Ditt senaste inköp "bilder"

ja, sot lär det bli! Blanda i ca 5% (vinterbruk) max 10% (sommarbruk) vatten i soppan så sotar det mindre...

Mvh troswe
Precis så jag gjort. :)

Testkörde någon halvtimme i garaget igår kväll, resultatet blev bara några bruna märken som inte sotade av sig. När jag kollade på lågan såg det ut att vara ganska fullständig förbränning därunder. Kör jag 96-procentig sprit antar jag att jag, precis som du säger, kommer att få problem.
 
Precis så jag gjort. :)

Testkörde någon halvtimme i garaget igår kväll, resultatet blev bara några bruna märken som inte sotade av sig. När jag kollade på lågan såg det ut att vara ganska fullständig förbränning därunder. Kör jag 96-procentig sprit antar jag att jag, precis som du säger, kommer att få problem.

Jag testade många olika blandningar av Etanol, Metanol och vatten på 80-talet innan jag definitivt bestämde mig för att byta till gasbrännare i Trangiaköket. Visst ger vatten eller Menanol inblandning lite mindre sot, men du tappar även i bränslevärde (bästa blandningen jag hittade fram var 25% Metanolinblandning till vanlig T-röd). Att helt bli fri från sotet går inte, och jag tycker inte en gryta med värmeväxlare är lämplig för bränsle som kan sota. Gör du inte rent från sotet regelbundet finns viss ökad risk för sotbrand.
 
Ett alternativ är annars den färdiga varianten Tenol. Själv köpte jag metanol hos en lokal RC-butik, men det var innan jag visste om Tenol.
Jag blandar en grön variant som jag har för mig heter T 99,5 med ca 30% metanol och det sotar inte alls. Till saken hör att jag använder ett kök gjort av en vanlig kattmatsburk där kastrullen står direkt på den. Ingen luft mellan brännare och kastrull som det blir med Trangia alltså. Något som kanske gör att jag märker av effektförlusten mindre.
 
Senast ändrad:
Men vad tror ni om vindskyddet som syns på första bilden (innanför originalskyddet)? Det når precis upp till flänsens nederkant. Mitt tämligen ovetenskapliga test (jag blåste på brännaren) visade något bättre egenskaper i vind, men tror ni att det kan ge dåliga effekter för syretillförseln? Det är en cylinder, så helt öppen i botten.
 
Värsta greppet

Snowline Spikes Chainsen Pro

Med de här broddarna på skorna klarar man det mesta. Grympt grepp inte bara på is och snö, utan även på leriga stigar. Den enda nackdel jag kan komma på är att det låter som ett helt regemente kommer när man går på is och hårdpackad snö. Finns i tre olika storlekar. Största modell passade min 47:eek:r finfint.

snowline.jpg
 
Fick möjlighet lite spontant att få loss en Garmin Tactix till bra pris , jag var redan lite småsugen så fallet var redan inlett.

Nu skall jag och andra recensioner få reda på vad den går för.
 

Bilagor

  • tactix.jpg
    tactix.jpg
    18.7 KB · Visningar: 1,436

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg