döda illaluktande neoprenvantar

Varför inte? Det borde ju också funka.

Det svåra med paddelhandskar tycker jag är att få det tillräckligt tunnt för att få bra grepp om paddeln samtidigt som det ska bli tillräckligt tjock neopren för att isolera när det blir blött. Jag gissar att mna tappar grepp och känsla i paddelgreppet om man har ett lager extra under men det kanske kan funka!? Det kan vara värt att prova ett par riktigt tunna linerhandskar (eller vad det nu heter) under. Fast jag har aldrig haft några luktproblem med just handskar så jag kör nog vidare som jag brukar. Är det riktig vinter har jag kört torrhandskar för dykning vilket funkat rätt bra.

//Andreas

Bakterierna i havsvatten är anpassade efter hög salthalt. Nån som kan lagom ättikakoncentration för att döda bakterier men inte skor? Mina cykelskor behöver en omgång.

Thure

Hittade detta på kitenations hemsida, http://www.kitenation.se/kn/forum/index.php?topic=8199.0

Intressant tips apropå detta med tvätt/lukt/neopren, citat:

"Helt rätt båda två. Basen är bakpulver eller bikarbonat, typ tre/fem matskedar i tillräckligt med vatten för att helt sänka dräkten i det. (Ja det är lite jobbigt, för mig funkar det med några platspåsar typ konsumkasse med vatten i ovan på dräkten.)

Bakpulvret reagerar med allt organiskt material/ämnen, precis det du vill ha bort från din äckelskitiga neopren. Det jäser det precis som en smet/deg och det räcker för att det ska lossna.

Ättika funkar som en katalysator och förstärker reaktionen av bakpulvret samtidigt som det är bakteriedödande. En skvimp på typ 0,5 dl räcker.

Låt det ligga i typ en timme och vaska omkring eller vänd på grejerna kanske en gång. Riklig skölj efter. Jag har kört den här kuren med mitt neopren ungefär en gång per säsong i några år och det är fascinerande. De doftar som nya direkt från butiken efter det. Ber att få tillägga att jag aldrig pinkar i mitt ställ och jag vet inte hur det biter på det."

Poängterar att jag inte provat själv, men det låter ju intressant.

Hittade detta på kitenations hemsida, http://www.kitenation.se/kn/forum/index.php?topic=8199.0

Intressant tips apropå detta med tvätt/lukt/neopren, citat:

"Helt rätt båda två. Basen är bakpulver eller bikarbonat, typ tre/fem matskedar i tillräckligt med vatten för att helt sänka dräkten i det. (Ja det är lite jobbigt, för mig funkar det med några platspåsar typ konsumkasse med vatten i ovan på dräkten.)

Bakpulvret reagerar med allt organiskt material/ämnen, precis det du vill ha bort från din äckelskitiga neopren. Det jäser det precis som en smet/deg och det räcker för att det ska lossna.

Ättika funkar som en katalysator och förstärker reaktionen av bakpulvret samtidigt som det är bakteriedödande. En skvimp på typ 0,5 dl räcker.

Låt det ligga i typ en timme och vaska omkring eller vänd på grejerna kanske en gång. Riklig skölj efter. Jag har kört den här kuren med mitt neopren ungefär en gång per säsong i några år och det är fascinerande. De doftar som nya direkt från butiken efter det. Ber att få tillägga att jag aldrig pinkar i mitt ställ och jag vet inte hur det biter på det."

Poängterar att jag inte provat själv, men det låter ju intressant.

Jag väcker liv i en gammal tråd nu. Jag testade ovanstående med mina gamla sunkiga neoprenkängor ikväll och det funkade! Kängorna har varit i skotorken en stund och den enda lukt jag känner är den från blöt neopren. Den sunkiga lukten från tidigare som gjort det omöjligt att förvara kängorna någon annanstans än på balkongen är borta.

Klorin + skölj + djupfrysning

Jag kör med sköljning i färskvatten och omedelbar torkning (hänga upp eller skotork). När det börja lukta åker dom in i frysen. När det blir ännu värre - typ när sälarna i mitt kölvatten börjar hålla för näsan - får neoprengrejorna ligga en stund i mild klorinlösning.

Jag kör med sköljning i färskvatten och omedelbar torkning (hänga upp eller skotork). När det börja lukta åker dom in i frysen. När det blir ännu värre - typ när sälarna i mitt kölvatten börjar hålla för näsan - får neoprengrejorna ligga en stund i mild klorinlösning.

Skotork är suverän för torkning av neoprenkängor. Mitt problem var att jag inte hade tillgång till skotork under en lite längre period och därför torkade aldrig kängorna. Hur hänger du upp dina på tork? MIn erfarenhet är att det är omöjligt att få dem torra utan skotork (eller hårtork eller något liknande).

Jag hänga mina neoprensko och neoprenstrumpor i torkskåpet. Trä de över skåpets pinnar så att skaftet är på pinnarna och tåspetarna hänger fri och neråt. har funkat bäst så för mig.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KLAGER Två kajakpaddlare funna döda utanför Helsingfors Paddling allmänt 14
Trikåmannen Illaluktande flytväst Paddling allmänt 14

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg