Helsingfors Paddling allmänt 14
Trikåmannen Illaluktande flytväst Paddling allmänt 14

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg