Hm,
det blev visst ytterligare en Haglöfs Alaska... Gillar dom skarpt, men det här börjar nästan bli lite väl nördigt...
I en färg jag redan har (grönt), men av en modell jag inte har tidigare; den sista versionen av Alaskan från efter millenieskiftet (med H-logga - och säcken upphängd på ramhornen med sadelgjord och fäst med kardborreband runt ramen. Och den slutliga versionen av bärsystemet med stoppade kuddar och vantskruvar).
En säck (daterad DEC 2000 enl invändig etikett) inköpt 2001 som 50:årspresent - vilket gör att den mörkfärgade aluminiumramen bevisligen var levererad så från fabriken eftersom den funnits i en och samma familj hela tiden...
Jag har inte noterat någon fabrikslevererad mörk ram tidigare - så den här var ett intressant fynd. Sprutlackerad i en mörkt antracitgrå nyans med sidenmatt, nästan textillik, ytstruktur.
Inga fästband under locket, två lösa fästband på lockets ovansida, ett lyfthandtag fäst i sadelgjorden, säckavdelnings-diafragman är inte en platta med kardborrefästning utan en irisformad textilring med snörstängning - som ett snölås ungefär. H-loggor broderade i svart på den gröna textilen och i vitt på det svarta bärsystemet.
Alaska-namnet är broderat i grönt...
Väger 4,47kg inkl. packpåsen.