djungel-vandring

Kläder, iglar mm

Min erfarenhet är att svenskt myggmedel funkar alldeles utmärkt (har provat svenskt och lokala). m man smetar/sprayar på kängorna så blir iglarna lite söligare uppför skaftet vilket gör att man i de flesta fall hinner flippa bort dom. Annars, för den orolige, kan jag säga att blodiglar inte är värre än svenska mygg dvs irriterande men i de flesta fall helt ofarliga.
Angående klädsel så beror det på vilken stig ni går på. Ska ni hacka er genom djungeln (ingen stig) är nog långbyxor att rekommendera för att slippa rivsår. Men ska man gå på stig som är förhackad så är träningsshorts mycket skönare dels för det är svalare och torkar snabbare men också för att man får mycket mer rörelsefrihet. Jag vill t.o.m. gå så långt att jag rekommenderar tights just för rörlighetens skull. Att gå med långa brallor i otöjbart tyg när det regnar är inte kul. På Kalimantan kan dock tänkas att tjejer bör ha långt och löst.
Under en vandring använde jag en vattentät kanotpåse (i stället för rygga) med vanliga remmar för att göra ryggsäcksremmar. Det var en bra lösning just för regnet. Har man sen lite godis i fickorna och vattenflaskan hängandes runt halsen så behöver man ju inte öppna väskan/påsen alltför ofta. Dessutom kan man då klä av sig när det regnar och ta på sig de lite torrare kläderna när det slutat.

Hoppas detta är till någon hjälp

Daniel

Sjukvårdsartiklar

Hej

Jag har aldrig vandrat på Borneo men väl i andra regnskogar dock inte med så mycket insekter. Glöm shorts i djungel. Det finns andra saker än blodiglar som inte är trevliga. Köp ett par byxor som du kan ta av benen på med blixtlås så är det flexibelt.
Se till att få med dig sjukvårdsutrustning. Här i Göteborg kan man på Östra sjukhusets infektionsavd köpa allt man behöver tex sprutor (bra att ha ifall du hamnar på ett tvivelaktigt sjukhus) Antibiotika (funkar i höga doser mot många ormbett mm), Samt 1:a-förband. 10 m, 6mm lina av tex dyneema är inte heller fel.
När jag vandrade i Rwenzoribergen, Uganda, var väta det största problemet näst höjden. Fjällrävenponcho fungerade fint och täckte både mig och packningen. Om jag åkt dit nu hade jag tagit med mig ett par Lundhagskängor tex Scandinavia, som är helt täta i foten. Hade varit underbart.

Hans

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gladingenjör Vi behöver din åsikt om vandringsstavar! 🙌 Fjällvandring 24
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
EdvinL1 Vandring till Labyrintgrottan Fjällvandring 0
seasteel Förslag på tältplats/vandring i Finnmark? Fjällvandring 0
nellyastrom Riksgränsen-Abisko? Hjälp Fjällvandring 21
Anders.. Vandring och fiske norr om Rogen Fjällvandring 4
sanoj89 Vandring i Norge så nära Göteborg som möjligt? Fjällvandring 3
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
flygare69 Kortare vandring i Dalafjällen Fjällvandring 6
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mr.H Karesuado-Treriksröset i Sverige -vandring (cykling) Fjällvandring 9
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg