djungel-vandring

Hejsan!
Jag och käresten ska åka bil/vandra/med båt ta oss tvärs över Borneo (Kalimantan) i sommar. Det tar 3 veckor. Är det ngn som har vandrat i djungelförhållanden innan som kanske har tips på vad man ska packa med, vilka kläder som är skönast, hur man minimerar blodiglarna från kroppen osv??
Vi vet en del, men eftersom det finns så mkt kunskap i detta forum så tänkte vi passa på och se om det finns lite tips bland er :)

/Annika

A rain cover for your ryggsäck might come in handy..

Product Review: X-Ert 65 Rucksack

Land Rover Owner - February 2001

During a recent trip to Malaysia, LRO's Dan Stevens tested Regatta's leviathan X-Ert 65 rucksack. With a 65-litre capacity, it had ample room in which to keep Dan's stuff safe and dry. In the extreme jungle conditions, the padded breathable rucksack back was a blessing and adjustable chest strap helped take some of the load. Dan was most impressed by the integral zip away rain cover, which can be quickly deployed in the event of a downpour. As you can imagine this was used a lot in the jungle!

Good, no nonsense value for money.
Quality 4 out of 5
Value 5 out of 5

Bojkotta Regatta!

Företag som inte har bättre omdöme än att spamma diskutionsforum har säkert inte bättre omdöme i andra sammanhang heller. Så bojkotta Regatta.

[Ändrat av rydstedt 2001-06-08 kl 17:23]

Mot blodiglar ...

Har gått en kortare tur i Taman Negara och använde en spray som heter Biogone som jag sprejade på kängorna och utsidan av sockorna med bra resultat - inga blodiglar i skorna i alla fall.

/Fredrik

Shorts skulle vara härligt i värmen, men själv föredrar jag alla gånger tillräckligt långa (tunna!) byxor, som räcker ner över skaftet på kängan. Gummiband (använde hårsnoddar) runt vristen, och vips, en tät byxlinning. Hindrar oönskade gäster att krypa in varje gång man stannar...

okej jag tog i väl mycket

Stan på Regatta skrev privat till mig och var sur för att jag hackade på Regatta för spamning, och den här gången har han faktiskt rätt. Jag tog i väl hårt, men käre Stan du skrev så mycket dumreklam förut att jag automatiskt förknippar varumärket Regatta med spamning.

>Shorts skulle vara härligt i värmen, men själv >föredrar jag alla gånger tillräckligt långa (tunna!) >byxor, som räcker ner över skaftet på kängan. >Gummiband (använde hårsnoddar) runt vristen, och >vips, en tät byxlinning. Hindrar oönskade gäster att >krypa in varje gång man stannar...

Funkar det verkligen ? Jag trodde iglarna bara kröp
upp längs byxorna och in under byxlinningen ...

Själv körde jag miljöförstörarvarianten med Baygon-spray på skorna. Ordentlig sprayning två gånger om dag visade sig räcka - skorna luktar fortfarande bekämpningsmedel. Noll iglar som bet sig fast men väl
en 20-30 som inte kom längre än till plösen på kängan.

Shorts har den fördelen att man har chans att se de små liven innan de tar sig upp i ...

/ Mats

BRRRRR...

Det är när man läser sådana här frågor och svar, som man är så otroligt tacksam över den skandinaviska faunan. Var någon annanstans i världen kan man känna sig helt trygg när man tältar ute i vildmarken, utan att vara rädd för skallerormar, skorpioner, spindlar eller lejon? (Åkej, besserwissrar, finns väl fler platser. Men håll med om att det är bra i Norden!)

Baygon

Vi köpte Baygon-spray på plats i Malaysia. Det fanns
två typer: orange och grön. Butiksinnehavaren
var noga med att påpeka att det var den gröna tuben som
gällde eftersom den var starkast (och dyrast). Själv tror jag att vilket insektsmedel som helst duger bara det har bra hållfasthet då det blir blött.
Iglar är extremt känsliga för sin omgivning - i australien plockade jag bort iglar med såväl salt som badtvål (i brist på annat) - de släppte lika fint i bägge fallen.

Ryktet säger att det skulle det gå fint att spreja en cirkel ca en meter från sitt tält eller regnskydd för att undvika besök under natten, men det testade vi inte eftersom vi inte vågade sova ute.

/ Mats

Stavade fel i mitt förra inlägg - Baygon stavas det nog! :)

En parantes till diskussionstråden och på tal om rykten - ryktet stämmer. Det vet jag av erfarenhet: vi hade fått rekommenderat att sova en natt i en jättestor och fin grotta på vår vandring. Då skulle man dessutom slippa sova i tält vilket är väldigt varmt. "Spraya in ring runt liggunderlagen" som sagt. Grottan var faktiskt väldigt fin, kanske 100m från en öppning till den andra, 10-20+ meter i taket. Hade dessutom ett fint mjukt och slätt jordgolv och en och annan fladdermus i taket. Mysigt.

Det var varmt och kvavt i grottan och vi la bara ut tältet på marken och liggunderlagen ovanpå. Sedan sprayade vi en cirkel runt det hela. Och en ytterligare en till 'i fall att...'. Natten föll och vi såg att sprayen gjorde sitt - vi såg några gräshoppor som försökte ta sig in men vände, en liten spindel som också vände. Ingen fara alltså. Men stund senare började vi höra en konstiga ljud ... underifrån!? Vad i? Tände ficklampan och märkte att vi inte bara hade stängt ute diverse kryp utan också stängt IN en massa andra! Jordbaggar (eller vad det nu kan vara) hade börjat krypa upp från sina skrymslen i jordgolvet. De som oturligt nog kröp upp där vi hade sprayat dog rätt och slätt men de andra sprang omkring i panik innanför vår avspärrning! Det hjälpte inte hur många man petade iväg, en stund senare så hade ett litet kryp förvirrat sig upp på sovsäckslakanet ändå. Inte mycket sömn den natten... nästa gång slår jag upp tältet.

/Fredrik

ps. en annan sak man kanske kan ta lärdom av om man sover i grottor: kolla om det sitter någon fladdermus ovanför innan man går och lägger sig. En liten fladdermuslort från 10 meters höjd känns mycket större än vad den är när den träffar en som ligger i mörkret och tänker på otäcka kryp ;) Vi hade faktiskt kollat efter fladdermöss, men det var en som hade på ett lömskt sätt smygit sig dit i skydd av nattens mörker...

Anekdoter

Måste säga att Fredriks lilla historia är bland
det bästa jag läst på länge :)

Underhållande OCH informativt på samma gång.

/mats

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gladingenjör Vi behöver din åsikt om vandringsstavar! 🙌 Fjällvandring 20
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
EdvinL1 Vandring till Labyrintgrottan Fjällvandring 0
seasteel Förslag på tältplats/vandring i Finnmark? Fjällvandring 0
nellyastrom Riksgränsen-Abisko? Hjälp Fjällvandring 21
Anders.. Vandring och fiske norr om Rogen Fjällvandring 4
sanoj89 Vandring i Norge så nära Göteborg som möjligt? Fjällvandring 3
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
flygare69 Kortare vandring i Dalafjällen Fjällvandring 6
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mr.H Karesuado-Treriksröset i Sverige -vandring (cykling) Fjällvandring 9
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg