-
Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Do you Jiingi?
- Trådstartare nermander
- Start datum
Åker imorgon kl 06:14 från Sundsvall till Jiingi. Ska vara funktionär på TEMA: Möt Världen enligt det sista jag hörde. Men sånt hinner ju ändra sig.
Och sitter och gör val som gummistövlar vs. kängor (Vädret ger gummistövlar tror jag)
Dessutom kom jag just på att jag har packat ner alla rena strumpor. Längst ner i ryggsäcken. Jihaa!
Och sitter och gör val som gummistövlar vs. kängor (Vädret ger gummistövlar tror jag)
Dessutom kom jag just på att jag har packat ner alla rena strumpor. Längst ner i ryggsäcken. Jihaa!
Senast ändrad:
Och våra seniorer kommer nog att synas bra, de ska bo i vårt äkta ökentält, "kamelen"
Jag tror vi fick det via scoutrådet eller om det var förbundet. Det var på jamboreen i Norge -75 som det var nån stenrik shejk med som deltagare, han bodde på hotell i Oslo (Grand Hotel eller nåt sånt) och flög helikopter till lägret varje dag, men den här tältet var alltså hans "dagtält" där på lägerområdet. Det blev kvarglömt efter lägret och hamnade efter många turer till slut hos oss. Det är i alla fall historien så som jag fått den berättad för mig
Tältet är enormt och väger bly. Själva "huvudduken" rullas ihop till en lång korv som det går åt typ 10 pers att bära... Duken är alltså tjock, 10 mm ungefär. Vi TROR att det är kamelhår (och eftersom det ser ut som en stor puckel så har det fått namnet "kamelen"
Det är inte särskilt regntåligt så vi brukar ha en stor press att dra över när det regnar. Jag har bott i det ett par gånger, bland annat hade vi det som ledarförläggning på ett kårläger för ett par år sen.
Enligt Jiingis hemsida så kan det vara kamelhud. Finns en bild på tältet där också.
http://www.jiingijamborii.se/default.aspx?id=277&epslanguage=SV
Thure
Hud är det nog inte, det är ett vävt eller stickat tjockt tyg.
Jag har som sagt var hört den där historien nån gång för länge sen men glömt av detaljerna. Kul att det blev uppmärksammat. De som var in på scoutmuseet på lägret kunde se det på bilder från Nordjamb också (där det ursprungligen användes alltså).
Jag har som sagt var hört den där historien nån gång för länge sen men glömt av detaljerna. Kul att det blev uppmärksammat. De som var in på scoutmuseet på lägret kunde se det på bilder från Nordjamb också (där det ursprungligen användes alltså).
Njutvandringar att längta till
Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg