Ditt val: minimalistiskt vinterkök med multi.

olle11; sa:
Hej,
När vi ändå har en tråd på gång om vinterkök... Jag är på gång att investera. Har ni några drömuppsättningar, från bränsleflaska till lock.

Jag vill kunna laga mat för två i vintertid, i blåst. Med ett multibränslekök. Skall stå stabilt.

Ge mig den uppsättning just du skulle vilja köpa under dessa förhållanden. Låg vikt är bra. Men jag är också förtjust i att det packar väl (tar litet utrymme). Pengar är inget bekymmer i denna frågeställningen.

Hela konceptet, alltså.
Om ni vill.

Tack på förhand.
Patric
PS. Jag är inte tillräckligt mycket göra-själv-snubbe just nu. Och jag gillar att kunna gå in och klämma på prylarna i affär.

Jag skulle använda det jag har haft i många år, nämnligen KAP med trangia konceptet. Vikten är väl det största problemet. Men allt får plats inne i trangia köket. Vill ma kan man skita i den ena kastrullen om man inte behöver den. Har använt det i blåst och ner till minus 40 grader utan problem. Har inte så stor erfarenhet av andra kök mer än Explorer och trangiabrännaren.

/mattias
 
johankse; sa:
Skulle gŠrna vilja ha en treliters i titan. Globetrotter har en frestande... - - - Det Šr min minimalistlšsning sŒ hŠr lŒngt. (Har just klistrat till en ny isolerstrumpa till 4,5 l trangiagrytan.) Allt packas i grytan.
Hej Johan,
Re. "Allt packas i grytan."
Får du i allt detta i en fyra liters, eller rentav i en 2,5:a?
Jag vill gärna ha allt i ett kolli, men trots Primus lilla bränsleflaska gick det inte in i Trangias 2,5 liters.

Har jag missuppfattat dig? Hur har du löst det (vill lösa det)? Att bara ha ett välutnyttjat kolli vore snyggt... Är det lämpligt/rimligt?
Vänligen,
Patric
 
Dragonfly eller Omnifuel?

Nu när vi är igång och diskuterar kök skulle jag vilja passa på att fråga vilket som är bäst. Primus Omnifuel eller MSR Dragonfly? Driftsäkerhet. Pålitlighet. Effekt.
 
Om man prioriterar ett tyst kök rekommenderar jag MSR Whisperlite som ger ifrån sig ett "knappt märkbart" väsande ljud. Det är inte så stabilt, men MSR har en liten finurlig hopfällbar "platta", Trillium Stove Base, som kan sätta fast köket på. Denna väger sådär 80 g så det är inte så mycket extra att släpa på.
MSR har ett ganska nytt kök av samma syp som Whisperlite, Simmerlite, det är vad jag vet det lättaste besinköket på marknaden.

Jag kör med både Trangias Titan- och aluminium-kastruller. Titanvarianterna är ju väldigt lätta, men det bränner lätt i dem. MSR har några fina som heter Blacklite. Det är nog de bästa jag använt sett ur ett rent matlagningsperspektiv, men de väger ju en del, ungefär dubbelt mot Trangia Titan.

MSR har Titanflaskor men viktbesparingen mot deras vanliga flaskor är rätt liten, fast det är ju såklart väldigt coolt med titangrejer :)

Avluta inköpsrundan med Primus eller MSR:s titanbestick och MSR:s titanmugg!

/Fredrik
 
Titan och multifuel

Hej,

Min erfarenhet av att smälta snö i titankastruller med ett multifuel kommer att ge misfärgningar som inte går bort. Samt att om man inte ser upp så att snön inte ligger mot botten så kan även kastrullen bli bucklig.

Jag kör numera med en duosal kastrull för snösmältning och en titan för matlagning.

/Jonas U
 
Re: Dragonfly eller Omnifuel?

lassebubben; sa:
Nu när vi är igång och diskuterar kök skulle jag vilja passa på att fråga vilket som är bäst. Primus Omnifuel eller MSR Dragonfly? Driftsäkerhet. Pålitlighet. Effekt.

Kan inte någon trevlig människa svara på frågan?
Tack/Erik
 

Liknande trådar