Bara för att vara den tycker jag att du är lite orättvis i ditt omdöme.http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3787&reviewID=7069#7069
Det är en citron som jag gärna avråder bestämt från.
"Knivbladet har en 4 mm ricasso samt som så vanligt numera en halvcirkelformat oslipat urtag på eggsidan på ytterligare 4mm därefter kommer eggen, ty den borde väl kallas så, men på undertecknads var det slöa bladet oförmöget att fälla ett enda hårstrå"
Det halvcirkelformade oslipade urtaget är där för att göra det lättare att slipa den. Annars blir eggen rundad mot ricasson och nöter kanten på brynet/slipstenen.
"Med egg på kniven från början, ett bryne på slidan, tyst slida och en vändbar knivhållare samt inte minst ett mindre fingerskydd och ett blad slipat in till greppet hade det varit en rejäl överlevnadskniv. Det är alltid trist med halvfärdiga saker."
Nu köpte du faktiskt en kniv och inte ett bryne. Avsaknaden av bryne kan inte påverka en kniv anser jag. Vidare kan du ju slipa kniven, kan ju vara en bra övning inför en skarp överlevnadssituation?
"På bladryggen uppvisar kniven under oxideringen grova verktygsmärken. Finare dylika finns över hela bladet och dess delslipningar. "
Få se är det en prydnadskniv eller en överlevnadskniv?
Förpackningen var väl inplastad och svåröppnad ja det sänker betyget på vilken överlevnadskniv som helst...
Sen tycker jag att du borde sett parerskyddet redan på bild och inte behövt köpa kniven för att inse att ett sådant finnes.